MrHotsia (en jäkligt cool thaikille som testar och lagar mat i sydostasien)

Ja det är så fint på något vis. I vår vardag stressar vi för allt materiellt, vi skall vara framgångsrika, vi skall imponera, resultatinriktade, förställa oss osv men hemma hos mamma kan vi slappna av och bara vara den vi är i mammas trygga famn och känna oss alldeles naturliga.

Man kan nästa ta på känslan och kemin mellan dem båda, där ord är överflödiga!:wai:

Ja, avslappnat kändes det verkligen. Naturligt kan jag både hålla med om och inte. :) Jag är ju van med Thailand nu, så på så vis känns det naturligt, men hade det varit vid tiden för min första resa till Thailand så vet'e 17. :) Thailändare har ett annat slags nära relationer helt enkelt, tycker jag.

Ja, avslappnat kändes det verkligen. Naturligt kan jag både hålla med om och inte. :) Jag är ju van med Thailand nu, så på så vis känns det naturligt, men hade det varit vid tiden för min första resa till Thailand så vet'e 17. :) Thailändare har ett annat slags nära relationer helt enkelt, tycker jag.

Tänkte egentligen inte alls Thai här, utan generellt, hemma hos mamma är en trygg hamn. Så videon får stå som mall för hela världens mammor...hehe...

Har faktiskt skrivit till honom, skall bli intressant att se om han svarar:D

Jag fick ett infall att ringa till Chantima Resort i Bang Berd för att höra om de kommer ihåg vilken fisk det var. :) Jag blev minst sagt förvånad då det sa att det var [thai]ปลากระพง[/thai], [trans]bplaa[ton]M[/ton] gra[ton]L[/ton] pång[ton]M[/ton][/trans].

Allt annat verkade helt i ordning, och jag frågade om det var Chantima Resort och verifierade att telefonnumret var rätt och att Mr Hotsia hade varit där och gjort Tom Yam Chao Reua hos dem förra året, men det där svaret känns verkligen som att de bara drog till med något för att ha ett svar. :)

Vi får hoppas att hans höghet själv kan bringa klarhet i det hela. ;)

Jag fick ett infall att ringa till Chantima Resort i Bang Berd för att höra om de kommer ihåg vilken fisk det var. :) Jag blev minst sagt förvånad då det sa att det var [thai]ปลากระพง[/thai], [trans]bplaa[ton]M[/ton] gra[ton]L[/ton] pång[ton]M[/ton][/trans].

Allt annat verkade helt i ordning, och jag frågade om det var Chantima Resort och verifierade att telefonnumret var rätt och att Mr Hotsia hade varit där och gjort Tom Yam Chao Reua hos dem förra året, men det där svaret känns verkligen som att de bara drog till med något för att ha ett svar. :)

Vi får hoppas att hans höghet själv kan bringa klarhet i det hela. ;)

hahah, ja du e go du, tack för din entusiasm...., jag har ju haft ปลากระพง i åtanken eftersom det är en vanlig och populär fisk men nä, helt annan fisk och fenor, så där tror jag de kör en enkel alla Thai, för att inte tappa ansiktet:D

Grejen är ju att min fru är ju erkänt duktig på mat och inte minst fisk, då hon är uppväxt vid havet och hon sa med en gång ปลาโฉมงาม, även om jag och du inte är så helt säkra på det!

Ja, sökandet efter sanningen fortsätter:D:D

Har inte fått svar ännu, men skall bli spännande om han svarar, vet ju inte vad han har för policy att svara folk.

hahah, ja du e go du, tack för din entusiasm...., jag har ju haft ปลากระพง i åtanken eftersom det är en vanlig och populär fisk men nä, helt annan fisk och fenor, så där tror jag de kör en enkel alla Thai, för att inte tappa ansiktet:D

Grejen är ju att min fru är ju erkänt duktig på mat och inte minst fisk, då hon är uppväxt vid havet och hon sa med en gång ปลาโฉมงาม, även om jag och du inte är så helt säkra på det!

Ja, sökandet efter sanningen fortsätter:D:D

Har inte fått svar ännu, men skall bli spännande om han svarar, vet ju inte vad han har för policy att svara folk.

Det är kanske egentligen mer det att jag tycker det är lite kul att göra oväntade saker ibland också. :) Kan tänka mig att det blev lite eftersnack på resorten sedan... ;)

Har han inte för mycket att göra så svarar han nog, för han verkar hålla på med det där för att han faktiskt tycker det är kul på riktigt. :)

Har fått svar nu, två gånger till och med!

Tyvärr kommer han inte ihåg och han vet inte heller genom att titta på videon och han säger att han är generad över att behöva fråga พี่ som han skrev.

Jo så är det ju med Thai, är ju alltid lite känsligt att behöva erkänna att man inte kommer ihåg eller vet, men jag gav han förslagen och vi får väl se.

Egentligen får jag känslan av att han är nog inte så kunnig på mat egentligen, utan är bara en stor matälskare och äventyrare, så kan det ju vara och det är ju antagligen poängen med det hela, så fisken får simma i orört vatten.

Jag tycker hans äventyr bland ursprungsbefolkningar och människors vardag samt matupplevelserna i olika miljöer är behållningen, sen hade det ju varit jäkligt kul att veta vilken fisk det var...hahaha.

Så vi får antingen gå på det du fick från dem på resorten Suriya ปลากระพง eller det min fru sa ปลาโฉมงาม vilket varken du eller jag tror att det är, ja vilket öde:D:D

Kul att han svarade. :)

Jag tror, som dig, att han snarare är en äventyrare som tycker om mat, men jag ser ju på det ibland för att jag tycker det är lite trevligt på olika sätt och vis och inte för att bli matexpert. :) Sedan kan det vara kul att engagera sig lite ocskå, för att man oftast lär sig något nytt, och det är ju lite roligare än att sitta och stirra i något gammalt kursmaterial för thailändska. :)

Vi får se hur det går och försöka att hålla modet uppe även om det skulle visa sig att fel fisk vinner, helt enkelt. :D:D

Kul att han svarade. :)

Jag tror, som dig, att han snarare är en äventyrare som tycker om mat, men jag ser ju på det ibland för att jag tycker det är lite trevligt på olika sätt och vis och inte för att bli matexpert. :) Sedan kan det vara kul att engagera sig lite ocskå, för att man oftast lär sig något nytt, och det är ju lite roligare än att sitta och stirra i något gammalt kursmaterial för thailändska. :)

Vi får se hur det går och försöka att hålla modet uppe även om det skulle visa sig att fel fisk vinner, helt enkelt. :D:D

Ja ta upp diskussionen med frugan är ju inte tal om, för hon ger sig aldrig...hahaha. Nja man skall ju inte gå omkring och bära på ryggsäcken alltför länge säger ju de vise utan acceptera det som är i detta fall.

Tror ju att Mr Hotsia's avsikt är att folk skall engagera sig i hans eskapader och roas av han och hans upplevelser och och i det avseende har han ju lyckats i så fall!:)

Jo jag tycker också det, men hon har sett videon och sa med en gång ปลาโฉมงาม bplaa chomS ngaam men samtidigt finns hundratals arter av makrillsläktet och undergrupper och jag är som du mer inne på ปลาเสียด tycker den är mest lik, dock kan det vara så att vinkeln i videon inte gör huvudet rättvisa, det är trots allt en puckelupphöjning.

Vi såg lite på videon igår, och hon sa direkt att det var [thai]ปลาสีเสียด[/thai], [trans]bplaa[ton]M[/ton] sii[ton]S[/ton] siad[ton]L[/ton][/trans], men jag tror man säger bara ปลาเสียด också och att det bara är ett kortare namn på samma fisk. :)

Detta är ju ett lite känsligt territorium, så vi får se till att hålla det hela på avstånd om vi ses alla 4. :D

Vi såg lite på videon igår, och hon sa direkt att det var [thai]ปลาสีเสียด[/thai], [trans]bplaa[ton]M[/ton] sii[ton]S[/ton] siad[ton]L[/ton][/trans], men jag tror man säger bara ปลาเสียด också och att det bara är ett kortare namn på samma fisk. :)

Detta är ju ett lite känsligt territorium, så vi får se till att hålla det hela på avstånd om vi ses alla 4. :D

hehe..., ja det är nog ingen fara.

Jag har ju varit inne på det hela tiden men ju mer man håller på desto mer förvirrad blir man men jag har tittat ännu mer nu och blir mer och mer övertygad om att det är Queenfish alltså den vi pratar om men Talang Queenfish ปลาสละ Scomberoides commersonnianus.

Kolla den första länken, denna bilden den nedre i bild är ปลาสละ och เสียด den övre.

http://www.siamfishing.com/content/view.php?nid=68554&cat=ask
http://www.siamfishing.com/board/view.php?tid=86484&begin=25

Men ปลาสีเสียด eller ปลาเสียด visst är ju hett så att säga. ปลาเสียด kallas ju också för เฉลียบ eller เสลียบ. Det märkliga dock är att det latinska namnen skiljer เฉลียบ Scomberoides tala som jag var inne på allra först och เสียด Scomberoides lysens?

Namnet สีเสียด kommer nog ifrån de runda färgade fläckarna på sidan, ser man inte så bra på Hotsias video men tittar man noga ser man runda fläckar längs fiskens övre sida. เสียด betyder ju penetrera, genomborra osv, kanske fläckarna ser ut som hål på håll??

Ja nu kan man snart allt om fiskar och ändå är jag inte 100:D

Kolla den första länken, denna bilden den nedre i bild är ปลาสละ och เสียด den övre.

Jo, det står ju så, men jag tycker de fiskarna som är สละ i din länk är samma som den som är เสียด i den länken jag skickade tidigare. :)

Dock är det för mig inte så noga med vilken fisk det faktisk är, men snarare kul med allt det här runt om kring med olika svar som du och jag har fått hemma och så även ett helt oväntat svar från resorten. :D

Senast ändrad:
Amazing tråd detta.
Helt rörd blir jag allafall.
Inser att jag lagt massor med pengar på fel saker,ställen osv sen jag började åka till TH för 18 år sen ungefär.
Jag kommer att försöka tänka om helt hädanefter i vad jag ska göra och besöka när flyger till TH.
Det är aldrig försent att ändra på sig/mig.
:wai:

Amazing tråd detta.
Helt rörd blir jag allafall.
Inser att jag lagt massor med pengar på fel saker,ställen osv sen jag började åka till TH för 18 år sen ungefär.
Jag kommer att försöka tänka om helt hädanefter i vad jag ska göra och besöka när flyger till TH.
Det är aldrig försent att ändra på sig/mig.
:wai:

Ja, det finns massor som folk inte åker för att se men som är höjdpunkter av annat slag än i guideböckerna. :)

När vi är i Thailand varje år så kör vi runt och upplever dessa platser under flera veckor. En del av det påminner om MrHotsias äventyr. :)

Vackra vyer som gjort för Suriya:)

Picknick vid strandbrinken längs Mekong, kanske någon känner igen sig!

...., och nu till lite knapriga små krabater. Speciellt bakdelen skall vara en delikatess, något jag måste testa någon gång. Tycker MrHotsia det är gott så är det gott:D

...., och nu till lite knapriga små krabater. Speciellt bakdelen skall vara en delikatess, något jag måste testa någon gång. Tycker MrHotsia det är gott så är det gott:D

Tyckte han verkligen det då? Tyckte han sa flera saker som tyder på att det inte var någon höjdare. :D Fågelspindlar känns inte som någon hög prioritet för mig iaf. :)

Tyckte han verkligen det då? Tyckte han sa flera saker som tyder på att det inte var någon höjdare. :D Fågelspindlar känns inte som någon hög prioritet för mig iaf. :)

Tyckte mest han hade munnen full när han pratade...hahaha! Jo men de säger att det skall vara gott!

Ja jag tycker nog att han säger att det är gott smakar lite som räkor eller krabba ca 1.59 in i videon, kan ju hört fel för han har ju munnen full...hahaha

Tyckte han sa att det var bäskt och så ville han ha ingefära för att späda ut det, och benen tyckte han inte heller om. Men det kan såklart vara gott ändå även om det skulle vara så att han inte tyckte det. :)

Tillbaka
Topp