kolla här alla klimatskeptiker

Ja, och vi är väldigt många fler som har råd och möjlighet till att köpa prylar.

Eftersom du verkar lita på experter och följa deras visselpipa så kan du ju fundera hur vettigt det är med en massa elcyklar av undermålig kvalitet och batterier som blir värdelösa efter en stund. Det ska delas ut miljöbonusar till folk som köper elcyklar och annat trams.
Det är inte första gången man målar upp sina vackra och fina visioner och intentioner som slår helt satans fel, vilket en vanlig människa skulle ha kunnat räkna ut med hjälp av sin egen röv och en ficklampa.

Det ligger säkert några ton med batterier i första bästa vattendrag som flyter genom en stad.

Man minskar elproduktionen samtidigt som man verkligen pushar människor till att köpa elbilar…….
Vi behöver inte backa så långt tillbaka för att politikerna skulle ha etanol, vilket blev fel, så då skulle vi köra diesel, för det var nämligen det bästa…vilket det tydligen inte var. Nu ska vi alltså köra elbilar. En helvetes massa barnarbete i gruvor och en massa annat negativt.
När vi om 15-20 år börjar få taskiga batterier som ska bytas ut så står vi återigen inför ett problem.
Allt är medelsvenssons fel oavsett, speciellt medelålders män.
Betalar vi däremot skatt så blir klimatet bättre av någon outgrundlig anledning.
Dinosaurierna betalade ju inte skatt och då gick det som det gick.
Jag håller med om att batterier inte är lösningen på nutidens och framtidens fordonsdrift, om inte dessa kan produceras hållbart. Det är ju helt vansinnigt att som Tesla gör, limma ihop batteripaket för att det ska kunna användas som bärande konstruktion. Att dela på ett batteripaket lätt ta många dagar och mycket frustration, åtminstone om man gör det manuellt. Personligen tycker jag att det borde vara mer producentansvar vad gäller livscykel-hantering. Att batteritillverkning är en "smutsig" industri, kan man nog inte sticka under stol med, både vad gäller tillverkning, utvinning av råvaror, skeppning av varor hit och dit och barnarbete upp på det. Jag skulle väl gissa att det är så inom all elektronik.

Frågan är väl om det finns ett kundintresse av att betala mer för mer hållbara varor, för att få en mer rättvis och eventuellt mindre utsläpp i världen. Jag tror faktiskt inte det. Skulle du pröjsa exempelvis 25.000 spänn för en ny iPhone?

Vi i västvärlden vill förstås ha saker så billigt som möjligt. Därför utvinns mineraler, bearbetas och tillverkas dessa i låglöneländer, ofta med katastrofala följder för närmiljön och för människorna som utför dessa saker. I Sverige är det en omständig process att starta en gruva. Det kan ta ett tiotal år innan den verkliga brytningen sker. Om processen tar 1 år i ett låglöneland, inte undra på att företag gör uppköp därifrån till ett billigt pris.

Till syvende och sist är det slutkonsumenten som väljer. Jag själv skulle aldrig köpa en elcykel. Behovet och viljan att äga en sådan finns inte hos mig.

Antagligen är tanken att "vi" i framtiden skall vara betydligt mindre antal bilister än vad "vi" är idag.

Dessutom, om elströmmen till en elbil skapas ur en fossil process så är det rent slöseri. Den energi som finns i en liter bensin klarar idag att förflytta en fossilbil betydligt längre än om tar omvägen över att tillverka el från en liter bensin, för att sedan förflytta en elbil.
Nu är det ju försvinnande liten del råolja som används för att alstra ström i Sverige, men det finns förstås andra länder som är delvis eller helt beroende av det.

Det finns försök att göra batterier med hjälp av cellulosa, som troligtvis kan sänka behovet av metaller och mineraler. Nu är väl denna artikel inte den nyaste, men forskning pågår.

Att koldioxid har samma egenskaper som glas upptäckte man på 30-40 talet nån gång. Det vill säga att den släpper igenom solljus väldigt bra men värme i sämre utsträckning.
Växthuset är betydligt varmare strax under glastaket än nere vid golvet, då varmluften förhindras att försvinna "ut i rymden". Koldioxiden har inte riktigt samma effekt, det räcker med att tillbringa en molnfri natt i öknen för att känna av detta.

Jag har dessutom fått uppfattningen att det inte varit någon mätbar temperaturhöjning i de övre atmosfäriska lagren. En annan "underlighet" är att allt som sker i de högre lagren ganska snabbt fördelas över hela Jorden, då det där blåser starka vindar, och den globala uppvärmningen inte är jämnt fördelad över Jorden. Ev. "varma" CO2-molekyler skulle då förväntas värma vår planet likformigt, eller?

F ö så är det värt att fundera över varför "värme" i den kalla stratosfären skulle stråla ner till den betydligt varmare jordytan?

Termodynamikens nollte huvudsats
Om två termodynamiska system är i termisk jämvikt med ett tredje, då är de även i termisk jämvikt med varandra.
Då två system, som båda är i termodynamisk jämvikt med sig själva, får kontakt med varandra kommer det att ske ett nettoutbyte av värme till dess att systemen är i termisk jämvikt med varandra. Det vill säga tills systemen har samma temperatur.

Mest sannolikt är att alla väder kommer att inträffa i framtiden då det är ett obestämt tidsbegrepp.
Det tror jag med på riktigt lång sikt. Därmed inte sagt att vi genom vår existens kan påverka (påskynda eller bromsa) saker. Naturliga variationer finns alltid och det kan vi kanske inte ducka för.

Det man ska ha i åminne är att många människor sträcker sig inte över horisonten mellan deras egna fyra väggar. De ser det egna behovet i centrum och kör med jargongen "fy bubblan vad det är synd om mig" eller "fy bubblan vad idiotiska de är" när det inte direkt gagnar en själv. Ofta handlar det om pengar (ack så giriga vi är). Kanske någon som håller med, vad vet jag?

Fast du påstår väl indirekt att värmestrålningen hindras att stråla från jordytan ut i rymden, för att CO2 ligger som ett "tak" över oss? Då måste väl rimligtvis det "varma" taket stråla ned sin värme till jordytan, eller ... :unsure:
Självklart, det är därför det blir varmare för varje år.
Mycket värme stutsar tillbaka.

Fast du påstår väl indirekt att värmestrålningen hindras att stråla från jordytan ut i rymden, för att CO2 ligger som ett "tak" över oss? Då måste väl rimligtvis det "varma" taket stråla ned sin värme till jordytan, eller ... :unsure:
Jag påstår att den stora mängden co2 i luften kan liknas vid ett genomskinligt täcke som släpper igenom solljus som värmer upp vår planet väldigt bra men bromsar upp värmeutstrålning åt andra hållet. Det är alltså solljuset som värmer vår planet och CO2 som hindrar värme från att stråla tillbaka ut i världsrymden och därför stiger temperaturen. Comprende ?

Nu pratar du molnighet, alla vet att det är stor skillnad på en klar vinternatt eller en molnig dito.
Stämmer, varmare hav ger också mer molnighet och mindre utstrålning av värme som dock sker på lägre höjd än där olika växthusgaser har sin bana.

Kan man kalla det två orsaker till att jorden blir varmare?
Olika eller i symbios?

Jag påstår att den stora mängden co2 i luften kan liknas vid ett genomskinligt täcke som släpper igenom solljus som värmer upp vår planet väldigt bra men bromsar upp värmeutstrålning åt andra hållet.
Mars atmosfär består till 95,3% av CO2, här kan man kanske snacka om täcke! Jordens atmosfär innehåller ett spårämne om 450 miljondelar. Dessutom är CO2 betydligt "sämre" jämflrt med vattenånga och metangas för att "absorbera" värmestrålning.

Mars, där är det varmt!

Mars atmosfär består till 95,3% av CO2, här kan man kanske snacka om täcke! Jordens atmosfär innehåller ett spårämne om 450 miljondelar. Dessutom är CO2 betydligt "sämre" jämflrt med vattenånga och metangas för att "absorbera" värmestrålning.

Mars, där är det varmt!
Nä men nu ??? Vad har planeten Mars med klimatet på jorden att göra ?? Jag säger som Ronny Eriksson, " Det är aldrig för sent att ge upp " Det ger mer att titta på fotboll på TV än att delta i en diskussion på din nivå.

Jag håller med om att batterier inte är lösningen på nutidens och framtidens fordonsdrift, om inte dessa kan produceras hållbart. Det är ju helt vansinnigt att som Tesla gör, limma ihop batteripaket för att det ska kunna användas som bärande konstruktion. Att dela på ett batteripaket lätt ta många dagar och mycket frustration, åtminstone om man gör det manuellt. Personligen tycker jag att det borde vara mer producentansvar vad gäller livscykel-hantering. Att batteritillverkning är en "smutsig" industri, kan man nog inte sticka under stol med, både vad gäller tillverkning, utvinning av råvaror, skeppning av varor hit och dit och barnarbete upp på det. Jag skulle väl gissa att det är så inom all elektronik.

Frågan är väl om det finns ett kundintresse av att betala mer för mer hållbara varor, för att få en mer rättvis och eventuellt mindre utsläpp i världen. Jag tror faktiskt inte det. Skulle du pröjsa exempelvis 25.000 spänn för en ny iPhone?

Vi i västvärlden vill förstås ha saker så billigt som möjligt. Därför utvinns mineraler, bearbetas och tillverkas dessa i låglöneländer, ofta med katastrofala följder för närmiljön och för människorna som utför dessa saker. I Sverige är det en omständig process att starta en gruva. Det kan ta ett tiotal år innan den verkliga brytningen sker. Om processen tar 1 år i ett låglöneland, inte undra på att företag gör uppköp därifrån till ett billigt pris.

Till syvende och sist är det slutkonsumenten som väljer. Jag själv skulle aldrig köpa en elcykel. Behovet och viljan att äga en sådan finns inte hos mig.

Sista stycket…
Svensken är så indoktrinerad och godhjärtad så han köper en elcyklar för att visa hur mycket han bryr sig om miljön.

Mars, där är det varmt!
Nu är avståndet till Mars ett annat.
Utan skyddande gaser i atmosfären skulle det inte finnas liv på jorden.
Det skulle vara för kallt.

Moln är både en välsignelse och en förbannelse.
På mulna dagar är det bara +27-28 och behagligt mens dagar med blå himmel +33-34 och olidligt.
På natten med moln höga +26 och för varmt samt en klar natt behagliga+23.

Jag ser sällan eller aldrig på DMI:s eller YR:s rapporter på TV. Men jag gissar att de tillåts hålla en mycket mer nykter syn på klimatförändringarna.
Men jag använder YR:s utsikter på nätet ganska ofta, dessa tycker jag är väldigt bra.
Hej

Jag använder mig till och från av alla tre som många andra här i norra Bohuslän, men jag kan inte utläsa någon politisk agenda eller budskap i någon av dom, tycker alla tre håller sig till det som man förväntar sig av ett lands metrologiska väderförmedlare.

Mvh isan lover

Nu är avståndet till Mars ett annat.
Utan skyddande gaser i atmosfären skulle det inte finnas liv på jorden.
Det skulle vara för kallt.
Ingen som har påstått någonting annat, men det är inte CO2 som gör Jorden varm. Om det var en effektiv växthusgas så skulle Mars var betydligt varmare, trots avståndet.

Återigen, enligt Lennart Bengtsson skulle Jorden vara c:a 1*C kallare om man tog bort all CO2 och CH4 ur atmosfären. Människans bidrag är kanske 1/4-del, så ta fram cykeln och kyl ned jorden med 0,25*C. :xmas_smiley:

Ingen som har påstått någonting annat, men det är inte CO2 som gör Jorden varm. Om det var en effektiv växthusgas så skulle Mars var betydligt varmare, trots avståndet.

Återigen, enligt Lennart Bengtsson skulle Jorden vara c:a 1*C kallare om man tog bort all CO2 och CH4 ur atmosfären. Människans bidrag är kanske 1/4-del, så ta fram cykeln och kyl ned jorden med 0,25*C. :xmas_smiley:
Jag har aldrig påstått att CO² är något avgörande.

Tycker att +2 grader skulle göra Västerbotten betydligt behagligare.

Sista stycket…
Svensken är så indoktrinerad och godhjärtad så han köper en elcyklar för att visa hur mycket han bryr sig om miljön.
Inte altid för miljön en el cykel är ett bra arbetsredskap, Kopte in 3 st till soc i umeå många åker till Nus för träffa gammla för en ,
vet inte vad det men en genomgång för deras boende. Före tog dom bussen eller bilen med en massa tid för väntan parkering
, inte mycket men, med elcykeln kunde vilken# kärring# från soc åka dit på 5 min. Tycker inte om utvecklingen med alla elbilar
och andra elsaker kommer att bli som Etanolen

Tillbaka
Topp