MrHotsia (en jäkligt cool thaikille som testar och lagar mat i sydostasien)

Hörde du vad det var för fisk? Kan inte höra om de sa något om vad det är för sort. Jag gissar på Guldmakrill men kan ha fel.

Får ju säga att du är duktig på att höra vad de säger, jag förstår ju till en viss gräns men har svårt att hänga med ibland och att de sa กั้งกระดาน och bpooM maaH, kan inte jag höra fast jag tog om det flera gånger.

Nu kallar jag det bara för กั้ง min fru säger bara det men bra att veta att det finns olika กั้ง, har nog hört det någon gång กั้งกระดาน.

Ja det är kanon att ha dig här Suriya, så det blir rätt på grejerna:):thumbsup:

Jag har inte heller hittat något ställe där de säger fiskens namn, men däremot så säger han att det är [thai]ต้มยำชาวเล[/thai] ([trans]dtåmm[ton]F[/ton] jamm[ton]M[/ton] chaaw[ton]M[/ton] lee[ton]M[/ton][/trans]), och i den ska det vara [thai]ปลาดอกหมาก[/thai] ([trans]bplaa[ton]M[/ton] daag[ton]L[/ton] maag[ton]L[/ton][/trans]) har jag läst i recepten. Sedan skojar han lite och kallar den [thai]ต้มยำชาวเรือ[/thai] ([trans]dtåmm[ton]F[/ton] jamm[ton]M[/ton] chaaw[ton]M[/ton] rua[ton]M[/ton][/trans]) också, så det kan ju hända att han gjorde det med tanke på att det var någon annan typ av fisk eller annan ändring på receptet. Jag är lite inne på Makrill också, och tänkte att det kanske kan vara [thai]ปลาอินทรีย์[/thai] ([trans]bplaa[ton]M[/ton] inn[ton]M[/ton] sii[ton]M[/ton][/trans]). Det kanske finns någon som har någon thailändare till hands som kan se igenom videon och hitta svaret åt oss. :)

Tack för de vänliga orden! :wai: Mitt kall här i livet är att att söka efter det som är sant och rätt på grejerna, men en baksida med det är att folk kan missuppfatta det som att jag letar fel. Men jag letar ju efter rätt, inte fel, och det är en jäkla skillnad det. :)

Iaf, det nog ändå så att det är mer kanon att ha dig här. Du skriver ju en massa intressant som folk gillar. :) :thumbsup:

Tack Suriya!

Jo jag hör också att han säger ต้มยำชาวเรือ:), har letat efter recept med detta men inte funnit, vet att det finns maträtter med เรือ, testat olika ชาว med olika stavningar men inte funnit något gångbart.

เล är ju förkortning av ทะเล och ชาวเล kallas ett zigenarfolk som lever av havet sjö/havszigenare och de finns runt hela området Thailand, Malaysia, Filippinerna, ända bort till Brunei och är ett ursprungsfolk från den regionen.

I Thailand lever de kring Phuket, Phi Phi, Jum, Bulon, Lanta, Lipe och Adang och kallas อูรักลาโว้ย urak lawoi folket, de kallas allmänt för ชาวทะเล och ชาวน้ำ bland annat men mest ชาวเล The Sea Gypsies, därför kanske han skojade om detta.

Kan ju vara så att de kallar soppan för just ต้มยำชาวเล men det är ju inte den fisken som du hittat i receptet som de har på fatet om du kollar men man kan ju säkert ha vilken fisk som helst, jo jag är också inne på makrill eller bonit som också tillhör makrillsläktet men ryggfenan ser mer ut som på en tonfisk och det stör mig.:)

Ja, ปลาอินทรีย์ har mer segelfena på ryggen för det mesta, det finns ju många sorters ปลาอินทรีย์ som ju också ingår i makrillsläktet, ja vi får se om någon frågar sin fru, annars gör jag det i morgon.

อินทรีย์ är ju ett ord från Pali "kropp och själ", eller något organiskt, levande organism bland annat, om de nu anser att fiskens skönhet förkroppsligar den levande organismen eller kropp och själ, vet ej.

นกอินทรีย์ eller bara นกอินทรี är ju Örn och de kanske tycker den ser ut som en Örn, örnfisk...:):)

Tror jag vet vad det är för fisk nu. Makrillfisk är det, taggmakrill (Scomberoides tala) och i så fall ปลาเฉลียบ bplaa cha[ton]L[/ton] liiab[ton]L[/ton] eller som den också heter ปลาเสียด bplaa siiad[ton]L[/ton]

Kolla denna sida 4:e stora bilden uppifrån http://www.fishesfishing.com/talk/index.php?topic=2098.0

Man ser tydligt "taggarna" på buk och rygg och den kraftiga V-formade stjärtfenan och typiska C-formade ryggfenan, precis som den som ligger på fatet i videon. Men 100 % är jag inte på namnen men taggmakrill är jag nog ganska så säker på...:D

Senast redigerad av en moderator:
Mitt kall här i livet är att att söka efter det som är sant och rätt på grejerna, men en baksida med det är att folk kan missuppfatta det som att jag letar fel.

hehe..., ja nog har du rätt, kom att tänka på ett finskt ordspråk som jag tycker är kanonbra och som passar in här med tanke på att folk kan uppfatta som att du letar fel och det kan ju bero på att....

"Sanningen är en sällsynt rätt, som när den kommer på matbordet är svårsmält":wai:

Tror jag vet vad det är för fisk nu. Makrillfisk är det, taggmakrill (Scomberoides tala) och i så fall ปลาเฉลียบ bplaa cha[ton]L[/ton] liiab[ton]L[/ton] eller som den också heter ปลาเสียด bplaa siiad[ton]L[/ton]

Kolla denna sida 4:e stora bilden uppifrån http://www.fishesfishing.com/talk/index.php?topic=2098.0

Man ser tydligt "taggarna" på buk och rygg och den kraftiga V-formade stjärtfenan och typiska C-formade ryggfenan, precis som den som ligger på fatet i videon. Men 100 % är jag inte på namnen men taggmakrill är jag nog ganska så säker på...:D

Verkar troligt, men någon 100% garanti vågar jag mig inte på. :D Finns flera fiskar som ser ut ungefär sådär tycker jag.

Här är lite info från ปลาสด som jag hittade iaf:
http://www.ปลาสด.com/sead.html#.V8p5c9HAM_t

hehe..., ja nog har du rätt, kom att tänka på ett finskt ordspråk som jag tycker är kanonbra och som passar in här med tanke på att folk kan uppfatta som att du letar fel och det kan ju bero på att....

"Sanningen är en sällsynt rätt, som när den kommer på matbordet är svårsmält":wai:

hehe, ja det finns nog flera olika möjligheter. :) Kan ju vara ett motstånd mot att lära om eller lära sig något som man tycker att man borde kunna men egentligen är helt ointresserad av att lära sig, eller kanske att man lever i en situation som man tycker motbevisar det som egentligen borde betraktas som sant?

Oavsett så behöver man ju inte ta hårt på det med tanke på att vi alla lever i en salig blandning av verklighet och villfarelser. :)

Har frågat min fru och hon säger

ปลาโฉมงาม bplaa chom ngaam men är skeptisk, visst samma familj men tror mer på ปลากะมงพร้าว bplaa ga[ton]L[/ton] mong phrao[ton]H[/ton], Caranx ignobilis som ju också tillhör makrillfamiljen.

Men båda tillhör ju Jacks, Pompanos, Horse mackerels, Scads, Trevallies, Crevallies, Tunas och den gruppen.

ปลากะมงพร้าว bplaa ga[ton]L[/ton] mong phrao[ton]H[/ton], är mitt bud nu:D

https://th.wikipedia.org/wiki/ปลากะมงพร้าว
https://th.wikipedia.org/wiki/วงศ์ปลาหางแข็ง

hehe, ja det finns nog flera olika möjligheter. :) Kan ju vara ett motstånd mot att lära om eller lära sig något som man tycker att man borde kunna men egentligen är helt ointresserad av att lära sig, eller kanske att man lever i en situation som man tycker motbevisar det som egentligen borde betraktas som sant?

Oavsett så behöver man ju inte ta hårt på det med tanke på att vi alla lever i en salig blandning av verklighet och villfarelser. :)

Ja att sortera ut vad som är vad är ju inte alltid helt enkelt och det som är villfarelse för en del är verklighet för andra och så håller det på.:D

hmm..., hittade en annan sida, får nog ge min fru rätt ändå och ge mig, när jag tittar på dessa bilder på denna sida!:D

http://www.siamfishing.com/content/view.php?cat=recipe&nid=64183

ปลาโฉมงาม bplaa chom[ton]S[/ton] ngaam

På en punkt dock hade jag rätt familjen taggmakrillar:D:D

Du gör nog rätt i att ge din fru rätt i denna osäkra situation, men jag tror inte att det är den fisken som är i videon. :D Helt olika huvud ju. ปลาเสียด är mest lik den i videon hittills tycker jag. :)

Du gör nog rätt i att ge din fru rätt i denna osäkra situation, men jag tror inte att det är den fisken som är i videon. :D Helt olika huvud ju. ปลาเสียด är mest lik den i videon hittills tycker jag. :)

Jo jag tycker också det, men hon har sett videon och sa med en gång ปลาโฉมงาม bplaa chomS ngaam men samtidigt finns hundratals arter av makrillsläktet och undergrupper och jag är som du mer inne på ปลาเสียด tycker den är mest lik, dock kan det vara så att vinkeln i videon inte gör huvudet rättvisa, det är trots allt en puckelupphöjning.

Ja någon sorts makrill är det i alla fall och för att exakt bestämma arten måste det nog till en expert. Kanske skall skriva till Mr Hotsia och fråga, men han kommer antagligen också att säga ปลาโฉมงาม :D

Nä nu skall jag iväg och se om jag kan tvätta bilen, vi hörs!:)

Jo jag tycker också det, men hon har sett videon och sa med en gång ปลาโฉมงาม bplaa chomS ngaam men samtidigt finns hundratals arter av makrillsläktet och undergrupper och jag är som du mer inne på ปลาเสียด tycker den är mest lik, dock kan det vara så att vinkeln i videon inte gör huvudet rättvisa, det är trots allt en puckelupphöjning.

Ja någon sorts makrill är det i alla fall och för att exakt bestämma arten måste det nog till en expert. Kanske skall skriva till Mr Hotsia och fråga, men han kommer antagligen också att säga ปลาโฉมงาม :D

Nä nu skall jag iväg och se om jag kan tvätta bilen, vi hörs!:)

Bra idé. Skriv och fråga honom. :)

Fantastiskt vacker video, nästan så man blir rörd. Lite omtanke och kärlek som omväxling till allt elände i världen.

MrHotsia hemma hos mamma på mors dag! Han har ju sitt föräldrahem i บ้านระกาศ บางบ่อ baan[ton]F[/ton] ra[ton]H[/ton] gaad[ton]L[/ton] baang baa[ton]L[/ton] Samut Prakarn och de har en fantastiskt vacker trädgård.

Så där längs en klong, lummigt och trankilt och i ett hus av modell Thai är min lilla dröm, så där skulle jag kunna tänka mig att bo, långt ifrån all turism och skräniga falanger...hehe..., men ändå nära till stadens brus!

Fantastiskt vacker video, nästan så man blir rörd. Lite omtanke och kärlek som omväxling till allt elände i världen.

MrHotsia hemma hos mamma på mors dag! Han har ju sitt föräldrahem i บ้านระกาศ บางบ่อ baan[ton]F[/ton] ra[ton]H[/ton] gaad[ton]L[/ton] baang baa[ton]L[/ton] Samut Prakarn och de har en fantastiskt vacker trädgård.

Så där längs en klong, lummigt och trankilt och i ett hus av modell Thai är min lilla dröm, så där skulle jag kunna tänka mig att bo, långt ifrån all turism och skräniga falanger...hehe..., men ändå nära till stadens brus!

Ja, fin film och fina omgivningar. :) Har du provat [thai]ปลาร้าหลน[/thai] [trans]bplaa[ton]M[/ton] raa[ton]H[/ton] lånn[ton]S[/ton][/trans] som han gillade så mycket och inte hade ätit på så länge? Jag har ätit det, och det är faktiskt riktigt gott. Vanlig bplaa raa gillar jag dock inte. ;)

Ja, fin film och fina omgivningar. :) Har du provat [thai]ปลาร้าหลน[/thai] [trans]bplaa[ton]M[/ton] raa[ton]H[/ton] lånn[ton]S[/ton][/trans] som han gillade så mycket och inte hade ätit på så länge? Jag har ätit det, och det är faktiskt riktigt gott. Vanlig bplaa raa gillar jag dock inte. ;)

Vet faktiskt inte, tror faktiskt jag har det känner igen det. Har för mig att min fru gjorde det någon gång.
ชะอมไข่ cha[ton]H[/ton] om khaj[ton]L[/ton] har jag ätit, gott. กะปิคั่ว ga[ton]L[/ton] bpi[ton]L[/ton] khoa[ton]F[/ton](เสวย) har jag inte ätit, har kollat in receptet och skall testa, verkar smaskigt.:)

Ja det är så fint på något vis. I vår vardag stressar vi för allt materiellt, vi skall vara framgångsrika, vi skall imponera, resultatinriktade, förställa oss osv men hemma hos mamma kan vi slappna av och bara vara den vi är i mammas trygga famn och känna oss alldeles naturliga.

Man kan nästa ta på känslan och kemin mellan dem båda, där ord är överflödiga!:wai:

hehe..., blir full i skratt när jag tittar på de här videorna.

Det påminner mig om hur jäkla svårt det alltid är att få upp maten med dessa hopplösa små kinesiska soppskedarna ช้อนจีน chaanH djin som man alltid får att skopa upp saker ifrån alla dessa små skålar och tallrikar, helt omöjligt ibland att få tag på maten som ligger i dessa skålar och tallrikar och maten bara far runt runt innan man får tag på något...hahah.

Sitter och tittar på en video nu där han är hemma hos mamma och äter frukost och till och med han har svårt att få tag på maten med skeden...hahah:D

Tillbaka
Topp