Motion i olika former

apknug

Forumveteran
Har du slutat att slå din fru?

Ja jag reagerade också men tror det var ett skämt om än ett dåligt skämt.
Den mer korrekta benämningen är presupposition.

Frågan ”Har du slutat slå din fru?” är ett klassiskt exempel för att illustrera presuppositionsbegreppet. Poängen är att frågan, under normala omständigheter, varken kan besvaras med ja eller nej. Frågan förutsätter att den tillfrågade tidigare slagit sin fru. Man måste helt enkelt protestera mot hur frågan ställdes.

Det är en typ av argumentationsfel som innebär att den som ställer en fråga försöker lura respondenten i en fälla genom att inkludera en kontroversiell premiss eller ett orättfärdigt antagande av skuld. Ett vanligt exempel är frågan "Har du slutat slå dina barn?".

Nam Falang

Forumveteran

Frågan ”Har du slutat slå din fru?” är ett klassiskt exempel för att illustrera presuppositionsbegreppet. Poängen är att frågan, under normala omständigheter, varken kan besvaras med ja eller nej. Frågan förutsätter att den tillfrågade tidigare slagit sin fru. Man måste helt enkelt protestera mot hur frågan ställdes.

Det är en typ av argumentationsfel som innebär att den som ställer en fråga försöker lura respondenten i en fälla genom att inkludera en kontroversiell premiss eller ett orättfärdigt antagande av skuld. Ett vanligt exempel är frågan "Har du slutat slå dina barn?".
Skål :beer:

Krister

Forumveteran

Man kan ju anta att frågeställaren tycker det är normalt att slå kvinnor.

ThaiExploreDreamer

Aktiv medlem
Veckan som gått;

Screenshot_20231022-212800_Connect.jpg

PanPan

Forumveteran
Dagens runda, började regna 12:26 så fick gå in på tukcom ta en lunch och vänta.
Var ingen ren promenad har klippt mig, ätit frukost och lunch, varit på banken, 3bb och central för skulle kolla om en thai film vi tänkt se på Lörd gick på bio då.
Men blev några steg och km.
Var mycket båtar i bukten med tanke på förbudet att ankra upp där och hot om beslagtagning men som vanligt regler brukar följas ett par dagar och när myndigheter besöker, färskvara.

Screenshot_20231026_131330_Samsung Health.jpg

Screenshot_20231026_131140_Samsung Health.jpg

20231026_094919.jpg

20231026_094923.jpg

20231026_094928.jpg

20231026_095810.jpg

20231026_100852.jpg

20231026_101723.jpg

20231026_124112.jpg

PanPan

Forumveteran
Det vart för jäkla varmt när solen stekte på runt 11 snåret, fick gå in på Lotus's och ta en glass.
Hade tänkt gå och kolla på cykel och skateboard samt skydd till sonen på Decathlon men solen hade nog kokat huvudet så jag glömde det.
Sen var jag redan på Sukhumvith när jag kom ihåg.
Tänkte sovit lite middag men efter kört på ac och fläkt piggnade jag till.

Screenshot_20231103_140207_Samsung Health.jpg

Liknande trådar

M
Svar
15
Visningar
2 K
Anonym
A

Topp