Måste man vara polare med Farangen i byn?

Nä han säger att vi som flyttat ned till Thailand har dåligt rykte hemma bland svenskarna i Sverige.. Vilket är nonsens. Några sletna fega stackare där hemma fördömer alla som vågar flytta ut och förverkliga sina drömmar.. Vem fasen bryr sig i längden..
Har du någon statistik på detta eftersom du uttalar dig så tvärsäkert som vanligt. Du kanske har fel men det är väl otänkbart?

På samma sätt som Isaanbor har dålig renommé i Thailand har tydligen svenskar som flyttar hit också det fick jag höra när jag var hemma i Sverige senast. Någon som har hört samma sak? Vi kanske är några otrevliga typer...

Där finns nog lite sanning Mackes,, får även den känslan här ibland , de anser att vi som bor /har bott /åker dit på semester är "snuskgubbar" .De kan ha sin tro ,det bryr jag mig inte så mycket om så länge de inte skriver det på min näsa .. När de träffar min fru så säger det ibland ,, men hon är väl i alla fall 40 bast , ja säger jag , hon är snart 50 bast , varför ser du så förvånad ut? Alla svenskar som åker till Thailand är inte pedofiler eller horb...ar , finns faktiskt vanligt folk som gillar värmen och att leva billigt på sin pension i ett land där kvinnorna vill vara kvinnor ...
Ridå ......................Deras mungipor ramlar betänkligt långt ned och ansiktet ser ut som en skolsula :)

Tror det handlar om ren avundsjuka , likaledes finns det sura Svenskärringar som hatar mig pga. att jag valt en nätt liten snart 50 årig Thaikvinna ,, som idag ser ut som en vältränad 30 åring ,, det svider för dessa batikhäxor kan jag säga ,,,

Senast redigerad av en moderator:
Förväntningar och krav att faranger ska hälsa och i förlängningen utveckla ett kamratskap tror jag bottnar i att man nästan kräver att dom ska vara lojala då man tror att dom hamnat i samma sits.
Inte så lätt att bo där när man inte gillar thai alls, hatar deras kultur. Maten är närmast oätlig och språket obegripligt.
För varje farang man råkar träffa väcks hoppet om en likasinnad främling att språka med ;)
Att då bli ignorerad av denne nye måste svida djupt, närmast som en förolämpning.
Ett miljöombyte är en väg ut ur tristessen bland spenaten.
Tycker att det var gött att det funkade då för dig!!

Min känsla är nog att en klar majoritet av dom falanger man träffat på under åren är helt vanliga normala människor på gott och ont vad nu det innebär, dock kanske det är en överrepresentation av dom med problem och lite udda personlighet, även rena drägg så klart men går ju hålla sig från dom ställena dom häckar på .

Atoms möte har jag iaf klarat mig ifrån en del light versioner har man väl råkat ut för däremot, men känns inte som nått stort problem.

Har ju även under åren haft förmånen att träffa på en hel del både fd och nuvarande forummedlemmar å det har helt klart varit både trevligt och överlag positivt om dom tycker samma vete väl gudarna :rolleyes:

Problemet för mig är att det många därnere som jag börjat umgåtts med anser att var polare är samma som att supa ihop ,, Jag är ju inte lagd åt det hållet ,då menar jag att tillhörigheten skulle ligga i att dricka öl samt sitta på barer .. Långeman är väl den enda jag hade mycket gemensamma intressen med , som till ex Big Bikes samt åka runt på dessa och även skruva och putsa ,, har ju en del andra jag gärna snackar en stund med , men riktigt polare kräver nog tyvärr ungefär samma syn på livet samt ett liv som inte styrs av alkoholen , Uppe i Isaan , dvs i byn finns endast en Farang , han dricker öl samt läser , det är hans liv , iofs så är han snart 80 bast , i närmaste stad finns en del , men i stort sett alla har ett behov av att berusa sig daglig dags , vilket jag kan vara utan , Morsar då jag ser en Farang i byn , känd eller okänd spelar ingen roll , anser att det är ren hyfs , men sen upp till var och en att om man vill umgås

Ren avundsjuka utav den där människo-gruppen, som sitter fast i sin egen dynga där hemma i hemlandet, och inte har kurage knappt att ens åka och handla smör, utan att låta myndigheterna sköta det för dom.

Har dock aldrig hört att det skulle vara "dåliga" människor som immigrerar, som vi gjort några få av oss här... Men det är ju bara över min horisont... Kanske det då inte är allmänt Mackes??

Intressant utlägg som dock är lite svårt att förstå syftet med, utveckla gärna hur duktig menar?

Anser du att de ( ingen nämnd) som sitter fast i dyngan i Thailand är bättre än de som gör samma i Sverige? Hur menar du då?

Snarare värre sitta fast i risbyn med en släkt som avskyr en, frugan som bara står ut pga ens pension men ogillar egentligen ens sällskap, och endast en cykel eller moppe som sin enda vän då resten tar avstånd?
( ingen spec. nämnd)

Att själv köpa smör i affären tror jag inte är ett stort problem för någon som har hälsan i behåll oavsett var man bor.

Tycker man gör det man själv anser passar sitt liv bäst och inte andra.

Sociala sammanhanget? Ett gäng grabbar som går och läser på Chalmers är ju för fan knappt medlemmar i samhället ju.. Kom igen när dom arbetar och träffar på verkligheten....

Men du väljer att tro att en sådan gäng skall representera svensken i gemen, det är din rättighet. Men här får du varken ett gilla eller en följare....

Varför detta agg mot akademiker, tekniker och andra utbildade?
Grundar det sig i din ev avundsjuka?
Utveckla gärna!
Jag har gått på Chalmers så detta är högst intressant och är väldigt väl anpassad socialt till skillnad från andra som sitter fast i byn och kanske amorterar på hus de eg inte har råd med trots pension från hemlandet.

Problemet för mig är att det många därnere som jag börjat umgåtts med anser att var polare är samma som att supa ihop ,, Jag är ju inte lagd åt det hållet ,då menar jag att tillhörigheten skulle ligga i att dricka öl samt sitta på barer .. Långeman är väl den enda jag hade mycket gemensamma intressen med , som till ex Big Bikes samt åka runt på dessa och även skruva och putsa ,, har ju en del andra jag gärna snackar en stund med , men riktigt polare kräver nog tyvärr ungefär samma syn på livet samt ett liv som inte styrs av alkoholen , Uppe i Isaan , dvs i byn finns endast en Farang , han dricker öl samt läser , det är hans liv , iofs så är han snart 80 bast , i närmaste stad finns en del , men i stort sett alla har ett behov av att berusa sig daglig dags , vilket jag kan vara utan , Morsar då jag ser en Farang i byn , känd eller okänd spelar ingen roll , anser att det är ren hyfs , men sen upp till var och en att om man vill umgås
Slutet först när jag börja vara i Khon kaen 2007 så nicka man å morsa på falanger där med men idag så skulle man ju slita ut nackmusklerna ;) men utanför när jag stöter på nån så gör jag det med blir även byta några ord ibland.

Annars har jag för mig du brukade vara i Khon Kaen ibland eller minns jag galet ? Nu är det väl några år sen jag var ute å nattsuddla utan går jag ut nu själv så är det oftast på eftermiddagen kl 14-15 å tar mig 2-4 bira å är hemma då oftast redan vid 17-19 men måste säga det är jäkligt många som bor permanent eller nära på som vid den tiden iaf kommer å dricker Te Kaffe Soda eller Coke Zero å snackar lite skit en del kommer kanske tillbaka å dricker annat senare men då sussar jag redan så stör inte mig :laugh:

Varför detta agg mot akademiker, tekniker och andra utbildade?
Grundar det sig i din ev avundsjuka?
Utveckla gärna!
Jag har gått på Chalmers så detta är högst intressant och är väldigt väl anpassad socialt till skillnad från andra som sitter fast i byn och kanske amorterar på hus de eg inte har råd med trots pension från hemlandet.

Inlägget menade på att ett gäng skolgrabbar som går och läser på Chalmers skall representera Sveriges befolknings åsikt om de som flyttat ut till Thailand, Förstod du inte det? Var det så illa skrivet?

Sedan så finns det nog inte många alls som sitter och amorterar på ett hus som de inte har råd med i risbyn. Jag tror bara du är en avundsjuk kille, som inte kan ta steget själv... Och kan inte förverkliga dina drömmar. Ja det fordras i många fall kurage och vi alla är väl inte fyllda av det kanske.. Lycka till i alla fall, jag hoppas du kommer dit en dag..

Slutet först när jag börja vara i Khon kaen 2007 så nicka man å morsa på falanger där med men idag så skulle man ju slita ut nackmusklerna ;) men utanför när jag stöter på nån så gör jag det med blir även byta några ord ibland.

Annars har jag för mig du brukade vara i Khon Kaen ibland eller minns jag galet ? Nu är det väl några år sen jag var ute å nattsuddla utan går jag ut nu själv så är det oftast på eftermiddagen kl 14-15 å tar mig 2-4 bira å är hemma då oftast redan vid 17-19 men måste säga det är jäkligt många som bor permanent eller nära på som vid den tiden iaf kommer å dricker Te Kaffe Soda eller Coke Zero å snackar lite skit en del kommer kanske tillbaka å dricker annat senare men då sussar jag redan så stör inte mig :laugh:

Jodå , när vi är uppe i byn så drar jag ofta till Khon Kaen , där behöver man inte morsa på alla Faranger , men i Ban Nok så funkar det , blir inte många ggr /decennium man behöver göra det ... Åker jag ner i februari så skall det fixas ett nytt 5 årigt KK samt skatta och försäkra bil samt MC , sen drar jag nog söderut mot Pattaya , och ev längre ner någon vecka , blir för djäkla långt ner till Phuket på hojen ,och ensam

Ligger nog mycket i det du skriver!
Att välja vilka man vill umgås med eller om man vill, är ens eget beslut.
Att hälsa är självklart ren hyfs, oavsett vilket land man befinner sig i...

Ja du, jag vet inte varför du siktar in dig på just mitt inlägg, men eftersom jag inte riktade mina inlägg emot dig personligen, så kanske du skall ta det lite vackert.. Saken i detta fallet är väl just orden du skrev, "jag HAR gått på Chalmers" vilket innebär att du gått ut, och blivit en medlem i samhället på ett helt annat sätt.

Eller anser du att skolbarn-skolvuxna som sitter i skolan egentligen är UTE i samhället? Utveckla det gärna..

Inlägget menade på att ett gäng skolgrabbar som går och läser på Chalmers skall representera Sveriges befolknings åsikt om de som flyttat ut till Thailand, Förstod du inte det? Var det så illa skrivet?

Tack för att du tagit dig tid att förklara, då klarnar bilden
Hoppas inte att representanter för Sveriges befolknings åsikt endast består av de som sitter på skolbänken,
eller att någon tror det...

När jag nu ändå är igång så kan jag berätta om ett märkligt "möte" eller händelse med en farang för runt 7 år på en matmarknad i Chiang Yuen ett samhälle ca 30km utanför khon Kaen som bitit sig fast.

Vi kom dit för å handla inför en fest i hembyn, precis vid ingången till marknaden kom en falang med mc han hoppa av men när han fick syn på mig så vände han sig snabbt om mot sin mc igen snegla lite å såg nog att vi inte va riktigt klar gå in så då drog han iväg in i rask takt utan att titta mot oss, stötte på han inne på marknaden när han såg mig vände han sig direkt om vid 3e gången vi kom i närheten av varann vände han snabbt på klacken drog iväg tillbaka till sin mc å i väg med en rivstart tror inte han hann handla klart, har funderat en hel del på detta möte var han bara folkskygg å inte ville möta andra falanger eller gömde han sig å inte ville bli igenkänd

Tycker jag också, håller helt med dig. Det jag reagerade på var att mackes hade pratat ihop sig med ett gäng skolbarn ifrån Chalmers, och de talade om att svenskarna tyckte, att de som flyttar till Thailand skulle vara dåliga och inte de skarpaste knivarna i lådan.

jag undrar då, hur kommer det sig att du vänder dig emot mig, och inte vänder dig emot mackes inlägg, som beskriver en sådan löjlig lögn..... kan du utveckla detta???? Eller är du bara en fegis??

Självklart svarar jag på din fråga, feg är jag definitivt inte, hur tänker du nu?

Jag har inte riktat in mig på dig, utan på dina inlägg - detta är en stor skillnad.

För att förstå rätt och inte misstolka inläggen har jag bett dig förklara hur du menar, inget ont i det?
Bakgrunden är att jag utläser att du ofta talar emot dig själv i inlägg och det gör mig nyfiken på varför och jag vill ogärna att något missuppfattas så då är det bättre att be om förtydligande, eller hur?

Mackfaktorn, det var nog bara en storstadsbo..... kanske???? Men sådana typer har jag också stött på någon gång. Men i det stora hela, riktigt trevliga människor.....

Och för mig, så har jag svårt att riktigt förstå alla dessa inlägg som andas rädsla över hur udda och konstiga falanger det är som bor här i Thailand.... Det känns mer som stenbords-skrönor faktiskt.

Efter 9 år som sagt var, så har jag haft 2 stycken som trängt sig på, men dom blev jag av med dom tur var. Men resten, och det måste ha varit hundratals, har jag tyckt vara riktigt trevliga i olika omfattning faktiskt.

Så som slutkläm - Jag har så gott som enbart trevliga erfarenheter av falangerna som kommer hit ned, eller de som bor här. Men det verkar ju bara vara jag som hyser den åsikten, och resten av Er tycker att Thailand består väldigt ofta av kufar av olika de slag, synd på så rara ärtor, och speciellt då när en skribent t.om. använder sig av ett gäng skolbarn för att påvisa vad svenskarna tycker om oss som flyttat till Thailand.. faktiskt..........

När jag nu ändå är igång så kan jag berätta om ett märkligt "möte" eller händelse med en farang för runt 7 år på en matmarknad i Chiang Yuen ett samhälle ca 30km utanför khon Kaen som bitit sig fast.

Vi kom dit för å handla inför en fest i hembyn, precis vid ingången till marknaden kom en falang med mc han hoppa av men när han fick syn på mig så vände han sig snabbt om mot sin mc igen snegla lite å såg nog att vi inte va riktigt klar gå in så då drog han iväg in i rask takt utan att titta mot oss, stötte på han inne på marknaden när han såg mig vände han sig direkt om vid 3e gången vi kom i närheten av varann vände han snabbt på klacken drog iväg tillbaka till sin mc å i väg med en rivstart tror inte han hann handla klart, har funderat en hel del på detta möte var han bara folkskygg å inte ville möta andra falanger eller gömde han sig å inte ville bli igenkänd
Inget ovanligt alls varför väljer sådana människor att bo på landet eller mindre samhällen.

gömde han sig å inte ville bli igenkänd:thumbsup:

Tillbaka
Topp