Stefan´s mat, recept och tips

En favorit i köket, en koncentrerad pasta gjord på röd paprika..
Mer smakrik än tomat.

Suverän i grytor och soppor.

20211124_203221.jpg

Vad är skillnaden mellan knackkorv och t.ex prinskorv?
Det är två olika recept men det finns säkert fler.

Prinskorv.

500g karré
300g högrev
200g späck
1-2 msk iskallt vatten
2 tsk salt
1 msk grovmalen svartpeppar
1 tsk kryddpeppar
1 msk skånsk senap
1 tsk riven färsk ingefära
1/2 kruka färsk timjan
2 rullar fårfjälster (á 4,5 meter styck)

Knackkorv.

Det är två olika recept men det finns säkert fler.

Prinskorv.

500g karré
300g högrev
200g späck
1-2 msk iskallt vatten
2 tsk salt
1 msk grovmalen svartpeppar
1 tsk kryddpeppar
1 msk skånsk senap
1 tsk riven färsk ingefära
1/2 kruka färsk timjan
2 rullar fårfjälster (á 4,5 meter styck)

Knackkorv.

Själv hade jag slopat färska örter o kört på torkade, Även kört på nitritsalt iaf 50/50 ... Brukar göra korv salami m,m.. Ska testa Knackkorv vid nästa stoppning intressant recept,,,...Fänkål o pinjenötter brukar jag använda i salamin...

Själv hade jag slopat färska örter o kört på torkade, Även kört på nitritsalt iaf 50/50 ... Brukar göra korv salami m,m.. Ska testa Knackkorv vid nästa stoppning intressant recept,,,...Fänkål o pinjenötter brukar jag använda i salamin...
Det gör jag också, är enklare att få tag på torkade kryddor här, sedan kommer jag nog att ha lite lök i min korv, älskar lök.

Tänker mest på bakterier när man använder färska kryddor i korv som man förvarar länge , Korv o annat som äts direkt eller fryst inga problem , Men finns otrevliga bakterier som Clostridium botulinum. Därför jag alltid har 50/50 nitrit kontra vanligt salt o i mitt tycke godare sälta .. Förvälld lök e ett måste i korven :wai: . Sen måste jag rekommendera lundgrens skafferi, De har färdiga kryddor som e helt ok ..Men inte så lätt o nå när man bor som dig .. Själv kokat lag i kväll (9,5%), Köpte en so sida på 4,5 kilo i dag blir till o köra 50 /50 varmrökt kallrökt om 5 dagar skall ligga i lagen i 4 dagar ,,,Varmrökt ca 6 timmar uppnådd temp ca 67 grader , Kallrökt sätter röken på enbart rök utan värme sex sju timmar varje dag i en vecka sen torkning en två veckor ...

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
4 K
S
A
Svar
64
Visningar
15 K