Nam Falang
Forumveteran
Doktor BaltazarGått i cirklar på bryggan och dagdrömt så nu har jag massor av planer
Fått massa nya mål att uppnå
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
Doktor BaltazarGått i cirklar på bryggan och dagdrömt så nu har jag massor av planer
Han var iof professor.Doktor Baltazar
Väldigt vacker bro över ån,finns det nå fisk i den?Motionsrundan avklarad.
Lite snö har vi fått igen även vid Blekinge kusten.
Ja..det var duktiga hantverkare på den tiden.Väldigt vacker bro över ån,finns det nå fisk i den?
Rundgång alltså!Gått i cirklar på bryggan och dagdrömt så nu har jag massor av planer
Gäller att ligga i!Skönt att få röra lite på sig. Åkte på en rejäl förkylning när jag kom hem från Thailand och inte haft vare sig ork eller lust att ge mig ut. Nu känns det bra och kondisen var inte helt borta
Nu går inte jag promenader på plan mark. Jag går i ojämn terräng med vikt på ryggen. 139s/min puls i snitt och 157s/min i maxpuls så blir man både svettig och andfådd. Var det något mer?Gäller att ligga i!
"Så hårt måste du träna för att få effekt
En vanlig promenad funkar för vissa. Men nu visar ny forskning att genomsnittssvensken behöver öka intensiteten för att få någon hälsoeffekt.
– En träningsform där du varken blir andfådd eller trött ger inga större hälsovinster, säger Jonatan Fridolfsson som nyligen doktorerat i ämnet.
Vi behöver röra på oss för att må bra och förebygga sjukdomar. Men delvis är de nuvarande rekommendationerna om fysisk aktivitet från Folkhälsomyndigheten för milda. För att få effekter på hälsan krävs mer intensiv fysisk aktivitet.
Det visar Jonatan Fridolfsson i sin avhandling, som nyligen lades fram vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Olika människor måste ta ut sig olika mycket. Din konditionsnivå är en viktig utgångspunkt, säger Jonatan Fridolfsson.
– Du behöver ta i så att du blir andfådd och varm, så att hjärta och lungor får jobba. En träningsform där du varken blir andfådd eller trött ger inga större hälsovinster.
Du ska kunna prata, men inte sjunga, tipsar han.
– För en genomsnittssvensk handlar det om en väldigt rask promenad. För de med sämre kondition kan det räcka med en lugn promenad. Och de med bättre kondition kan i stället behöva jogga för att få effekt. ..."
Göteborgs-Posten
etidning.gp.se