kolla här alla klimatskeptiker

Nja nu låg ju förbrännings motorn i samma serie som elmotorn då vid sekelskiftet 1800-1900 men då olja var det billigaste och elen var ju inte som nu.
Så självklart vart det oljedrivet.
De har liksom hundra års försprång.
Skitsamma jag skiter i vad ni kör men dra inte några kvasi paralleller när man skiter i historien.

Precis.

Sitter ändå efter över 100 års utveckling fortfarande avgasrör på dessa bilar och utvecklingen av dem går i snigelfart jämfört med elbilarna så känns som en (gas) pipe dream det där @Krister drömde om.

Tror personligen att inga nya bilar med förbränningsmotor kommer ens existera efter 2035.

Precis.

Sitter ändå efter över 100 års utveckling fortfarande avgasrör på dessa bilar och utvecklingen av dem går i snigelfart jämfört med elbilarna så känns som en (gas) pipe dream det där @Krister drömde om.

Tror personligen att inga nya bilar med förbränningsmotor kommer ens existera efter 2035.
Inte lätt att spå framtiden, men det finns ca en miljon bilar på Teneriffa varav mindre än tvåtusen är 100% elektriska.
Inte troligt att vi får kärnkraft inom tio år och då är det kört.
Det största problemet är att vi jagas upp av 1,5 grader.
Oavsett orsaken till att temperaturen ökat 0,0086 grader per år under 174 år kan man inte med kroppen känna av förändringen.
Är man 58 år idag har temperaturen ökat en halv grad under livstiden.

58 år.png

Kan man på håll se vad elen kostar om man vill ladda sin elbil? Vet man när på dygnet priset är lågt?
Alla bensinstationer brukar ha stora skyltar. I vår by kan man fråga, vi har manuell betjäning på macken i vår by.
Dock, rutorna får man numera putsa själv.

putsa.png

Finns det en app som täcker alla laddställen eller gäller det bara Tesla?
Jag vet att det finns olika P-appar på olika ställen.
Finns ett flertal appar. En jag använder mycket för att planera rutter och laddstopp är ABRP (A Better Route Planner)

De stora bolagen har egna som Circle K, Shell, E.on, Ionity, OKQ8.

Chargemap och Plugsurfing är bra generella appar.

Nja nu låg ju förbrännings motorn i samma serie som elmotorn då vid sekelskiftet 1800-1900 men då olja var det billigaste och elen var ju inte som nu.
Så självklart vart det oljedrivet.
De har liksom hundra års försprång.
Skitsamma jag skiter i vad ni kör men dra inte några kvasi paralleller när man skiter i historien.
Problemet som blev nådastöten för elbilen i bilens barndom var att det inte fanns någon infrastruktur för att kunna ladda, bensinen blev ganska snabbt spridd så att det gick att tanka på en längre resa och vid behov å kunde man ta med sej extra bränsle i egna behållare

Asien struntar fullständigt i Parisaavtalet och nu gör USA gör detsamma.Vem förlorar?

Vinner:Looser.png

Givetvis har jag boken av Staffan Möller.
Här gör han en presentation om bränderna i Kalifornien som bygger på fakta.
Jag är djupt imponerad av hans pedagogiska förmåga.

Ytterligare ett exempel på SVT´s totalitära verksamhet!
Om man titta på Staffan Möller´s presentation ser man att den innehåller FAKTA.
Skall man lita på fakta eller tro? Är Jorden Universums medelpunkt?
Vi hade en skogsbrand på Teneriffa. Det som utmärkte den var att
1. Den var anlagd
2. Det är förbjudet att ta tillvara de torra långa tallbarren som faller till marken mellan träden.
3. Barren på marken och kraftig vind gjorde att elden spred sig snabbt.

Ytterligare ett exempel på SVT´s totalitära verksamhet!
Om man titta på Staffan Möller´s presentation ser man att den innehåller FAKTA.
Skall man lita på fakta eller tro? Är Jorden Universums medelpunkt?
Vi hade en skogsbrand på Teneriffa. Det som utmärkte den var att
1. Den var anlagd
2. Det är förbjudet att ta tillvara de torra långa tallbarren som faller till marken mellan träden.
3. Barren på marken och kraftig vind gjorde att elden spred sig snabbt.

Vad har SVT med bränderna i Kalifornien att göra ?

Tillbaka
Topp