Migrationsverket tar sådan fruktansvärd tid på sig, så man tappar lusten och gnistan till det mesta när man blir behandlad så här i sitt eget land.
Har väntat i 11 månader på UT nu så det är förmodligen fullt normalt jämför med andra än så länge men det gör det fortfarande inte ok.
Varför ska jag betala en av världens högsta skatter när något så enkelt som att kunna leva tillsammans med min fru ska behöva ta så länge?
Om någon behöver en AWS certifierad molningenjör i Thailand så är jag mycket intresserad.
Då du jobbar med IT är hela världen öppen för dig. Har flera vänner som sitter runtom i världen och sköter sina jobb. Så du är lyckligt lottad kontra de som måste stå vid en maskin eller i en butik.
Jag/vi lämnade in ansökan om UT den 31 december 2018. Beslut taget 17 september 2019.
Ingenting i handläggningen, förutom väntetiden på intervju på ambassaden kan jag klaga på. En mycket korrekt handläggare på Migrationsverkets hade jag kontakt med flera gånger.
Du får inte glömma det att Migra är en kontrollerande och beslutande myndighet, inte en serviceorganisation. Sådana tjänster kan man köpa av t.ex. Thaikonsult.
Då jag själv jobbat några år inom myndighetssverige känner jag väl igen situationen. Kunden vill ha råd och vägledning, något myndigheten inte får ge. Då myndighetens uppgift är att kontrollera och bedöma kundens inkomna inlagor.
Läser man på väl i handlingar från myndigheten samt läser tidigare trådar på t.ex. detta forum får man en del tips och råd hur man kan ligga i framkant och driva sitt ärende.
Jag skall nu ge en kort sammanfattning av vårt ärende.
31/12-18 skickas handlingar in
Omgående får jag automatiskt frågor som är motsvarande för att kontrollera våra svar emot varandra.
17/3-19 Migrationsverket begär kompletterande handlingar av mig, köpekontrakt, intyg osv...
29/4-19 Mail till samboSamet att boka tid för intervju. Ambassaden i Bangkok har första lediga tid 23/8. Nu började jag kontakta andra ambassader i världen. De i Europa hade ännu längre väntetid. I asien är det ganska få ambassader som genomför intervjuer och dessa hade likvärdiga väntetider. Moskva däremot hade tid inom bara några veckor, men då migrationsverket "köper" intervjutjänsten av ambassaden och de i Moskva var uppenbart ointresserade av denna syssla så vägrade de ta emot samboSamet då hon inte bodde i Ryssland, trots att det tydligt står i Utlänningslagen att man inte måste göra intervjun i sitt hemland eller bostadsland.
Således fick vi vänta till 23 augusti för intervju. Till saker hör att samboSamet under denna perioden är gravid. Planerad nedkomst innebär rese/flygförbud från 11 oktober. Därav mina försök att forcera tidsplanen.
Under denna väntetid har jag både mail och telefonkontakt med handläggaren. Då jag talar byrokratiska så ställer jag mina frågor på ett sådant sätt att han/hon kan ge mig informativa svar utan att begå tjänstefel.
22/8-19 På eget bevåg, utifrån lärdomar av våra samtal skickar jag in en mängd med handlingar som uppdateringar och kompletteringar till ärendet.
23/8-19 Intervju genomförs. I samband med intervjun lämna blankett om begära om avgörande enligt förvaltningslagen 2017:900. Samtidigt lämnas fullmakt med begäran om att UT-kort sänd till mig. Samt information om att nytt pass med längre giltighetstid är beställt och att denna inlaga inkommer skyndsamt när det nya passet erhållits.
29/8 skickas kopia på nya passet in
17/9 beslut tas i ärendet
26/9 UT-kort kommer hem till mig