kolla här alla klimatskeptiker

Jo, fast med denna disclaimer:
  • ”This data is based on territorial emissions, which do not account for emissions embedded in traded goods.”
I takt med att s.k. embeddied emissions i ökande grad kommer i fokus i klimatförhandlingarna vilket det finns tydliga tecken på, samt att handelskrigen leder till near- och friendshoring i högre utsträckning så lär de redan utvecklade i-länderna få det tuffare framöver då man oavsett försöker plocka hem produktion.
Det finns en trevlig app där man kan se storleken på utsläpp av livets gas i realtid.

År 2024 installerades bara hälften så många solpaneler i Sverige som året innan. I år minskar skattesubventionen från 20 till 15%. Jag satte upp två paneler, 370 W och 200 W i maj 2022. Investeringen var betald redan inom 2,5 år. Under 2024 sparade vi in 187 € (724 kWh). Det som förvånar mig är att produktionen sommar/vinter inte varierar mer.

Prod_2024.webp

År 2024 installerades bara hälften så många solpaneler i Sverige som året innan. I år minskar skattesubventionen från 20 till 15%. Jag satte upp två paneler, 370 W och 200 W i maj 2022. Investeringen var betald redan inom 2,5 år. Under 2024 sparade vi in 187 € (724 kWh). Det som förvånar mig är att produktionen sommar/vinter inte varierar mer.

Prod_2024.webp
Inte i Sverige väl 570 w Räcker inte till ett värme element i Sverige

´Mest el förbrukar vi när solen är uppe. De båda solpanelerna bidrar då med hela 27% av dygnets elförbrukning. I trädgården har jag på taket till pergolan placerat en 400 W solpanelpanel kopplad till en ECOFLOW DELTA 2 (1 kWh batteri). Batteriet försörjer TV-rummet tills vi går och lägger oss. Det tar dock MÅNGA år innan en batterilösning betalar sig! Fördelen med ett batteri är att man inte är helt ställd vid ett strömavbrott.
Annars har vi en Toyota Prius som m.h.a. en inverter kan ge oss reservkraft.

Finns det gratis energi? Från solen, JA!
Från elektromagnetiska vågor i atmosfären, Nej!

Vad säger AI?
"Den överväldigande bristen på trovärdiga bevis, i kombination med kränkningar av grundläggande fysikprinciper och frånvaron av peer-reviewed validering, tyder starkt på att Chikumbutsos uppfinningar inte är vetenskapligt giltiga. Även om han verkligen tror på sina idéer, pekar bevisen på att hans påståenden antingen är pseudovetenskapliga eller avsiktligt vilseledande. Investerare och allmänheten bör iaktta extrem försiktighet, eftersom dessa uppfinningar stämmer överens med historiska bedrägerimönster inom sektorn för "fri energi".

Tillbaka
Topp