Migrationsverket har förlängt väntetiden för uppehållstillstånd!

Ibland kan det vara idé att mejla eller ringa Gun Berglund som är Migrationsverkets verkchef. Om hon inte vill svara själv brukar hon bolla över frågor till någon av verkets juridiska experter som brukar ge lite bättre svar än vad övrig personal kan göra. Man kan även ringa och prata med enhetscheferna. En del är trevliga medan andra är mindre trevliga.

Mvh Thaikonsult

Inte riktigt samma sak som denna tråd handlar om men vill bara informera.

Vi har en vän till min fru på besök hos oss. Hon kom hit på ett 3 månaders turistvisum. Nu var det dags att förlänga. Som ni säkert vet så går det inte att få visum längre än 90 dagar normalt, finns vissa undantag.

Det är uppehållstillstånd man får söka. På migrationsverket hemsida kunde vi boka tid för besöket samt läsa vilka dokument som skulle fyllas i samt bifogas.

Då vi kom till migrationsverket den bokade dagen fick vi sitta ned och vänta. När tiden var passerad med ca 20 minuter så gick fram till en ledig lucka och frågade om vi var bortglömda. Killen i luckan bad om ursäkt och sa att det hade varigt mycket att göra. Ni är nästa på tur. Ingen fara sa jag, ville bara kolla så vi inte blivit bortglömda. Nej då sa killen.

Efter ca 10 minuter blev vi kallade. Vi hade fyllt i alla papper korrekt och fick beröm för det. Några rutin frågor ställdes, fotografering och fingeravtryck. Sedan var allt klart. Vi kunde vänta oss svar inom 1 till 2 veckor. Mycket trevligt bemötande fick vi. Vi åkte sedan hem.

Det var på måndagen vi var där. På onsdagen kom svaret om att ansökan blivit beviljad. På fredagen kom UT kortet i brevlådan.

Snacka om snabb handläggning! Jag tappade hakan.

Så lite beröm kan miggen också få :)

Inte riktigt samma sak som denna tråd handlar om men vill bara informera.

Vi har en vän till min fru på besök hos oss. Hon kom hit på ett 3 månaders turistvisum. Nu var det dags att förlänga. Som ni säkert vet så går det inte att få visum längre än 90 dagar normalt, finns vissa undantag.

Det är uppehållstillstånd man får söka. På migrationsverket hemsida kunde vi boka tid för besöket samt läsa vilka dokument som skulle fyllas i samt bifogas.

Då vi kom till migrationsverket den bokade dagen fick vi sitta ned och vänta. När tiden var passerad med ca 20 minuter så gick fram till en ledig lucka och frågade om vi var bortglömda. Killen i luckan bad om ursäkt och sa att det hade varigt mycket att göra. Ni är nästa på tur. Ingen fara sa jag, ville bara kolla så vi inte blivit bortglömda. Nej då sa killen.

Efter ca 10 minuter blev vi kallade. Vi hade fyllt i alla papper korrekt och fick beröm för det. Några rutin frågor ställdes, fotografering och fingeravtryck. Sedan var allt klart. Vi kunde vänta oss svar inom 1 till 2 veckor. Mycket trevligt bemötande fick vi. Vi åkte sedan hem.

Det var på måndagen vi var där. På onsdagen kom svaret om att ansökan blivit beviljad. På fredagen kom UT kortet i brevlådan.

Snacka om snabb handläggning! Jag tappade hakan.

Så lite beröm kan miggen också få :)
Väldigt glad för eran skull..!!!
Men skall ni ansöka om UT för 2 år så är väntetiden för tillfället ca ett år.. Oavsett vad det står på MIGs hemsida..
Sooory.. !!!! Väldigt ledsen för alla er som vill vara med sin älskade... Men det skiter MIG i....

Vänta ett år eller åk till Thailand.... för under tiden får din vän inte komma till Sverige..

Kram!!!!

Många säger att det bara är att gilla läget. Det behöver man inte alls göra, men man mår bäst av att acceptera det.
Sooorry!! Men jag håller inte med dig Caesar..!!
Vad skall man acceptera..?? Att en svensk myndighet ljuger för allmänheten..?
Märk väl det att det finns lagar och förordningar i Sverige som gäller alla...
Och myndigheterna i Sverige har dessutom EU regler att följa... Internationella regler..mm

Enligt den svenska utlänningslagen får en ansökan för anhörigs ansökan för UT ta max 9 månader..
Den tidigare tiden på 14 månader som migrationsverket uppgav innan den 14 April , var en max tid om inte alla papper var ok.. utan det behövdes kompletteringar..

Den 14:e April i år ändrade migrationsverket sin information på sin hemsida.. Varför då??
Jo!! Det kom in sååå många anmälningar till JO att de var tvugna att reagera..

Så tror någon att de gjorde det för peroner som ansöker.. Näääää!!
Det var för att det skulle se bra ut för andra granskande myndigheter..

Jag har personligen JO anmält migrationsverket för detta..
Jag har fått svar.. Vi vi är glada för informationen.. och vidarbefordrar den till MIG..

Att alla är så flata i Sverige och inte lyfter ett finger. Vilket medför att vi har myndigheter som skiter fullständigt i folket..
Om det inte drabbar en själv så är tyvärr det så att i Sverige så skiter alla fullständigt i om din granne behöver hjälp..
Bara det inte drabbar dig själv...

Se gärna mina tidigare inlägg.. Orkar inte dra det fler gånger..

Men hur kan 4 månaders handläggnings tid bli 12 månader.. ??
Som tjejen på MIG sade.. Tyvärr lyssnar inte ledningen på oss handläggare.. Politik!!!

Så nästa person som uttalar sig om att man skall vänta och vara glad...
Do duutt chani... ( Kan skriva det på Thai om ni vill )

Jag är av den person typen att jag alltid tar hand om vänner mm...
Så jag har svårt för folk som pratar skit... Myndigheter som privatpersoner.. sama same..

PEPSI

Ibland kan det vara idé att mejla eller ringa Gun Berglund som är Migrationsverkets verkchef. Om hon inte vill svara själv brukar hon bolla över frågor till någon av verkets juridiska experter som brukar ge lite bättre svar än vad övrig personal kan göra. Man kan även ringa och prata med enhetscheferna. En del är trevliga medan andra är mindre trevliga.

Mvh Thaikonsult

Thaikonsult, vet inte om du kan svara på detta, men hur arbetar MIG, tar de alla ärenden i en kö, eller handlägger de olika ärenden separat. Jag menar kommer ärenden i turordning oavsett ärende, asyl, uppehållstillstånd mm, eller handläggs det av olika avdelningar.

Om det är så att alla ärenden läggs i en hög oavsett ärendetyp, ja då förstår man ju att det tar lång tid och något som kallas "prioritering" träder ju då in och asylärenden kan jag ju tänka mig prioriteras före uppehållstillstånd, är det så?

Så den dagen ni skickar in alla uppgifter... såååå förbered er på att inte ses på ett år..
Om du inte åker till Thailand så klart... För hon får inte vistas i Sverige under tiden ansökan pågår..

PEPSI
Detta stämmer inte, hon får visst vara här (på visum) det är till och med flera som har blivit rekomenderade att söka besöksvisum nu när väntetiderna är så långa.

däremot så hår hon inte befinna sig i Sverige när beslut fattas (jävla idiotregler)
Man kan då ta en tur till Danmark, Tyskland, Finland eller Norge när beslutet ska tas (återigen jävla idiotregler....)

För tillfället har en del av Migrationsverkets handläggare semester och det påverkar ju handläggningstiderna en hel del så tiderna är betydligt längre än vad de egentligen ska vara. Sedan ska man inte förglömma att flickvännens intervju hos ambassaden kan avgöra handläggningstiden till viss del beroende på hur hon svarat på frågorna. För tillfället pendlar handläggningstiderna ganska mycket beroende på hos vilken enhet ärendet ligger. Mycket beror nog på hur ärendena prioriteras. Det finns en hel del gamla ärenden som ligger och släpar som man också måste få ett slut på. Vill man få något vettigt svar får man försöka få tag i teamledaren som har hand om ärendet om det inte utsetts någon handläggare. Att fråga kundtjänst ger enbart ett allmänt svar och kundtjänst har i regel inget säkert svar på hur lång tid det tar för det enskilda ärendet att bli handlagt.

Mvh Thaikonsult
ja gå blir antagligen jag och min fru bestraffade för att dom är inkompetenta idioter på ambassaden, Dom har till exempel påstått att vi har lämnat in ansökan i min frus flicknamn (trippelkollat, ren bullshit) på intervjun så svarar min fru att vi ska bo i en viss mindre stad (där jag har köpt hus...) men dom påstår att det står i ansökan att vi ska bo i Stockholm, min fru säger att nej det stämmer inte vi ska bo i den mindre staden, då visar idioten på ambassaden på pappret att det står Stockholm. jag har både min frus och mina svar sparade i en .pdf på datorn och har även trippekollat detta, det dom påstår att vi har skrivit stämmer inte, den mindre stadens namn står klart och tydligt i bådas svar....idioter.
även annat som min fru har reagerat negativt på hos besöket hos dom.

Jag är mycket irriterad över Migrationsverkets hantering, "okej" att väntetiden är lång, men varför är den så orättvis, jag läser hela tiden om andra som har kortare förhållanden där dom har träffats kortare tid och inte är gifta som får beslut långt före oss.
Ett annat par med väldigt liknande förutsättningar sökte två dagar efter oss, hade intervju samma dag men dom fick sitt UT för 3-4 månader sedan.
en annan sökte månaden efter oss och han har inte ens besökt tjejen i Thailand en enda gång, dom har redan fått UT.

vi har väntat 9½ månader nu, jag räknar med 12-15 månader, gissningsvis 13

Detta stämmer inte, hon får visst vara här (på visum) det är till och med flera som har blivit rekomenderade att söka besöksvisum nu när väntetiderna är så långa.

däremot så hår hon inte befinna sig i Sverige när beslut fattas (jävla idiotregler)
Man kan då ta en tur till Danmark, Tyskland, Finland eller Norge när beslutet ska tas (återigen jävla idiotregler....)

ja gå blir antagligen jag och min fru bestraffade för att dom är inkompetenta idioter på ambassaden, Dom har till exempel påstått att vi har lämnat in ansökan i min frus flicknamn (trippelkollat, ren bullshit) på intervjun så svarar min fru att vi ska bo i en viss mindre stad (där jag har köpt hus...) men dom påstår att det står i ansökan att vi ska bo i Stockholm, min fru säger att nej det stämmer inte vi ska bo i den mindre staden, då visar idioten på ambassaden på pappret att det står Stockholm. jag har både min frus och mina svar sparade i en .pdf på datorn och har även trippekollat detta, det dom påstår att vi har skrivit stämmer inte, den mindre stadens namn står klart och tydligt i bådas svar....idioter.
även annat som min fru har reagerat negativt på hos besöket hos dom.

Jag är mycket irriterad över Migrationsverkets hantering, "okej" att väntetiden är lång, men varför är den så orättvis, jag läser hela tiden om andra som har kortare förhållanden där dom har träffats kortare tid och inte är gifta som får beslut långt före oss.
Ett annat par med väldigt liknande förutsättningar sökte två dagar efter oss, hade intervju samma dag men dom fick sitt UT för 3-4 månader sedan.
en annan sökte månaden efter oss och han har inte ens besökt tjejen i Thailand en enda gång, dom har redan fått UT.

vi har väntat 9½ månader nu, jag räknar med 12-15 månader, gissningsvis 13
Poontus! Det stämmer inte riktigt vad du säger...
Om vi ansöker om besöks visum under tiden en UT ansökan pågår.. Då stoppas handläggningstiden för UT ansökan..
Och den är som bekant redan sjukt lång!!! 4 månader har blivit 11-12 månader nu..

Om det nu kommer en massa flyktingar från Syrien, Irak eller var de nu kommer från, så skall de väl inte vara i samma "kö" som etablerade familjer som har långvarigt förhållande i Sverige..
Vi har fungerat som en familj i över 2 år...

Om det kommer 2000 från Thailand och det kommer 100 000 från Syrien med flyktingstatus...
Skall de stå i samma kö??? Min fru är inte flykting!!! Ha en kö för flyktingstatus och en för familjer som har bevisat förhållande..

I April fick vi besked att det var ca 4 veckor kvar...
De sade att de höll på med ansökningar från November 2014.. Ok!! Vi lämnade in våran i December 2014.

I Juli när jag kom hem från Thailand sade de att det tar ca 5-6 månader till.. Då har vi väntat i 7,5 månad redan...
Nu var beskedet att de håller på med ansökningar som kom in i Juli 2014 !!!!
Men HALLÅ!!!! Hur kan det ändras från 4 veckor till 5-6 månader extra???

Såååå!!! Det spelar ingen roll hur ni gör.. De ljuger konstant på den myndigheten!!!
Jag lovar att om jag ringer om ett par dagar är det andra besked som gäller... Kanske ännu längre tid..

Sedan vet jag att det är "vissa" som får sitt UT på en månad... Men de har kontakter i Bangkok med ambassad folk..
Finns de som man kan betala för snabbare handläggning... Genom en del trixande med papper och ansökningen...

Som jag sagt innan... Frugans besöks visa för 3 månader, blev det avslag på förra året.
Kunde bara överklagas i Sverige på MIG... Men med ett samtal i Thailand.. Vi fick vi Visat på en vecka..
Det kostade 2000 Bath.... Personen vi betalade satt i Svenka ambassaden i Bankok....

Tänk och lär!!!

Poontus! Det stämmer inte riktigt vad du säger...
Om vi ansöker om besöks visum under tiden en UT ansökan pågår.. Då stoppas handläggningstiden för UT ansökan..

Om det kommer 2000 från Thailand och det kommer 100 000 från Syrien med flyktingstatus...
Skall de stå i samma kö???
det där är bullshit. Handläggningstiden stoppas inte. Det ryktet har jag inte läst på ett helt år.

förresten så rekommenderade du folk någon sida bak att bli gravida för att få snabb handläggning. Det är inte heller något bra tips, det är numera även sjukt många som har fått förtur så förturshandläggarna är även dom överbelastade. Jag vet en som är gravid med beviljad förtur, dom har fått av handläggaren "tidigast slutet av november" då har dom väntat i 12 månader om dom får i slutet av november som handläggaren säger.

förresten så är du inte i samma kö som syrierna, utan dom är prioriterade, förtur på riktigt.
Vi är andraklassens medborgare i vårt eget land.
Det sägs att nu vårdas 300 med krigsskador på våra sjukhus.
Det är viktigare att ta hit IS krigare än thailändare med universitetsutbildning som vill arbeta

det där är bullshit. Handläggningstiden stoppas inte. Det ryktet har jag inte läst på ett helt år.

förresten så rekommenderade du folk någon sida bak att bli gravida för att få snabb handläggning. Det är inte heller något bra tips, det är numera även sjukt många som har fått förtur så förturshandläggarna är även dom överbelastade. Jag vet en som är gravid med beviljad förtur, dom har fått av handläggaren "tidigast slutet av november" då har dom väntat i 12 månader om dom får i slutet av november som handläggaren säger.

förresten så är du inte i samma kö som syrierna, utan dom är prioriterade, förtur på riktigt.
Vi är andraklassens medborgare i vårt eget land.
Det sägs att nu vårdas 300 med krigsskador på våra sjukhus.
Det är viktigare att ta hit IS krigare än thailändare med universitetsutbildning som vill arbeta
Jo!! Handläggningstiden stoppas!! Du kan ju alltid ringa Roffe på Thaikonsult..
Han är juridisk expert på migrationsfrågor... Och han har sagt samma till mig...
Han har tagit hand om alla papper åt mig..

Om min fru kommer hit i tre månader, så fördröjs handläggnings tiden med tre månader.. Inget snack!!
Jag har redan fixat arbete åt min fru när hon kommer till Sverige. Och under tiden vill hon plugga svenska.

Sedan kan man ju ha åsikter om IS krigare mm.. Inget jag gillar.. Lite sjuka människor!!
Men det lär vara ca 300 st om året av de som kommit till sverige via den "prioriterade" kön... som åker ner och mördar folk...!!! Och sedan återvänder.. JA!! Till Sverge!!!

Meeen!! De skall väl stå i den "prioriterade" kön för att få vara i Sverige... ??

Men skiter jag i.. Jag har bara tagit upp att migrations verket ljuger som hundar .. :eek::eek::eek:

Det stämmer inte som jag skrev.
Är hon här i 3 månader är det INTE samma som att hanläggningstiden fördröjs 3 månader.
Endast ett gammalt rykte.
Flertalet personer på migrationsverket som dementerar det påståendet!

Det stämmer inte som jag skrev.
Är hon här i 3 månader är det INTE samma som att hanläggningstiden fördröjs 3 månader.
Endast ett gammalt rykte.
Flertalet personer på migrationsverket som dementerar det påståendet!
Sorry Poontus! Jag önskar att det var som du säger..
Har haft denna disskusion med Roffe på Thai konsult.. Och han är juridisk expert på detta.. Han kan detta.
Det är inget "rykte" .. Jag har fått samma svar från migrationsverket..
Om hon åker till Sverige under tiden hon ansöker om UT, så stoppas/förlängs handläggnings tiden..
Detta pga av att den sökande får ej uppehålla sig i Sverige under ansökningstiden...

Ansökan skall göras från hemlandet och innan det personen, inte fått UT får hon /han inte åka till Sverige..
Annars hade jag köpt en biljett till frugan idag!!! Så kunde hon och jag haft vårt vanliga familjeliv..

Meeeeen!! Det går inte!!! Om vi inte vill vänta ytterliggare månader..

Sorry Poontus! Jag önskar att det var som du säger..
Har haft denna disskusion med Roffe på Thai konsult.. Och han är juridisk expert på detta.. Han kan detta.
Det är inget "rykte" .. Jag har fått samma svar från migrationsverket..
Om hon åker till Sverige under tiden hon ansöker om UT, så stoppas/förlängs handläggnings tiden..
Detta pga av att den sökande får ej uppehålla sig i Sverige under ansökningstiden...

Ansökan skall göras från hemlandet och innan det personen, inte fått UT får hon /han inte åka till Sverige..
Annars hade jag köpt en biljett till frugan idag!!! Så kunde hon och jag haft vårt vanliga familjeliv..

Meeeeen!! Det går inte!!! Om vi inte vill vänta ytterliggare månader..
dom ska söka från hemlandet ja.
Dom får inte vara här när beslut fattas ja.
men med ett beviljat visum så får dom vara här.

Roffe får vara hur mycket expert han vill men jag har följt detta under långtidsverkande och har läst tusentals inlägg i närtid om ämnet.
på ett annat forum är flera med aktiv UT ansökan här med Visum.

En anledning till att Roffe säger som han säger är att det finns en risk för att det kan bli försenat (i och med att dom inte får vara här när beslut fattas) och han vill ju att hans kunder ska få beslut så snabbt som möjligt med minsta ansträngning från hans sida.

Så du tror alltså att dom har något konstigt system där dom skriver in att någon mister sin köpas och får exakt 3 månader längre handläggningstid? Det köper jag inte.

Det påståendet som du skriver är något som man ofta hörde förr. Men som sagt så säger dom annorlunda på verket idag. Inte bara från en person

Däremot så rekommenderar dom då att man regelbundet ringer in och hör om man har fått handläggare, och att man då när det är dags för beslut åker utanför landsgränsen (till något av våra grannländer)

Däremot så rekommenderar dom då att man regelbundet ringer in och hör om man har fått handläggare, och att man då när det är dags för beslut åker utanför landsgränsen (till något av våra grannländer)
Poontus! Du är bara för gooo!!

Ringa till MIG!!! Ett rent skämt!! De ljuger som hundar... :reta:

Förklara för mig hur 14 månaders väntetid, blev 4 månader, den 14 aspril i år och sedan i Juli blev det 12 månader ???
Men på hemsidan står det fortfarande 4 månader...

Det kan väl inte vara politiskt spel?? Eller..?? :D:D:D

Eftersom MIG bryter mot svenska lagar, så kan det väl inte vara så att de ljuger för alla som läser deras hemsida..?? Sååå kan det väl inte vara... Annars hade de väl ändrat sin hemsida!!!!!

Jobbar du på MIG..?? Låter nästan så... Som en gammal pjäs "En dåres försvarstal" ...
Jobbar man på en kritiserad myndighet, så brukar de som jobbar där skrika högst att det fungerar juuu så bra...
Klaga inte på oss...

Nästa gång du pratar med migrationsverket, så har jag en bra fråga som du kan ställa dem!!

ห้องน้ำอยู่ที่ไหน , hɔ̂ɔng náam jùu thîi nǎi

Och jag lovar du får samma svar som med handläggnings tiden.... Vet inte!!! :offtopic:

555555555555555

PEPSI

Pepsi nej jag har inte ringt dom en enda gång på 9.5 månader. Det räcker att läsa om alla andra som ringer i stort sett dagligen. Hur dom får olika svar varje gång.
Jag har inget förtroende för dom och vet att ett samtal till dom ger ingenting så jag slösar inte min tid på att sitta i telefonkö

Vad hjälper det att åka utanför landsgränsen? man kan ju åka i stort sätt hela europa utan att någon vill titta på ditt pass, för övrigt så finns där ju inga som kan titta på ditt pass.

/Boldor

Vad hjälper det att åka utanför landsgränsen? man kan ju åka i stort sätt hela europa utan att någon vill titta på ditt pass, för övrigt så finns där ju inga som kan titta på ditt pass.

/Boldor
Ja det är vad dom vill och rekommenderar.

Som sagt det finns inget krav på att dom ska befinna sig i hemlandet när beslut tas, bara att dom inte är i Sverige.

Ingen aning hur saker registreras eller om/hur dom vill kontrollera detta.

Jag förmedlar bara vad flertalet har fått till svar av flera olika personer på migrationsverket dom senaste månaderna, både via telefon och mejl

Ja det är vad dom vill och rekommenderar.

Som sagt det finns inget krav på att dom ska befinna sig i hemlandet när beslut tas, bara att dom inte är i Sverige.

Ingen aning hur saker registreras eller om/hur dom vill kontrollera detta.

Jag förmedlar bara vad flertalet har fått till svar av flera olika personer på migrationsverket dom senaste månaderna, både via telefon och mejl
Ursäkta!!! men tråden spårar ut totalt med en massa "jag har hört" och antaganden...

Har ni inte fakta så sluta göra inlägg angående migrationsfrågor..
Blir så trött på alla som har hört...
Vem skiter inte i var en person registreras eller vad som skrevs...
Lagen i Sverige gäller ....
Ursäkta mig.. Men Poontus.. Du verkar inte ha ett dugg koll på läget överhuvudtaget..
En massa antaganden och hörsägen bara...
Ta reda på fakta innan du skriver på Thaisnack... Ett bra tips!!!

Orkar inte föra ett samtal med någon som inte har kunskaper i ämnet..

Bara en massa löst skitsnack....

För att föra en dialog på thaisnack bör man vara påläst... Inte grundat på löst snack från kompisar mm..
Läs på!!! Migrations verkets hemsida. Läs thai konsults inlägg. Andras inlägg. Massor av info på thaisnack om detta..

Som jag sagt innan... Lyssna inte på vad de säger på MIG när du ringer..!!! Är det så svårt att förstå??
De ljuger varje gång... En ny verision varje gång man pratar med dem...

Sorry!!!

Jag föredrar andra trevligare trådar här, med personer med kunskaper inom området de pratar om.
Och det anser jag saknas i denna dialog...

ไปไกล Sov gott!!! :D:D:D eller.........

Avslutad konversation.. ... :wai::wai::wai:

Pepsi, har jag ingen koll? ändå så har jag inte haft några problem med att klara av att ansöka själv men du har både fått ett avslag och varit tvungen till att ta hjälp.
Du kallar honom för citat "pucko" ändå anser du att hans ord är fakta trots att han inte jobbar på Migrationsverket.
Ja han besitter stor kunskap visst gör han det, men nu när du påstår att han har sagt något som då kommer via dig och inte via honom (i detta fall just nu) då blir dina ord med ditt resonemang automatiskt löst skitsnack och rykten.
Är det inte underbart... Nu har jag anlitat ett pucko till konsult som skött alla papper
Han gör inte ett skit..... Han är på Thaisnack för info...
Däremot får man en utskällning om man ringer dem..

jag har läst på om ämnet sedan 2010 och följt utvecklingen, jag och min fru har planerat vår framtid med uppehållstillstånd i åtanke sedan 2012, jag har läst minst 4000-5000 inlägg i ämnet då från hundratals personer sammanlagt och deras kontakter med Verket. Så jag anser att ditt påstående att jag inte har någon koll är felaktigt.

Och tack, du påminde mig varför jag har hållit mig borta från forumet en längre tid, med din attityd så känner man sig verkligen inte välkommen här.

jag har börjat läsa igenom utlänningslagen nu, där om någonstans bör "fakta" finnas

Liknande trådar

S
Svar
11
Visningar
2 K
Liverpool
L

Tillbaka
Topp