När köper Du elbil?

Blir detta nästa miljöflopp ?
Screenshot_20250522_212017_Chrome.webp

Blir detta nästa miljöflopp ?
Screenshot_20250522_212017_Chrome.webp
Det tror jag inte, Luleå Hamn har en bra fungerande hamn och ytor i dag, men investeringarna är alldeles för stora för det kommunala hamnbolaget för att ta emot ännu större fartyg.
Man gör rätt att investera i etapper när kostnaderna stiger kraftigt.
Nuvarande storlek på fartyg räcker i många år för industrin.

Det tror jag inte, Luleå Hamn har en bra fungerande hamn och ytor i dag, men investeringarna är alldeles för stora för det kommunala hamnbolaget för att ta emot ännu större fartyg.
Man gör rätt att investera i etapper när kostnaderna stiger kraftigt.
Nuvarande storlek på fartyg räcker i många år för industrin.
Inte för Stegra tydligen

Enligt deras VD skulle de se sig om efter andra hamnar att använda
Ja det finns fler alternativ som Piteå men det krävs mer än bara hamnar, infrastruktur som järnväg och vägar som gör landtransporterna.

Som VD är han väl ute efter bästa avtal och priser och ställer kommuner mot varandra.

Luleå hamn har mycket kajer över som i dag används för de svenska isbrytarnas förvaring.

Stegra är väl tillräckligt osäkert för att kommunala hamnbolag ska investera mångmiljarder i förskott.

Spiken i kistan? Tråkigt att våra politiker och pensionsfonder drevs med i hästhandlarnas sälj och att ingen på ledande positioner (som vanligt) såg detta komma.

Det är tyst från vänstern med IL i spetsen. :thumbsdown:

Och med de här förutsättningarna, så valde Northvolts ledning glatt att gå vidare! :xmas_smiley: Dessutom under jubelrop från politiker och pensionsförvaltare. När blir dumhet straffbart? :rolleyes:

------------------------
"Northvolts ledning hade kontaktat en sammanslutning av ledande forskare inom batteriteknik för att beskriva sin strategi och få feedback.
Forskargruppen kom fram till att tillverkning av litiumbatterier i Europa framstod som en omöjlig uppgift. Ett tiotal professorer uppgav i en presentation för Peter Carlsson och Northvolts ledning att de var samstämmiga i sin avrådan: “satsa inte på litium”.
I de slides som användes vid mötet hänvisade forskarna till “Kinas dominans och kontroll av råmaterial, tillgång och förädling av litium” samt landets “billiga arbetskraft, obefintliga miljöhänsyn, subventioner, avancerade produktionsutrustning och kompetens”. Det skulle under dessa förutsättningar ha varit dödsdömt att ta upp kampen med kineserna – åtminstone gällande litiumbatterier.

KINA TOG KONTROLL
Under mötena diskuterades även tillgång till sällsynta jordartsmetaller. Enligt professorerna var det omöjligt för västvärlden att utvinna dessa på ett hållbart, etiskt och kostnadseffektivt vis. Kina hade fattat ett strategiskt beslut att vinna den här kapplöpningen till vilket pris som helst.

I forskarnas slides sammanfattades situationen: “hela regioner är förgiftade, såväl vattnet som jorden och luften, på grund av utvinningen av ovanliga metaller.”
Man skrev också att Kina hade “tagit kontroll över världens råvarutillgång” och detta arbete gjordes “utan hänsyn till anställdas hälsa eller miljön och med subventioner från regeringen.”"
--------------------------------

Dessutom, efter att ha läst om miljöpåverkan ovan, undrar jag om det egentligen är så lyckat att gräva upp Sverige i jakten på dessa råvaror? Kan man köra elbil och känna sig god och redig över vilken fin människa man är, som tar hand om miljön och lyckliggör den kinesiske arbetaren? :unsure:

Klarspråk om ETS2 som redan är beslutat av EU och om varför våra svenska politiker är så tysta kring detta. Bara 1,5 år kvar till att bensin- och dieselpriserna går i taket och elbil blir melodin även på den svenska landsbygden.

Jag har inte läst igenom hela tråden, svaret på mina funderingar står kanske här redan. Ursäktar i så fall.
Jag började läsa i tråden men det såg inte så lovande ut. Nu har det gått 2 år så det kanske har ändrats en del. Speciellt på batteri sidan har livslängden ökat de senaste åren.

Här i Sverige har jag inte intresserat mig för elbil eftersom jag kör så pass långa sträckor och bor så lång norrut i landet.
I Thailand börjar jag däremot fundera på att köpa en EV, jag har väldigt dålig koll på vad man ska tänka på för en EV i Thailand.
Eftersom jag inte tycker om att köra bil i Thailand kommer jag att bara ha bilen som shopping bil och för kortare resor. Det blir alltså en liten EV som jag funderar på. Någon hybrid är jag definitivt inte ute efter.

Oavsett om det kommer att bli en elbil eller inte så kommer jag att satsa på solceller. Jag är ganska insatt i solcellsanläggningar så jag vet hur jag kommer att dimensionera den. Har jag inte bestämt mig för elbil kommer jag att börja med en mindre anläggning som är förberedd att bygga ut för en elbil. Däremot är jag inte så insatt i den thailändska sollcellsmarknaden, den komer jag att kolla upp lite närmare hösten så att jag vet var jag ska börja kolla upp inköpen till hösten när vi åker ner.

Vore intressant att få synpunkter på om det har hänt något på elbilsidan i Thailand.

Intressant att Norge och Sverige ligger så högt. Kan det vara att Norge köpt så många svenska bilar att de drar upp Sverige i statistiken.
Visserligen står det "in use", de borde ej gå att använda i två olika länder samtidigt.

Det beror främst på att Norge och i viss mån Sverige haft höga subventioner för de som köper nya elbilar i rätt många år nu

Tillbaka
Topp