KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag vet att Filippinerna har sina baksidor. Det har väl allt här i livet. Så även Malaysia.
Och som sagt, jag trivs på ön här, så det är väl bara att avvakta och se om rätta stämningen infinner sig. Det är ju den som gått förlorad i allt detta. Tyvärr är det ju även den som avgör hur man vill ha det.

Har alltid känt mig välkommen och bra emottagen här. Men nu springer det mest folk som grabben är skyldig pengar, och då han bodde i vår bungalow en månad innan vi kom ner (utan att säga något) så är det ju hit de åker.
Så just nu är det bara ett djäkla förklarande för folk och vänner här nere att det är inte min son. Han är 36 år och jag har inget ansvar för honom. Varken ekonomiskt eller annat.
Känns bara för djävligt när man är tvungen att tala om detta tillk folk som man haft och göra med i flera år.
Bland annat familjen vi hyr moppe hos, där är han skyldig 15,000 THB och det känns nog i deras plånbok.
Mama San på våran Funny Bar är det väl 30.000THB hos och en massa andra dyker upp hela tiden.
Lägg till detta ett anspråk på 300,000THB utav ägaren till motorcykeln han körde omkull med. Deras kontakt på polisen har fortfarande hans pass och enligt rykten så han han satt maffian på ön efter honom.
Än så länge har inte han eller de varit här, men det är väl tidsdfråga.

Även jag har en del kontakter här på ön. Så ännu har man inte givit upp.

Åter till vardagen.
Idag ska jag prova att gjuta gångplattor.
Gjuter dem på plats, då tidigare efterenheter säger att de håller bäst då.

Bara ett tunt lager sand inunder och så på formen som består av en bit 1 tums plastslang.
Räknar med att 2,5 cm cement bör hålla.

Mer bilder kommer.

Visa bilaga 23463

Visa bilaga 23465

Visst kan livet vara underbart när solen går ner bakom palmerna och just de där minuterna som flugorna gått och lagt sig, men innan myggen kommer.

Bara att njuta.

Visa bilaga 23467

"Kentbra " sa:
Även jag har en del kontakter här på ön. Så ännu har man inte givit upp.

Åter till vardagen.
Idag ska jag prova att gjuta gångplattor.
Gjuter dem på plats, då tidigare efterenheter säger att de håller bäst då.

Bara ett tunt lager sand inunder och så på formen som består av en bit 1 tums plastslang.
Räknar med att 2,5 cm cement bör hålla.

Mer bilder kommer.
Jag är tveksam till det tunna lagret betong.
Jag hade tagit 5 cm med armering , fast det kostar inte så mkt om det skulle fallera.

2,5 cm är inte mycket, jag vet, Men det är ett faktorer som spelar in.
För det första, de är gjutna på plats. Så det uppstår inga brytningspunkter.
Sedan blir de ju försänkt. Så det är mothåll runt om.

Än så länge är det bara lite sand runt. Men den ska packas och sedan kommer gräsmattan.
Skulle de inte hålla får man väl lägga på bit nät och slå på 2,5 cm cement till.

Hittills se det bra ut och de höll för första stegen.

Visa bilaga 23474

"Kentbra " sa:
2,5 cm är inte mycket, jag vet, Men det är ett faktorer som spelar in.
För det första, de är gjutna på plats. Så det uppstår inga brytningspunkter.
Sedan blir de ju försänkt. Så det är mothåll runt om.

Än så länge är det bara lite sand runt. Men den ska packas och sedan kommer gräsmattan.
Skulle de inte hålla får man väl lägga på bit nät och slå på 2,5 cm cement till.

Hittills se det bra ut och de höll för första stegen.
Se ju jätte bra ut. Blandar du cementen själv, ser att du har lite sten i??

Blandar till finbetong med härdare i ganska löst.
Sedan sitter frugan och pillar i sten på ytan.
Dels för syns skull och sedan för att det inte ska bli så halt när de regnar.

Av de små gångarna är det väl cirka 15 plattor kvar att göra. har gjort cirka 15 redan.

Sedan är det huvudentren kvar.
Drygt 10 meter med dubbla rader. så nog har man fritidssysselsättning alltid.

Folk, både falanger och thai bara skakar på huvet, när de går förbi.
Ingen fattar att en tokig "turist" lägger ner så mycket tid och pengar.
Men fint blir det. Det är alla överens om.

Som våra rabbatter. Vi har faktiskt sådana. Inte så vanligt här.
De är fyllda med grova cocosfibrer. Håller fukten i jorden och inget ogräs.
Själv tycker jag det ser imponerande ut.

Får nog instämma med folk här djävla galning man är.
Står mitt i solen, när det är 35 grader varmt, och jobbar för fullt.

KentBra!
Jag hoppas verkligen att det löser sig för er så ni tycker att ni kan stanna på ön.Du har gjort så fint och dina odlingar är imponerande.
"Sonen" får väl göra upp en avbetalningsplan med alla han är skyldig pengar. Kanske med lite maffiatryck. Det är ju ingen mening med att gå för hårt fram för dom, då blir det ju inga pengar.
Sen tror jag nog att det finns många thaiare som kan skilja på ert beteende och "sonens" , så han får stå för vad han har gjort.

Lycka till!!

Ordspråket säger ju "att det som inte dödar en, stärker" och jag är seg.

Men ibland kan man tycka att allt är motigt.
Då är det bra att komma ihåg att saker brukar jämna ut sig. Ni vet Ying och Yang.

Så nu väntar man bara på något gott.

Här är en bild på hur hela gången ska se ut när det är färdigt.
Gräsmattan kommer i slutet av nästa vecka.

Visa bilaga 23481

Det är en av de grövsta jag kan hitta. Bitar som en femkrona och upp.
Se bild 1.
En del står i nedgrävda krukor, helt eller delvis. Medans några är planterade direkt.

I min lilla trädgårds hörna har jag lagt plast i botten och sedan kutterspån från träfabriken. Växer i inget ogräs i detta heller.
Bild 2

Visa bilaga 23483

Visa bilaga 23485

Börjar lukta mat här inne.
Idag blir det potatismos och hemlagade köttbullar.

Vi maler vår eget kött. Tog med en Bosch köksassistent med köttkvarn i bagaget.
På Turkish Airlines fick man ha 30 kg per person.

Kan bara hålla me ser bra ut me kokosen börjar ju bli riktigt fint där på ön nu

Så, då var Grabben (frugans son Rolf) äntligen på väg hem till Sverige.

Var nog ingen rolig måndag för honom.
Först till Ambassaden vid 8 (tillfälligt pass) sedan immigration 8:30.
Där blev han inlåst i avvaktan på dom, till immigration court vid 12 och sedan Tillbaka till immigration jail. Där satt han till 3 i morse, då de körde ut honom till flygplatsen.
Flyget gick vid 5 med Aeroswit.

Skönt för både honom och och oss att han kom iväg.

Det hela visar mest skillnaden på overstay enligt lagen och overstay till tjänsteman.

För tre år sedan var här på 42 dagars overstay. Betalade 20.000 THB vid passkontrollen till en tjänsteman och så var det bra.

Denna gången var tvungen att skaffa ett nytt pass (omständigheterna kring detta kan läsa i tidigare inlägg), vilket innebar att han var tvungen att kontakta immigration, så de kunde kolla hans inresa och VISUM samt sista utresedatum.
Det blev (innan fått ihop pengar till biljett med mera) totalt 14 dagar.
Immigration ville ha 12.000 THB för att kontrollera datum med mera. att han sedan var på overstay gjorde att han var tvungen att stå upp för en domare och erkänna detta.
Han blev sedan mer eller mindre deporterad ut ur landet.

Lär väl stå i alla hans papper här och lär säkert påverka eventuell VISUMansökan under de närmaste åren.

Men som sagt, detta visar bara vikten av att hålla i passet och aldrig bråka med en tjänstem. Hadde han haft sitt pass så hadde han bara betalat sin overstay på flygplatsen och sedan hadde det varit ur världen..

Allt blir lättare om man följer de seder och regler som gäller. Visst kan man tycka att det inte är rätt alltid. Är ju övertygad om att de overstaypengar som tas ut på flygplatser etc, inte redovisas till 100 %, utan delas mellan tjänstemännen.

Jag klagar inte. Lite trångt med bara ett rum och kök, när man är van vid 7 rum i två plan plus vind. Men vi sitter mest på altanen.
Ska nog möblera om med lite nya möbler nästa vecka och till våren bygger vi nog till ett rum.

Visa bilaga 23626

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp