Larb Neua recept på svenska.

Nu kommer påbudet från Judendomen och är därmed också med i kristendomen och följaktligen därmed också med i Islam.
Läser du gamla testamentet som också är med som en del i den kyrkan Paul skapade så hittar du buden. Gamla testamentet är ju till största delen tagen från Torah, men inom Pauls agenda förklarad som historia och ersatt av sina egna skapelser istället.
Islam tog med detta när de kopierade kristendomen och lade till och tog bort för att stödja Mohammed.

Nu vet jag inte om muslimerna är lika strikta som judarna. Hare, seafood, häst osv...
Mjölk i samband med kött blablabla.

Islam och gris kan jag förstå, då man kan ha haft en del problem med trikiner.
Judendomen känns i detta fall mer hokuspokus

Nu vet jag inte om muslimerna är lika strikta som judarna. Hare, seafood, häst osv...

Det är sant, Kosher är Halal, men Halal är inte Kosher.
Mjölken i samband med köttet hör ihop med en respekt för livet. Du skall skall inte koka barnet i mammans mjölk. (min egen översättning här).
Det fanns många regler för olika saker förr. En del ser man sambandet med, andra inte.
Kosher har inte betydelsen du får inte äta. Kosher betyder att det är passande.

Mjölken i samband med köttet hör ihop med en respekt för livet. Du skall skall inte koka barnet i mammans mjölk. (min egen översättning här).
Det fanns många regler för olika saker förr. En del ser man sambandet med, andra inte.

Själv tycker jag att det är förlegad gammal kultur som inte känns något vidare att bevara. Att man då gör ett aktivt val att följa sådana saker är för mig mystiskt.

Nu kommer påbudet från Judendomen och är därmed också med i kristendomen och följaktligen därmed också med i Islam.
Läser du gamla testamentet som också är med som en del i den kyrkan Paul skapade så hittar du buden. Gamla testamentet är ju till största delen tagen från Torah, men inom Pauls agenda förklarad som historia och ersatt av sina egna skapelser istället.
Islam tog med detta när de kopierade kristendomen och lade till och tog bort för att stödja Mohammed.
Värst vad du vet , skall säga det till min kompis Kahlid , Er tro är bara en kopia av kristendomen ,, hohoho :) :) ,, undrar vad han säger om det

Jag är av Judisk börd , så häda inte :mad::):)555Men så är det , farmor var Judinna, därför jag jobbar som Polack tills döden skiljer mig från Skatteverket :p

Ja, sade jag något annat ?? Bra att du inte hoppade på mig om det :-* :)Jag är dessutom uppvuxen med Judisk kultur , mat mm i mina farföräldrars .
hem . Märkligt blir det då ibland när vissa stämplar mig som brunskjorta , men de sätter ju bara en stämpel på sig själva :rolleyes:

Värst vad du vet , skall säga det till min kompis Kahlid , Er tro är bara en kopia av kristendomen ,, hohoho :) :) ,, undrar vad han säger om det
Han vet. Mohammed fick Koranen av ängeln Gabriel om jag minns rätt nu. Enligt sägnen.
Dock hävdar muslimer att deras tro är äldre än både judendom och kristendom. Egentligen var det så att Mohamed lärde sig allt av kristendomen, därför samna figurer med jesus, änglar och allt runt det. Man kan säga att det är kristendomen som gått sin egen väg efter detta.

Ja, sade jag något annat ?? Bra att du inte hoppade på mig om det :-* :)Jag är dessutom uppvuxen med Judisk kultur , mat mm i mina farföräldrars .
hem . Märkligt blir det då ibland när vissa stämplar mig som brunskjorta , men de sätter ju bara en stämpel på sig själva :rolleyes:

Nej, varför skulle jag hoppa på dig om det?
Jag konstaterar att du aldrig skulle klassas som "äkta jude" då det inte var din mor som var judinna.

Ibland lagar frugan till laab nuea med rått nötkött hemma som hon finhackar. Riktigt gott, måste vara rejält starkt. Men endast rått nötkött, inget annat. I Thailand avstår jag rått kött av alla slag, även nöt men det bryr sig resten av familjen inte om.

Ibland lagar frugan till laab nuea med rått nötkött hemma som hon finhackar. Riktigt gott, måste vara rejält starkt. Men endast rått nötkött, inget annat. I Thailand avstår jag rått kött av alla slag, även nöt men det bryr sig resten av familjen inte om.
Frugan ville hämta en självdöd gris på grisfarmen här. Jag tvärnekade och lärde frugan att så länge vi inte vet varför den dog, skall den inte ätas. Hon accepterade det dem här gången. Turligt nog. Annars heterdet ju att vi utlänningar inget vet o kan.

Men "Haram " betyder att något är FEL , Tillex äta gris

Men "Haram " betyder att något är FEL , Tillex äta gris
Också lika fel för en observant jude. Gris, räkor etc. Mu är det där ungefär som med ateismen och sekulära, man äter det man gillar och passar. På thaihaket vi hade i Sverige fanns ett antal judar som beställde thairätter med räkor.. visserligen beskrev de sig själva som svarta får. 555.
Du får la prova kosher ;-)
Kosher
Länken är thai och mat

Också lika fel för en observant jude. Gris, räkor etc. Mu är det där ungefär som med ateismen och sekulära, man äter det man gillar och passar. På thaihaket vi hade i Sverige fanns ett antal judar som beställde thairätter med räkor.. visserligen beskrev de sig själva som svarta får. 555.
Du får la prova kosher ;-)
Kosher
I min familj åt vi Julhare, varje juldags morgon släpptes stövaren för att förhoppnigsvis i Svensk snötyngd skog skjuta en julhare , den åts sen veckan efter till nyår då den hängt en vecka , En blandning av katolsk och Judisk religion rådde , ingen starkt troende hos oss .Vi barn letade på påsken ägg ute i trådgården , dessa påstods ha lagts av påskharen , haha :) .lättlurade barn , men farsan la ut ägg som vi naturligtvis fann lite överallt i terrängen

Hej

Varianten med rått nötkött är den som är populärast uppe i byn, man får även med levrat blod, lever och magsaft blandat med galla som dom också blandar i, låter hemskt men smakar inte så illa som det låter.

Men själv föredrar jag absolut att dom åtminstone doppar köttet i kokande vatten innan det hackas ned i maten, vet inte om det hjälper men jag inbillar mig åtminstone det.

Mvh isan lover

Samma här, men ibland även på tillagat gris- eller kycklingkött. Hon brukar också göra någon variant av nötkött som får ligga och syra till sig, smakar nästan som isterband.

Tillbaka
Topp