Macke's husbygge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja du mackes, vad ska man säga...

Helt otroligt upplyftande att få en så personlig video från thailand rakt i ansiktet när man dricker sitt morgonkaffe här hemma i Sverige. En stor eloge för att du är så öppen och inte räds visa både hem och dig själv. Det är sådana som dig som gör att detta forumet känns unikt och personligt och deltagarna som vänner snarare än anonyma negodiler.

De andra videosarna kommer man till med denna länken, tror jag :)
http://www.youtube.com/user/martinsarnberger/videos?view=0&flow=grid

Karma skickad!

"nakonsawan " sa:
Ja du mackes, vad ska man säga...

Helt otroligt upplyftande att få en så personlig video från thailand rakt i ansiktet när man dricker sitt morgonkaffe här hemma i Sverige. En stor eloge för att du är så öppen och inte räds visa både hem och dig själv. Det är sådana som dig som gör att detta forumet känns unikt och personligt och deltagarna som vänner snarare än anonyma negodiler.

De andra videosarna kommer man till med denna länken, tror jag :)
http://www.youtube.com/user/martinsarnberger/videos?view=0&flow=grid

Karma skickad!

Tack Nakhon för de värmande orden, detta är en test eftersom jag tycker som dig att de flesta permanenta medlemmar på detta forumet känns verkliga och ärliga och att jag inte har sp mycket att förlora. Jag hoppas att det inte missbrukas. ;D

"mackes " sa:
Tack Nakhon för de värmande orden, detta är en test eftersom jag tycker som dig att de flesta permanenta medlemmar på detta forumet känns verkliga och ärliga och att jag inte har sp mycket att förlora. Jag hoppas att det inte missbrukas. ;D

Ja jag kan bara hålla med föregående talare!(Nakhon) i det ha sa!!! :nod: Tror inte att detta missbrukas inom denna krets mackes. Karma från mej...som du skulle fått tidigare(den tomma rutan med citatet) :D :-[

Areeya

"mackes " sa:
Missbrukas? Jag kan absolut tänka mig att missbruka dina erfarenheter den dag jag har anledning att sätta spaden , i jorden. :) Jag tycker mycket om ditt hus även om det finns trappor i det. Där jag bor i dag, i Sverige, har jag tre våningar med bostadsutrymme och en våning med källare. När man, som jag är 63 så blir det lite väl mycket trappor även om jag är vi en utmärkt vigör. De framtida fysiska hindren har uppenbarat sig i förtid med min gipsade fot. :) Hur som, du har ett topphus.

Har faktiskt sparat på mig bokmärken till firman i chiang mai som ritade ditt hus och lite annat matnyttigt från dig då jag gillar just detta hus skarpt. Det skapar en skön känsla även utanför huset med det skuggiga öppna garaget där man kan ha saker. Sen känns det lyxigt och stort utan att vara särskilt stort eller flådigt. Lite som en ulv i fårakläder ;)

"nakonsawan " sa:
Har faktiskt sparat på mig bokmärken till firman i chiang mai som ritade ditt hus och lite annat matnyttigt från dig då jag gillar just detta hus skarpt. Det skapar en skön känsla även utanför huset med det skuggiga öppna garaget där man kan ha saker. Sen känns det lyxigt och stort utan att vara särskilt stort eller flådigt. Lite som en ulv i fårakläder ;)

Jag har haft lite kontakt med Banpatan, en trevlig kille som svarar på frågor. Tror det är en enmansfirma.

En fördel med huset är att det är ritat för att vara billigt att bygga. Det pris jag fick var det maxpris Banpatan uppgett och då fick jag muren runt på köpet :)

Vi trivs fantastiskt bra, alldeles lagom. Han har många ritningar om du vill justera storleken. Han har även en facebooksida där folk som bygger skriver.

Jätte fint hus, bara att grattulera, men jag såg att du hade murat in glasblock i köket och sen ställt kyl/frys framför, vart det en miss där eller?

"Caveman™ " sa:
Jätte fint hus, bara att grattulera, men jag såg att du hade murat in glasblock i köket och sen ställt kyl/frys framför, vart det en miss där eller?

Det var en liten brist på vägguttag som avgjorde den placeringen i början, om du tittar på den senaste videon så är kylen flyttad till andra sidan köket nu. Glasblocken var för att slippa ha en ren betongvägg mitt i rummet när vi förlängde köket, ursprungliga ritningen hade ett litet slutet kök med kortvägg där glasblocken började.

Ingick muren i huspriset?

Skall bygga en mur kanske 1 m hög betong sen stål stänger.
I början tänkte vi ha 2 meter betong mur runt om och bara ha 1m på framsidan men det hade kännts som ett fängelse så vi skippade den iden.

Men då prata första firman vi var i kontakt med på 1 million baht tomten är 40*41.5 m. Denna firman vi har nu pratar på 560 000 baht för 2m mur, har inte pratat med han än om vad det skulle kosta med 1m hög mur med stänger uppe på. Tycker fortsatt det är lite dyrt, jämfört med vad det kostar att bygga ett hus är ju 1/4 av priset på husbygget.

Baksidan har vi börjat gjuta för att stabilisera marken, marken är 1.5 meter högre än fältet bakom, muren på baksidan skall bli 3m hög 41.5m lång 16 pelare i marken kostar 140 000 baht.

"Jonas " sa:

I början tänkte vi ha 2 meter betong mur runt om och bara ha 1m på framsidan men det hade kännts som ett fängelse så vi skippade den iden.

Men då prata första firman vi var i kontakt med på 1 million baht tomten är 40*41.5 m. Denna firman vi har nu pratar på 560 000 baht för 2m mur, har inte pratat med han än om vad det skulle kosta med 1m hög mur med stänger uppe på. Tycker fortsatt det är lite dyrt, jämfört med vad det kostar att bygga ett hus är ju 1/4 av priset på husbygget.

Baksidan har vi börjat gjuta för att stabilisera marken, marken är 1.5 meter högre än fältet bakom, muren på baksidan skall bli 3m hög 41.5m lång 16 pelare i marken kostar 140 000 baht.

Jag är inte hundra men jag tror att priset på vår mur låg runt 150 000, den är totalt ca 70 meter lång och 1 meter hög. Markhöjning ca 0,5 meter. Stänger ovanpå ingick inte. stolpar med 3 meters mellanrum 1 meter djupt.

Kanske är samma prisnivå då för 140 000 baht, 2,5m mellan pelare, 1.5m djupt, 3m hög 41.5 m lång + rör för vatten dränering mellan varje pelare.
Sen skulle jag haft pelare i markhöjd i 45 gradig vinkel ihopsatta med pelarna som stod rakt upp 3m ner i marken för att göra muren starkare om marken tryckte på, får se när jag kommer hem om han förstod det.
borde väl motsvara din mur kanske. Jobbiga är ju att jag skall ha 3 gngr dom längderna igen, men inte lika hög.
Tänkte kolla prisnivån lite innan man börjar prata pris med polischefen.

"Jonas " sa:

jag har byggt mur nu, den är dock ej klar.... man jag har valt färdiggjutna solpar på var 3.dje meter (2,40)med vanlig betongsten som muras mellan. Jag ser dock redan nu att priset kommer att hamna mycket lägre än vissas andra här i tråden,dock har jag ej räknat med det rostfria rören på framsidan

"Caveman™ " sa:
jag har byggt mur nu, den är dock ej klar.... man jag har valt färdiggjutna solpar på var 3.dje meter (2,40)med vanlig betongsten som muras mellan. Jag ser dock redan nu att priset kommer att hamna mycket lägre än vissas andra här i tråden,dock har jag ej räknat med det rostfria rören på framsidan

Vilket pris tror du att du hamnar på?
Själv har jag bara gjort baksidan kostnaden av den jag grundade mitt totalpris.
Vi har dock ingen sten utan är helgjuten både pelare och mur, så armeringsjärn i hela muren uppifrån och ner vet inte om en sån mur blir dyrare. Stolparna blir totalt 4,5m då dom är 1,5 djupt och 3m högt.
Total priset skulle vara om jag gjorde sån mur runt om alltså 3m hög men ändrat oss så blir bara baksidan och sen 1m på dom andra 3 sidorna vilket skulle bli 121.5 m lång 1m mur.
Återkom gjärna när du vet ca pris bra att ha när jag skall förhandla fram mitt.

"Jonas " sa:
Vi har dock ingen sten utan är helgjuten både pelare och mur, så armeringsjärn i hela muren uppifrån och ner vet inte om en sån mur blir dyrare. Stolparna blir totalt 4,5m då dom är 1,5 djupt och 3m högt.
Total priset skulle vara om jag gjorde sån mur runt om alltså 3m hög men ändrat oss så blir bara baksidan och sen 1m på dom andra 3 sidorna vilket skulle bli 121.5 m lång 1m mur.
Vi gjöt också hela muren.

"Jonas " sa:
Vi gjöt en sockel och där har vi armeringjärn, sen gjöt vi högst upp och även där har vi armeringsjärn(lika som thaiarna gjuter under fönster i hus)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp