Hoppas ganska mycket på en skillnad mot
när ni sökte (12-16 månader känns som förödande ) och att skillnaden är "när" ni
och vi sökte, typ då ni sökte var det väldans lång kö, (och håller allt jag har nu) och att nu
är det verklighet med vad Img gått ut med, att
nu ska köerna kortas samt metoden dom gör det på är mera anställda som jobbar samtidigt från båda köhögarna, dvs att dom betar av både dom som väntat länge och dom som är nya
ansökningarna, annars vete tusan hur man
(dvs jag) ska lösa den väntetiden
Nåväl , tack för responsen(och lycka till orden)
kan behövas känns det som i den här för mig nya
"bransch"=har man tur hamnar man hos "rätt"
enhet och får "rätt" handläggare (om jag tolkat
rätt alla tidigare inlägg jag funnit)//Olov
Ja, i själva verket tog det längre tid än så. Vi var tvungna att göra om hela processen. 2014 var hon här och då passade vi på att lämna in ansökan, vid den tidpunkten var jag dansk medborgare och trodde då att jag som dansk räknades som EU-medborgare och kunde dra fördel av vissa saker som att hon t ex kunde vara här under tiden samt när beslutet tas, men icke!
Eftersom jag är född i Sverige och har svenskt personnummer kom en del, märk väl en del på migrationen fram till att jag inte räknas som dansk medborgare utan som svensk och att vi då hade valt fel blankett.
För att vår ansökan skulle vara giltig skulle jag ha varit bosatt i Danmark och kommit hit som inflyttad med min fru, då hade denna blankett gällt, hur fan skall man kunna veta det, jag var ju dansk medborgare och det roliga var att ett flertal av de som arbetar på MIG, sa att vi hade gjort rätt och att jag i detta fall räknas som EU-medborgare och inte svensk men en högre upp i hierarkin med makt satta stopp för allt ihop.
Min frus visum hade ju hunnit gå ut med 3 månader och hon var tvungen att återvända då de avslog ansökan. Hon flög ju från Köpenhamn och vi var ju lagom skraja att nu när hennes visum hade gått ut att hon kunde få problem i passkontrollen på Kastrup.
Hade det varit Sturup eller liknande hade hon ju kunnat via upp numret och det dokumentet som fås från MIG och enklare då det är en flygplats inom Sverige att hon haft rätt att stanna här.
Kastrup har inga sådana avtal med Sveriges MIG och det är upp till tjänstemannen i passkontrollen, ungefär om han är på bra humör kan det gå bra, var den upplysningen jag fick hos MIG när jag påtalade detta att min frus visum gått ut, vilket jäkla svar.
Så min fru skulle förlita sig på att gubben i passkontrollen fått krypa till natten innan!?!
Min fru var ju skraj som bara den. Jag gav mig dock inte och fick ett tips av en på MIG att vända mig till Återvändarenheten som det heter och där fick jag kontakt med en fantastisk tjej, så hjälpsam.
Jag berättade för henne om den situation min fru hamnat i och hon sa, lugn jag fixar detta. Sen radade hon upp precis hur detta skall gå till, hon bokar tid med en från svenska migrationen på Kastrup när min fru skall flyga, jag mejlade biljetten till henne och hon kontaktade tjänstemannen på Kastrup.
När vi kommer till Kastrup möter han upp oss och tar henne bakvägen och till passkontrollen och sen vart det klart, så alla rosor i världen till denna underbara tjej.
Så för att undvika alla blindskär är jag idag svensk medborgare och vi fick göra om hela proceduren, kunde ju haft mitt medborgarskap kvar och valt den rätta blanketten men finns andra anledningar som att ett danskt pass kostar 4 gånger så mycket som ett svenskt och dessutom tog de bort möjligheten att få passet på konsulatet här i Malmö och då får jag åka över till Köpenhamn, så jag tänkte lika bra att konvertera.
Så kan det gå till när galoscherna sitter löst...hahaha.