Jag håller med om att batterier inte är lösningen på nutidens och framtidens fordonsdrift, om inte dessa kan produceras hållbart. Det är ju helt vansinnigt att som Tesla gör, limma ihop batteripaket för att det ska kunna användas som bärande konstruktion. Att dela på ett batteripaket lätt ta många dagar och mycket frustration, åtminstone om man gör det manuellt. Personligen tycker jag att det borde vara mer producentansvar vad gäller livscykel-hantering. Att batteritillverkning är en "smutsig" industri, kan man nog inte sticka under stol med, både vad gäller tillverkning, utvinning av råvaror, skeppning av varor hit och dit och barnarbete upp på det. Jag skulle väl gissa att det är så inom all elektronik.Ja, och vi är väldigt många fler som har råd och möjlighet till att köpa prylar.
Eftersom du verkar lita på experter och följa deras visselpipa så kan du ju fundera hur vettigt det är med en massa elcyklar av undermålig kvalitet och batterier som blir värdelösa efter en stund. Det ska delas ut miljöbonusar till folk som köper elcyklar och annat trams.
Det är inte första gången man målar upp sina vackra och fina visioner och intentioner som slår helt satans fel, vilket en vanlig människa skulle ha kunnat räkna ut med hjälp av sin egen röv och en ficklampa.
Det ligger säkert några ton med batterier i första bästa vattendrag som flyter genom en stad.
Man minskar elproduktionen samtidigt som man verkligen pushar människor till att köpa elbilar…….
Vi behöver inte backa så långt tillbaka för att politikerna skulle ha etanol, vilket blev fel, så då skulle vi köra diesel, för det var nämligen det bästa…vilket det tydligen inte var. Nu ska vi alltså köra elbilar. En helvetes massa barnarbete i gruvor och en massa annat negativt.
När vi om 15-20 år börjar få taskiga batterier som ska bytas ut så står vi återigen inför ett problem.
Allt är medelsvenssons fel oavsett, speciellt medelålders män.
Betalar vi däremot skatt så blir klimatet bättre av någon outgrundlig anledning.
Dinosaurierna betalade ju inte skatt och då gick det som det gick.
Frågan är väl om det finns ett kundintresse av att betala mer för mer hållbara varor, för att få en mer rättvis och eventuellt mindre utsläpp i världen. Jag tror faktiskt inte det. Skulle du pröjsa exempelvis 25.000 spänn för en ny iPhone?
Vi i västvärlden vill förstås ha saker så billigt som möjligt. Därför utvinns mineraler, bearbetas och tillverkas dessa i låglöneländer, ofta med katastrofala följder för närmiljön och för människorna som utför dessa saker. I Sverige är det en omständig process att starta en gruva. Det kan ta ett tiotal år innan den verkliga brytningen sker. Om processen tar 1 år i ett låglöneland, inte undra på att företag gör uppköp därifrån till ett billigt pris.
Till syvende och sist är det slutkonsumenten som väljer. Jag själv skulle aldrig köpa en elcykel. Behovet och viljan att äga en sådan finns inte hos mig.