Motion i olika former

 
Dagens promenad gick genom ett blåsigt Jomtien.
Family Mart har blivit Tops Daily.
Träning idag.
Plankan ×3. +2min, +1min, +1min.
Promenad 10,2km.
Knäböj ×10.
Simning 40 min utan stopp.

  • Du kan knäböj mot en vägg genom att positionera dig som om du sitter på en stol, men har ryggen pressad mot en vägg. Med ryggen plan mot väggen och spända magmuskler andas du in och andas ut samtidigt som du går så långt ned på huk du kan utan att stussen hamnar lägre än dina knän. Förbli sittande på huk tills du känner smärta och andas in medan du reser dig och skjuter ifrån med hälarna. Arthritis Foundation rekommenderar att göra tio väggknäböj tre gånger i veckan.
  • Plankan går ut på att du vilar på dina underarmar och tår, med magen höjd över marken och ryggen vågrät. Börja med 30 sekunder, därefter en minut, och se om du kan komma upp på två minuter efter ett par veckors träning.

Screenshot_20230912_115357_Samsung Health.jpg


Screenshot_20230912_124859_Samsung Health.jpg


Screenshot_20230912_112629_Samsung Health.jpg


20230912_101317.jpg


20230912_100818.jpg


20230912_094435.jpg


20230912_100945.jpg
 
Hej

Plankan, jägarställning, sit-ups och armhävningar är något jag har kört med killarna i fotbollen sedan dom var 8 år och nu är dom 14-16 år gamla, plankan klarar dom i några minuter medans jag själv brukar reta dom och stå längst varje gång, när dom var mindre lät jag tre av dom sitta på min rygg efter det att alla killarna hade gett upp, men numera är dom stora så nu kan jag bara ha en 15 åring på ruggen när jag kör plankan.

Jägarställning sittande mot en vägg med benen i 90 graders vinkel är också en bra övning, själv klarar jag väl bara 7-9 minuter men en del av killarna kör 13-16 minuter, sitter vi hela laget längs en vägg så hetsar dom varandra och ingen vill ge upp först, bra övning och benen skakar rejält när mjölksyran sätter in.

När dom var 8 år kämpade dom för att klara 5-10 armhävningar, en del såg ut som hängmattor när dom gjorde sina armhävningar, nu klarar alla 25 st och flera av dom 50 eller fler, min pojk gör 25 st på en arm, själv brukar jag göra 25 vanliga armhävningar när vi tränar.

Sit-ups har vi också kört hela tiden och här började vi med 10 en gång i tiden, numera klarar alla över 50 och en del gör över 100, själv brukar jag göra 50 när vi tränar, är det någon som har det kämpigt så kan jag reta denne lite och säga titta på gubben som blir 65 i år, du orkar minst lika mycket som mig, kämpa på bara.

Sen kör vi hopprep också som jag tycker är en bra övning, liksom höga knä i en mjuk höjdhoppsmatta, det är liksom joggning på stället där man ska ta knäna så högt upp man kan, detta kör vi en minut i taget i fullt tempo, vila en minut och så kör vi igen, om och om igen, då brukar jag vara med också men bara ett par gånger.

Mvh isan lover
 
När dom var 8 år kämpade dom för att klara 5-10 armhävningar, en del såg ut som hängmattor när dom gjorde sina armhävningar, nu klarar alla 25 st och flera av dom 50 eller fler, min pojk gör 25 st på en arm, själv brukar jag göra 25 vanliga armhävningar när vi tränar.
Jo, det finns ju armhävningar och sen det finns det riktiga armhävningar.
 
Hej

Jag fick allt träningsvärk av gympasset med pojken, känner mig stel och lite öm i armar och axlar idag, men det är väl både ett bevis på att träningen tog och att jag som väntat var otränad.

Mvh isan lover
 
Skall du gnälla i den här tråden med och ett långt inlägg som inte gav någon värme över vintern, tänk vad många vedkubbar du kunde huggt på den tiden.
Nä tror inte ett dyft på att du jobbat, huggt någon ved, skottat snö, klippt gräs, nog hemtjänsten som ordnar det.
Sitta och fika och hänga på nätet det låter mer som din grej.
Du är en lustig liten gubbe, var gnäller jag i det inlägget, jag tycker inte som du att man måste gå på gym för att få kondition
och lite muskler. DEt finns andra väger till en frisk kropp utan att betala på ett gym och träna vissa delar varje pass. Som jag
beskriver tränar man hela kroppen med ca 5 tim i skogen
 
Du är en lustig liten gubbe, var gnäller jag i det inlägget, jag tycker inte som du att man måste gå på gym för att få kondition
och lite muskler. DEt finns andra väger till en frisk kropp utan att betala på ett gym och träna vissa delar varje pass. Som jag
beskriver tränar man hela kroppen med ca 5 tim i skogen
Det är skillnad mellan vardagsmotion och träning. Du hakar upp dig ofta på saker som kostar något.
 
Du är en lustig liten gubbe, var gnäller jag i det inlägget, jag tycker inte som du att man måste gå på gym för att få kondition
och lite muskler. DEt finns andra väger till en frisk kropp utan att betala på ett gym och träna vissa delar varje pass. Som jag
beskriver tränar man hela kroppen med ca 5 tim i skogen
Hej

Här har du helt rätt, det finns ingen med kroppsarbete som behöver gå på gym för att må bra och hålla kroppen i form, problemet numera är väl att dom allra flesta Svenskar inte längre har något kroppsarbete, sitter man mycket still förfaller ju kroppen som är till för att röra på sig, ta i och användas.

P.g.a detta ploppar det upp nya gym överallt och alltfler joggar, cyklar, går på spinning, promenerar och har stegräknare m.m, att röra på sig för hälsans skull har blivit både en hälsotrend och något nödvändigt, vår moderna livsstil passar helt enkelt inte vår kropp.

Mvh isan lover
 
Hej

Körde ett gympass med pojken igen, den här gången var det bröst och axlar som tränades, kändes helt ok men jag hade fortfarande lite träningsvärk ifrån biceps och triceps träningen förra gången. Det är roligt att träna med pojken och jag ska försöka hålla på minst ett år.

Mvh isan lover
 
Hade men nu är jag lite för gammal för att ha rutor på magen och jag skiter i rutorna kan jobba med ved ändå behöver
inte gå på gym för att hålla gammkroppen någorlunda fräsch
Word Boa!

Mycket kan man säga om dig, men lat är du inte!

En äkta skogs och maskin man!

Ford 4 ever!
 
Hej

Tränade två gånger den här veckan med hantlar och i bänkpres, sandsäcken fick några rejäla omgångar också, känns skönt men jag blir fortfarande lite stel efteråt, men det är bara att fortsätta.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

M
Svar
15
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp