Något som gör mig förbannad

Icas apotek har öppet till 21,00 hos oss här ute på Värmdö, skall dom ha öppet till 24,00 då?

Hej

Det var inget jag tog upp för i vår kommun var öppettiden för Apoteksgruppen apotek i Fjällbacka 9_13 och i Grebbestad 14-18 det tycker jag är för dåligt när apoteken tidigare hade öppet hela dagen, men visst är både öppettiderna, sortimentet och servicen bättre i storstäderna och det visar ju även statistik och undersökningar, dom som klagar mest är dom boende i glesbygden.

Mvh isan lover

Jag måste säga att tillgängligheten på apoteken har förbättrats avsevärt efter avregleringen. Konkurrens är aldrig fel. Det borde vara ganska få som upplever en försämring, dom flesta är säkert positiva.

Hej

Tror du att det är så överallt och då speciellt i små glesbygdskommuner ?

Mvh isan lover

Sverige gör mig arg. Varför ska jag betala skatt när jag inte får hjälp av migrationsverket så jag kan leva tillsammans med min fru utan att behöva säga upp mig från jobbet och flytta?

Tack alla ni som röstar på sjuklövern som har skapat detta fantastiska land vi lever i.

Sverige gör mig arg. Varför ska jag betala skatt när jag inte får hjälp av migrationsverket så jag kan leva tillsammans med min fru utan att behöva säga upp mig från jobbet och flytta?

Tack alla ni som röstar på sjuklövern som har skapat detta fantastiska land vi lever i.

Vad är det som hindrar? Problem borde gå att lösas då många av oss här inne har våra fruar och flickvänner i Sverige.

Vad är det som hindrar? Problem borde gå att lösas då många av oss här inne har våra fruar och flickvänner i Sverige.

Lättare att gnäll och säga myndigheten/andra är dumma och det är de andras fel. Än att läsa på och följa reglerna.

Som du säger, många här som lyckats, så varför inte be om råd istället?

Men rätt tråd att vara förbannad i! Men kanske inte så konstruktivt för själv ärendet.

Jag kan förstå dig. Träffar man någon man älskar vill man bo med henne och inte vänta på svensk byråkrati. Men det finns många som kan ge dig tips hur man kan se till att allt löper på smidigt men oavsett tar det tid och är en prövning.

Lättare att gnäll och säga myndigheten/andra är dumma och det är de andras fel. Än att läsa på och följa reglerna.

Som du säger, många här som lyckats, så varför inte be om råd istället?

Men rätt tråd att vara förbannad i! Men kanske inte så konstruktivt för själv ärendet.

Spelar ingen roll om man följer reglerna, de flesta får ändå vänta mer än 12 månader verkar det som. Det är inte ok att behöva leva utan sin partner så länge.

Migrationsverket tar sådan fruktansvärd tid på sig, så man tappar lusten och gnistan till det mesta när man blir behandlad så här i sitt eget land.
Har väntat i 11 månader på UT nu så det är förmodligen fullt normalt jämför med andra än så länge men det gör det fortfarande inte ok.

Varför ska jag betala en av världens högsta skatter när något så enkelt som att kunna leva tillsammans med min fru ska behöva ta så länge?
Om någon behöver en AWS certifierad molningenjör i Thailand så är jag mycket intresserad.

Migrationsverket tar sådan fruktansvärd tid på sig, så man tappar lusten och gnistan till det mesta när man blir behandlad så här i sitt eget land.
Har väntat i 11 månader på UT nu så det är förmodligen fullt normalt jämför med andra än så länge men det gör det fortfarande inte ok.

Varför ska jag betala en av världens högsta skatter när något så enkelt som att kunna leva tillsammans med min fru ska behöva ta så länge?
Om någon behöver en AWS certifierad molningenjör i Thailand så är jag mycket intresserad.
Tjena! Bättre att hålla sig nere på jorden tycker jag! Välkommen till forat skulle jag vilja säga! Kommer ihåg när min frun skulle få UT, det tog åxå 11 månader ca, detta var 2009 när detta hände så det har ju inte blitt nått bättre alls. Nej andra grupper är mer välkomna än asiater som verkligen vill och jobbar och gör rätt för sig! :xmas_smiley: :thumbsup: :nerd_transparent:

Vad jag förstått så kan hon väl vistas i Sverige på besöksvisum under tiden ni väntar?
Förr gick inte detta men vad jag läst så ändrades reglerna för nåt år sen.

Då du jobbar med IT är hela världen öppen för dig. Har flera vänner som sitter runtom i världen och sköter sina jobb. Så du är lyckligt lottad kontra de som måste stå vid en maskin eller i en butik.

Jag/vi lämnade in ansökan om UT den 31 december 2018. Beslut taget 17 september 2019.

Ingenting i handläggningen, förutom väntetiden på intervju på ambassaden kan jag klaga på. En mycket korrekt handläggare på Migrationsverkets hade jag kontakt med flera gånger.

Du får inte glömma det att Migra är en kontrollerande och beslutande myndighet, inte en serviceorganisation. Sådana tjänster kan man köpa av t.ex. Thaikonsult.

Då jag själv jobbat några år inom myndighetssverige känner jag väl igen situationen. Kunden vill ha råd och vägledning, något myndigheten inte får ge. Då myndighetens uppgift är att kontrollera och bedöma kundens inkomna inlagor.

Läser man på väl i handlingar från myndigheten samt läser tidigare trådar på t.ex. detta forum får man en del tips och råd hur man kan ligga i framkant och driva sitt ärende.

Jag skall nu ge en kort sammanfattning av vårt ärende.

31/12-18 skickas handlingar in
Omgående får jag automatiskt frågor som är motsvarande för att kontrollera våra svar emot varandra.

17/3-19 Migrationsverket begär kompletterande handlingar av mig, köpekontrakt, intyg osv...

29/4-19 Mail till samboSamet att boka tid för intervju. Ambassaden i Bangkok har första lediga tid 23/8. Nu började jag kontakta andra ambassader i världen. De i Europa hade ännu längre väntetid. I asien är det ganska få ambassader som genomför intervjuer och dessa hade likvärdiga väntetider. Moskva däremot hade tid inom bara några veckor, men då migrationsverket "köper" intervjutjänsten av ambassaden och de i Moskva var uppenbart ointresserade av denna syssla så vägrade de ta emot samboSamet då hon inte bodde i Ryssland, trots att det tydligt står i Utlänningslagen att man inte måste göra intervjun i sitt hemland eller bostadsland.

Således fick vi vänta till 23 augusti för intervju. Till saker hör att samboSamet under denna perioden är gravid. Planerad nedkomst innebär rese/flygförbud från 11 oktober. Därav mina försök att forcera tidsplanen.

Under denna väntetid har jag både mail och telefonkontakt med handläggaren. Då jag talar byrokratiska så ställer jag mina frågor på ett sådant sätt att han/hon kan ge mig informativa svar utan att begå tjänstefel.

22/8-19 På eget bevåg, utifrån lärdomar av våra samtal skickar jag in en mängd med handlingar som uppdateringar och kompletteringar till ärendet.

23/8-19 Intervju genomförs. I samband med intervjun lämna blankett om begära om avgörande enligt förvaltningslagen 2017:900. Samtidigt lämnas fullmakt med begäran om att UT-kort sänd till mig. Samt information om att nytt pass med längre giltighetstid är beställt och att denna inlaga inkommer skyndsamt när det nya passet erhållits.

29/8 skickas kopia på nya passet in

17/9 beslut tas i ärendet

26/9 UT-kort kommer hem till mig

Vad jag förstått så kan hon väl vistas i Sverige på besöksvisum under tiden ni väntar?
Förr gick inte detta men vad jag läst så ändrades reglerna för nåt år sen.

Går inte längre. Det tilläts en period. Vi gjorde precis så. Men reglerna ändrades i våras igen.

Ansöker man om Besöksvisum medans man har en aktiv UT-ansökan avslås det automatiskt. Detta pga. att besöksvisum är ett tillfälligt uppehållstillstånd och huvudregeln i lagen medger inte avgörande i uppehållstillståndsärenden om ett uppehållstillstånd redan finns.

Däremot kan man fortfarande få 3 månaders Schengenvisum under samma period man har etr pågående UT-ärende.

Går inte längre. Det tilläts en period. Vi gjorde precis så. Men reglerna ändrades i våras igen.

Ansöker man om Besöksvisum medans man har en aktiv UT-ansökan avslås det automatiskt. Detta pga. att besöksvisum är ett tillfälligt uppehållstillstånd och huvudregeln i lagen medger inte avgörande i uppehållstillståndsärenden om ett uppehållstillstånd redan finns.

Däremot kan man fortfarande få 3 månaders Schengenvisum under samma period man har etr pågående UT-ärende.
ah dom har gått tillbaka som det var innan, ok men 3 mån är väl bättre än inget.

Vet inte vilka förutsättningar ni har men hon kan hälsa på i Sverige under tiden och du kan åka ner och vips så blir det bara ett par veckor eller en månad i stöten ni behöver vara ifrån varandra. Vi gjorde så att jag åkte till Thailand, hon åkte till Sverige sen åkte jag ner och efter det åkte hon hit och slutligen åkte jag ner igen och vi åkte hem tillsammans.

ah dom har gått tillbaka som det var innan, ok men 3 mån är väl bättre än inget.

Ja, det blev för stökigt när det fanns två ärenden som kunde ha olika beslut.

Thaikonsult brukar uppdatera forumen med information när detta ändras, så är man i tankarna av att söka visum/UT är det bra att läsa deras inlägg.

Tror att reglerna ändrade för att tillåta det i början av 2018 men uppenbarligen slog det fel och man ändrade tillbaka under våren 2019.

Allt har ju såklart att göra med gällande rättspraxic, så något ärende i migrationsdomstolen som går åt ena eller andra hållet styr praxic.

Viktigt att tänka på med Förvaltningslagen 2017:900

Du begär avgörande i ärende baserat på de handlingar som finns. Saknas något kan handläggaren låta bli att begära komplettering utan istället gå till beslut, vilket då blir avslag pga. ärendet inte är komplett.

Läste att just detta är väldigt vanligt och att 90% av alla ärenden där beslut begärs med stöd av förvaltningslagen slutar med avslag.

Så innan begäran, se till att alla papper är i ordning!

Tillbaka
Topp