Något som gör mig förbannad

Något som gör mig förbannad, speciellt eftersom jag har haft problem med just sådant här, är den snedfördelningen som är mellan kön i vissa situationer.
Socialförvaltning som förutsätter att en berättelse gjord av en man, är en osanning och bara vältalighet från mannens sida. Tack att tingsrätten den gången såg genom den på grund av genus skrivna och vridna utredningen.
Bodelningsförrättare som vägrar göra sitt jobb opartiskt och både förhalar bodelningen medvetet och hjälper den ena parten sälja den gemensamma bostaden.
Kronofogden som vägrar indriva bodelningslikviden för att det är fel kön på den som är skyldig pengar, men gladeligen till och med går utanför sitt regelverk för att krama åt den som har rätt kön i deras ögon.

Det var inte direkt lätt att få bort en av tingsrätten utsedd bodelningsförrättare, men det går efter många års kämpande har jag fått lära mig. Det finns inga lagar som styr när en bodelningsförrättare skall anses som olämplig, så det var en kamp. Typ tio år, allt medan den förrättaren skrev faktura på faktura på arbete han inte utfört. Återbetalning efter tingsrätten tog bort honom. Nej..
Sådana här saker gör mig, kanske inte förbannad egentligen, men rejält trött och besviken.

Svenska läkare kan inte dom mest grundläggande sakerna om cancer.
Cancer göds av socker och no 1 när man har cancer är att inte äta socker men ändå serveras cancer patienter saft å kaka på sjukhusen. Svenska läkare förnekar tom ofta att det ens finns ett samband mellan cancer och kost. Helt IQ fiskmås.
Sjukvården är styrd av big pharma och dom tjänar inga pengar på att berätta för folk om ketogen kost och allehanda kosttillskott som effektivt bekämpar cancer.
Nope stråla operera å ge cellgift är det enda som gäller i Sverige. Man skulle kunna rädda betydligt fler än man gör, cancer sjukvården är sjuk.
Cancer göds av socker, vad är detta för struntprat?.:mad:

Cancer göds av socker, vad är detta för struntprat?.:mad:
Jag skulle iofs gärna se en riktigt gjord analys samt ett forskningsresultat av detta , intressant om så är fallet ;) Absolut så skall ju socker i möjligaste mån undvikas pga risk för fetma , inte ens diabetes påverkas däremot av intag , däremot av fetma som orsakas av soker LOL , Så indirekt jag , kanske samma sak med cancerceller , vad vet jag ,ingen forskare , bara intresserad

Jag skulle iofs gärna se en riktigt gjord analys samt ett forskningsresultat av detta , intressant om så är fallet ;) Absolut så skall ju socker i möjligaste mån undvikas pga risk för fetma , inte ens diabetes påverkas däremot av intag , däremot av fetma som orsakas av soker LOL , Så indirekt jag , kanske samma sak med cancerceller , vad vet jag ,ingen forskare , bara intresserad
Socker ökar inte cancerseller och att avstå socker helt hejdar iinte framfarten.

Migrationsverket tar sådan fruktansvärd tid på sig, så man tappar lusten och gnistan till det mesta när man blir behandlad så här i sitt eget land.
Har väntat i 11 månader på UT nu så det är förmodligen fullt normalt jämför med andra än så länge men det gör det fortfarande inte ok.

Varför ska jag betala en av världens högsta skatter när något så enkelt som att kunna leva tillsammans med min fru ska behöva ta så länge?
Om någon behöver en AWS certifierad molningenjör i Thailand så är jag mycket intresserad.
Jag förstår din frustration. Jag var lika frustrerad själv på den tid det begav sig. Samlade alla råd och kontakter jag kunde. Läste på lagar och hittade kryphål och stod på mig så allt gick på ett par månader under tiden var jag i Thailand.

Dessa hål är nu tilltäppta men @Samet har ju aktuell erfarenhet. Vill minnas om kvinnan var i Sverige och var gravid så fick man visumet förlängt o h man kunde ansöka UT från Sverige. Vet inte om det gäller idag.

Ketogenic Diets är man väl överens om.
Som behandling av cancer. Verkar som kolhydrater det vill säga socker kan var orsaken till många problem.
Än värre blir det när vi äter något som både smakar och upplevs i munnen som icke kolhydrater och sedan kroppen skall ta hand om det. Livsmedel branschen tillsammans med med läkemedelsbolagen har mycket att stå till svars för. De har arbetat i win win.
Som tur är har de flesta fått upp ögonen men tyvärr fortsätter de i nu i fattigare länder. Dessutom är det så att cancer behandling är inte en behandling som botar cancer utan endast fördröjer ut gången av sjukdomen med i många fall stora handikapp framtill en förtidig död.
Bättre vore att lägga mera resurser på palativ vård.

Som behandling av cancer. Verkar som kolhydrater det vill säga socker kan var orsaken till många problem.
Än värre blir det när vi äter något som både smakar och upplevs i munnen som icke kolhydrater och sedan kroppen skall ta hand om det. Livsmedel branschen tillsammans med med läkemedelsbolagen har mycket att stå till svars för. De har arbetat i win win.
Som tur är har de flesta fått upp ögonen men tyvärr fortsätter de i nu i fattigare länder. Dessutom är det så att cancer behandling är inte en behandling som botar cancer utan endast fördröjer ut gången av sjukdomen med i många fall stora handikapp framtill en förtidig död.
Bättre vore att lägga mera resurser på palativ vård.
Vilka är överrens? Som alternativ cancerbehandling, Och visst botar man många typer av cancer m vet fler som är helt friska , dvs man tagit bort cancern , så i det har du nog fel om du menar att man ej kan bota ??

Senast redigerad av en moderator:
Jag förstår din frustration. Jag var lika frustrerad själv på den tid det begav sig. Samlade alla råd och kontakter jag kunde. Läste på lagar och hittade kryphål och stod på mig så allt gick på ett par månader under tiden var jag i Thailand.

Dessa hål är nu tilltäppta men @Samet har ju aktuell erfarenhet. Vill minnas om kvinnan var i Sverige och var gravid så fick man visumet förlängt o h man kunde ansöka UT från Sverige. Vet inte om det gäller idag.
Jag förstår precis hur du menar lagar och kryphål osv, men det är även den biten som gör mig arg. Myndigheter som denna ska inte göra det svårt för oss medborgare och skattebetalare men det är precis vad dom gör. Ska man behöva doktorera i hur man ansöker UT för att få processen att gå smidigt?

Min fru har precis sökt Schengenvisa och hon kommer snart hit så det är positivt :)

Vet inte vilka förutsättningar ni har men hon kan hälsa på i Sverige under tiden och du kan åka ner och vips så blir det bara ett par veckor eller en månad i stöten ni behöver vara ifrån varandra. Vi gjorde så att jag åkte till Thailand, hon åkte till Sverige sen åkte jag ner och efter det åkte hon hit och slutligen åkte jag ner igen och vi åkte hem tillsammans.
Ja så har vi gjort, men det tar fortfarande mycket på krafterna. För att inte tala om hur mycket det kostar i uteblivna intäkter och ökade utgifter så jag kan inte på något sätt tycka att det är ok att bli behandlad så här.

Viktigt att tänka på med Förvaltningslagen 2017:900

Du begär avgörande i ärende baserat på de handlingar som finns. Saknas något kan handläggaren låta bli att begära komplettering utan istället gå till beslut, vilket då blir avslag pga. ärendet inte är komplett.

Läste att just detta är väldigt vanligt och att 90% av alla ärenden där beslut begärs med stöd av förvaltningslagen slutar med avslag.

Så innan begäran, se till att alla papper är i ordning!
Gjorde en ansökan om det men det blev avslag pga ärendet behöver utredas mer. Det stod i avslaget att vi har gjort allt vi behöver och att allt är i ordning, har frågat vad att "utreda mer" betyder men det kan jag inte få ett svar på så jag kan bara tolka det som att dom gör så för dom kan så slipper dom ta ett beslut i detta ärende just nu.

Det gäller ännu. Dock följer man inte längre huvudregeln och det krävs särskilda skäl för det. Där har de blivit tuffare. Vi kunde inte använda den pga. att vi var relativt tidigt i graviditeten och hon kunde flyga tillbaka till Thailand.

Är man nog sent i graviditeten kan man få särskild tillstånd mellan det att visumet gått ut och ett beslut tas. Under denna perioden får man betala för all vård själv. En förlossning kostar mellan 50-200kkr.

Vilka är överrens? Som alternativ cancerbehandling, Och visst botar man många typer av cancer m vet fler som är helt friska , dvs man tagit bort cancern , så i det har du nog fel om du menar att man ej kan bota ??

Rasism är ännu inte möjligt att bota.

Jag förstår precis hur du menar lagar och kryphål osv, men det är även den biten som gör mig arg. Myndigheter som denna ska inte göra det svårt för oss medborgare och skattebetalare men det är precis vad dom gör. Ska man behöva doktorera i hur man ansöker UT för att få processen att gå smidigt?

Min fru har precis sökt Schengenvisa och hon kommer snart hit så det är positivt :)
Kul att hon snart kommer.

Då på min tid tillskrev jag departmentet som MIG låg under och frågade varför jag som betalat skatt i Sverige hela mitt liv och hittat min stora kärlek utomlands ska behöva vänta så länge om vi väljer att bosätta oss i mitt hemland. Hittar jag min kärlek inom Sverige, Norden röker EU är det inget problem. Detta kan väl inte vara ok. De kunde ju inte svara klockrent på detta men då det gick fort brydde jag mig inte.

Det gäller ännu. Dock följer man inte längre huvudregeln och det krävs särskilda skäl för det. Där har de blivit tuffare. Vi kunde inte använda den pga. att vi var relativt tidigt i graviditeten och hon kunde flyga tillbaka till Thailand.

Är man nog sent i graviditeten kan man få särskild tillstånd mellan det att visumet gått ut och ett beslut tas. Under denna perioden får man betala för all vård själv. En förlossning kostar mellan 50-200kkr.

Är man inte gift kan man väl skicka in tjejen ensam med en hundrabahtare ;)

Att det i princip alltid ska ta en hel arbetsdag bara för att få en tid på vårdcentralen och få recept på medicin. Åter en gång förespråkar jag att man helt enkelt fick skriva ut recept till sig själv och gå till apoteket :)

Något som gjorde mig mindre förbannad var en väldigt trevlig och rak läkare. Fick mitt recept och förklaringen att han får bara 15 minuter totalt per patient och då ska det tas sänka och sånt samt skrivas recept så någon undersökning att tala om finns det helt enkelt inte tid för. Nu har jag ett nytt besök att se fram emot 2020 :)

Påverkar inte sockerintaget diabetes? Hoppas jag missförstod annars är du helt ute och cyklar.

Tillbaka
Topp