Lite ny info angående ansökningstiden för UT, från Thailand till sverige..
Eftersom många undrar om hur lång tid det tar för att få ett UT till Sverige, så vet ni att PEPSI har dragit frågan innan.
Med olika respons från folk.. En del har sagt jag ljugit..
Ok!! Vi tar det från början...
När vi ansökte om UT i December 2014 fick vi information att MAX tid var 14 månader, för de som INTE hade sin ansökningar kompletta... Normal tiden för korrekta ansökningar låg på ca 5-6 månader.
Roffe på Thaikonsult ställde frågan till migrationsverket och ambassaden...
JO! 14 månader skall det ta max, för ca 70 % av ansökningarna. Men då skulle det vara så att man oftast behöver kompletterande uppgifter mm..
Den 14 April ändrade migrationsverket sin information , på sin hemsida efter massvis av JO-anmälningar, till 4 månader om alla papper var ok.. De fick även besök av regering mm för det inte fungerade...
Ok!! Den 14 April ändrar MIG sin hemsida:
A . Det tar 4 månader om alla upgifter är ok.
B. Det tar 4 - 9 månader om det behövs en intervju, för kompletterande frågor
C. Det tar 9 - 14 månader om det behövs ytterliggare utredningar..
Den 11 Augusti.. för två dagar sedan ändrar man sidan igen..
Kanske de läst Thaisnack och tagit åt sig av kritiken..??
Och en massa JO -anmälninger till...
Men vänta nu lite... Vad har man ändrat då???
Jo!!! Då ändrar man innebörden av de tre olika kategorierna A, B och C..
Märkväl en liten sak.. Inte handläggningstiden.. Utan som innan.. Man ändrar innehållet i texten bara..
Nu står det att "nästan alla" som inte är EU medborgare kallas till intevju..!!!
Och därmed är de i B kategorin av sökanden..
Trots det inte finns något lag krav på detta..
Enda kravet är att lämna biometriska uppgifter som fingeravtryck och foto.. inför tillverkningen av ditt UT..
Det finns inga krav i utlänningslagen som säger att du skall på intervju...
Jag ställde en fråga i går till MIG.. Då tar det väl bara 1,5 månad till nu..??
Vi har ju väntat i över 7,5 månad..
Näää!! Så enkelt är det ju inte... Av princip brukar alla få en kompletterande fråga, oavsett hur liten den är...
Jag frågade .. Vad menar du?? Jo! Allt kan man ställa frågor om... Och i så fall landar de flesta i kategori C..
Alltså 14 månader...
Hans svar var på närmare frågor .. "informellt" svar PEPSI.. Inget har förändrats..
Bara hemsidan.. Acceptera det... Vi är många handläggare som lyft frågan till ledningen..
Men det går inte att ändra på..
Vid frågan om hur det ser ut just nu... ??? Hur lång tid kan det ta??
För tillfället håller vi på med ansökningar inkomna i Augusti 2014.. Och nu är det vårt nya elektroniska datorsystem som avgör handläggningstiden utifrån det datumet din ansökan kom in.. Inte om dina uppgifter är korrekta..
Så räkna med ca 11-12 månaders handläggningstid... om inte mer.. om du har tur..
En tanke slog mig... Innan 14 April var handläggningstiden 14 månader för ca 70% av alla ansökningar..
Och det omfattade de svåraste ansökningarna...
Meeen efter efter 14 April var den 4 månader.. om alla uppgifter var ok.. OK???
Men stopp nu.... Efter 11 Augusti 2015 är det ju samma som innan 14 April och dessutom längre tid...
Man har ytterliggare en gång omformulerat informationen på hemsidan... Men försämrat handläggnings tiden..
Kort fattat.. Läs deras hemsida.. ALLA från thailand ingår minst i katgori B-C.. Eftersom nu har MIG ändrat kravet...
I princip har bara EU medborgare har en hanläggningstid på 4 månader..
I praktiken är nu handläggningstiden 12-14 månader
eller mer för personer från Thailand......
De ligger efter i sina ärenden med ca 5-6månader just nu... Så därför ljuger man på sin hemsida istället..
Har haft ett par långa samtal med dem... De slingrar sig som ormar, när man ställer dem mot väggen med juridiska frågor..
För att ta upp en annan fråga.. som kom upp tidigare på TS..
Jag frågade om min tant kunde komma hit på besöksVisa, om det nu tar ca 5 månader till??
Då fick jag i ansiktet att, visst gör du det... En ansökan är laglig.. Men mycket, mycket stor risk att vi lyfter din ansökan till beslut tidigare eftersom du ansöker för Visa ... OCH då kommer er UT ansökan avslås direkt.. Eftersom ni då bryter mot Utlänningslagens 5 paragraf 18 kapitelet i utlänningslagen... Och det fär man ju inte...
Hon får INTE vara i Sverige medan beslut tas...
Är hon i Sverige avslås eran ansökan direkt... ( Indirekt hot kan man kalla det.. )
Sååå... Är de inte underbara på MIG...säg..
Många har gnällt på mig när jag tagit upp fakta... Jurister håller med mi
Bara lite info om hur läget är just nu..
Inte fan vågar jag be om Visa nu för gumman.. Hotar de mig försår jag deras makt..
Tänkte hon kunde vara i Sverige 3 månader om ansökan tog 5 månader..
Meeeeeen .. Aja baja Utmana inte MIG.... Svar på tal direkt..
Så vad är kontentan av detta..?? TÄNK OCH I FRÅGA SÄTT !!!!!!
När Svenska myndigheter ljuger blir man mörkrädd...!!
Trodde man bodde i ett demokratiskt, rättsäkert samhälle där myndigheterna inte ljuger för medborgarna...
Det har jag lärt mig nu ... Att så funkar det inte..
Sooory , alla som längtar.........
.