Larb Neua recept på svenska.

Samma här, men ibland även på tillagat gris- eller kycklingkött. Hon brukar också göra någon variant av nötkött som får ligga och syra till sig, smakar nästan som isterband.
Min fru gör samma sak här hemma i Sverige , igår åt vi hamburgare som hon "preppat" på samma sätt , Vitlök bla, som hon använder , får sen stå och "syra" till sig i kylen 2 -3 dagar . Riktigt gott

Samma här, men ibland även på tillagat gris- eller kycklingkött. Hon brukar också göra någon variant av nötkött som får ligga och syra till sig, smakar nästan som isterband.
Det är väldigt vanligt att de syrar köttet. De här thai-korvarna är nästan identiska i smak och konsistens med Isterband.

2015-03-25 21-24-28.jpg

Frugan gör liknande korvar här hemma med olika smaker. Men inte smakar dessa som isterband, är ofta betydligt syrligare. Jag förmodar att det finns många olika varianter, någon smakar t o m sött.

Frugan gör liknande korvar här hemma med olika smaker. Men inte smakar dessa som isterband, är ofta betydligt syrligare. Jag förmodar att det finns många olika varianter, någon smakar t o m sött.

Det finns säkerligen lika många recept och därmed smaker på det här, som antalet kockar multiplicerat med antalet gånger de gör rätten.

Lite märkliga vårrullar
Haha, inte den man känner igen om man inte frekvent besöker Asien. Som jag nämnde var det i Kina jag åt dem första gången, var tilltugg till maträtterna på restauranger, och en av rätterna som fanns att välja bland på Dim Sum på de flesta ställena.
Här i Thailand är de vanliga och gillas av alla.
Vi gör den du känner igen också.
Förr var de här vanliga i Sverige också. Någon mer än jag som minns man kunde köpa vårrullar i Korvkiosken på 70-talet? En friterad vårrulle i en mosbricka, snitta uppe på och häll på soja.

2015-02-01 20-36-04.jpg

Men väldigt goda, jag gillar sådana skarpt. Och betydligt nyttigare än den friterade, oljedrypande varianten. Serveras med en lite sötaktig jordnötssås här hemma.
Den jordnötssås min fru gör är på tok för söt, Känns som ren sockerlag. Men andra brukar bli enormt förtjust i den har jag märkt. Det är jag som är chilitorsk på allt, därför i det här fallet den mildare varianten. Ibland kör jag med Blairs såser, det är smaskigt.

Thaibullar gillar jag. De finns att köpa men frugan föredrar göra allt själv, då vet hon vad som finns i. För mycket fusk med plast och kemikalier i fabriken säger hon.
Det är onekligen sant. De här är faktiskt Kosher om man räknar bort grisvarianten. Garanterat rena naturprodukter.

Bullar.jpg

Bullratten.jpg

Haha, inte den man känner igen om man inte frekvent besöker Asien. Som jag nämnde var det i Kina jag åt dem första gången, var tilltugg till maträtterna på restauranger, och en av rätterna som fanns att välja bland på Dim Sum på de flesta ställena.
Här i Thailand är de vanliga och gillas av alla.
Vi gör den du känner igen också.
Förr var de här vanliga i Sverige också. Någon mer än jag som minns man kunde köpa vårrullar i Korvkiosken på 70-talet? En friterad vårrulle i en mosbricka, snitta uppe på och häll på soja.

2015-02-01 20-36-04.jpg
Ahh, nu snackar vi nostalgi. Men vi skippade oftast moset och fick vårrullen i ett papper, naturligtvis med soja. Minns också vårrullarna på Tivoli i Köpenhamn, där stiftades första bekantskapen med torkad chilli. Attans vad det brände på läpparna tyckte man då. :)

Ahh, nu snackar vi nostalgi. Men vi skippade oftast moset och fick vårrullen i ett papper, naturligtvis med soja. Minns också vårrullarna på Tivoli i Köpenhamn, där stiftades första bekantskapen med torkad chilli. Attans vad det brände på läpparna tyckte man då. :)
Vi köpte mer vårrullar än vad vi köpte korv o mos när jag var liten. I Åmål fanns en BP med en korv och godiskiosk precis bredvid, där hände allt inkl. standard mathaket för vårrullar. Ja vi köpte utan moset också, men vårrullen låg på en sådan pappbricka med höga kanter, soyan var ju mycket lättflytande och kladdade fingrarna mycket. Dessutom rejält het när den kom från fritösen.
Vad jag minns kunde man få vilket tillbehör som helst till dem, men standard var minst soyan som hälldes i snittet.
Tabasco tyckte man var hett på den tiden, numera liknar den mer utspädd ketchup men mestadels sur och inte het.
För heta produkter måste man idag besöka invandraraffärer för att hitta chili, eller extremefoods.
Även Habaneron i typ ICA och COOP affärer verkar vara den mildaste varianten som går hitta hos någon distributör. De känns mer syrliga än heta. Lite citruskänsla på dem.
Thaichilin är god. Är en red eyes bird chili om jag minns rätt. Habanero skall normalt sett vara starkare med 300 000 mot red yes 100 000, men den i Svenska affärer är inte den. De flesta som köper Habanero i Sverige och sedan provar Thaichili noterar att Thaichili bränner på rätt så mycket mer.
Före vi flyttade till Thailand odlade vi Bhut Jolokia hemma. Funderar på att ta upp det här i Thailand igen. Pepper Joe är en bra plats beställa frön på. Ofta får man med fler frön av andra sorter än man beställt som prover. Det blir kul i trädgården.
Jag hade både den vanliga röda och en chocolatvariant.

Senast ändrad:
Vårrullar är väldigt vanligt i Asien, själv har jag mest erfarenhet från Kina, Vietnam, Malaysia, Thailand och Filippinerna.

Här köper vi oftast en sort som kallas Shanghai och Canton.
En bra balans mellan kryddor och sälta.
Kanske Asiens vanligaste maträtt.

Tillbaka
Topp