Ni som reser mycket i arbetet

Matt82

Forumveteran
Hur tycker ni att det fungerar med sambo/fru/familj? För och nackdelar? Var är viktigt att tänka på?

Anledningen till att jag är nyfiken är att jag är på väg att byta jobb och har ett riktigt bra på gång men då kommer jag att resa runt en hel del i världen. Jag har alltid jobbat på plats, distans eller kortare resor innan så att åka iväg några veckor till ett nytt land titt som tätt är lite främmande för mig. Det lockar oerhört mycket men jag har ingen lust att förstöra ett bra förhållande bara för att jag ska flyga runt och ha skoj (och kanske jobba lite ibland).

Vi har givetvis pratat om det en del hemma då jag har några jobb att välja mellan men måste lämna besked till veckan och man kan aldrig ha för mycket information och tips.

ja vill inte va negativ men de var så mitt äktenskap sprack. nu låg jag ute ett år i taget kan ju vara skillnad på hur länge man är borta. men för mej slutade de med att min fru hade ett eget liv egna vänner. med tiden så blev de att gå skilda vägar. men i dag är jag lyckligt gift här i thai så allt slutade ju bra ps nu är jag pensioner och vi åker alltid i hop

Tack för era inlägg. Det är lite det jag är rädd för. Därför jag vill höra hur folk fått det att fungera bra men även när och varför det inte fungerar.

Kan du ta med henne på jobb så är det ju ok.
Sedan beror det på hur länge man är borta, hur länge man är hemma och allt är till salu till rätt pris.
Det är nog inte bara dig själv du ska fråga, eller oss. Låt damen vara med och hör vad hon säger om det.

Problemet är att hon kanske säger att det är ok, men när hon verkligen får leva med att du är borta, så är det kanske inte ok.
Då kan det vara svårt att hitta ett vettigt jobb där hemma, kanske.

Behöver du inte resa, så ska du nog inte resa. Roligt kan man fixa på fritiden.

Jag har försökt söka mig bort från resandet eftersom jag tyckte det var skit när ungarna var små men det blir alltid likadant oavsett jobb så nu har jag gett upp. Dessutom träffar jag nästan aldrig ungarna ändå och sambon verkar trivas bra med att jag är borta så nu är det lugnt.

Jag reser ju hela tiden i jobbet på mitt speciella sätt och för vår del fungerar det utmärkt. Och frugan visste vad hon gav sig in på när vi blev ett par. Och nuförtiden finns det alldeles utmärkta kontaktvägar, Messenger t ex. Det underlättar avsevärt när man kan se och prata med varandra näst intill dagligen.

Vara borta länge tär ju på ett förhållande. Är man bara borta några dagar i veckan är man bara trött. Att resa i tjänsten är inget positivt mer än traktamente. Bättre med en rejäl lön och kunna deligera bort resor.

Str resa med respektive är totalt värdelöst om man ska jobba.

Till frågan. Det är väldigt viktigt att ha en öppen dialog med sin partner om förutsättningarna skall ändras.

Jag reser mycket. Ibland i längre perioder.
Har bott i Sthlm i 7 månader nu. Gumman jobbar inte, så hon flyttade med. Nu blir det Thailand under hösten/vintern. Nästa år bor vi antagligen i Göteborg igen... eller någon annanstan...

Han skrev ju resa runt i världen. Du kanske inte varit utanför Norden så Köpenhamn är världen för dig.

Tror vi kan avvara dina inlägg.

Om vi ska vara helt ärliga så har jag nog mer erfarenhet att jobba i utlandet än de flesta, då jag bara har jobbat någon friperiod i Sverige.

Du kan gärna dra ett streck från Malmö till Kiruna. Använd sedan det avståndet på en jordglob och slå ut en cirkel.
Du täcker en stor det av Europa med den.

Ni kan säkert avvara mina inlägg. Världen kan gärna avvara dig.

Oopps, du var frispråkig för att vara "ny".
Vad menar du med att "tror vi kan avvara dina inlägg"?

Person som startade tråden skrev resa runt i världen. För mig är det utanför Norden. För person jag citerade är värdlden Danmark eller Sverige. Inte så intelligent. Tyder på att person vill trycka ner personen som frågade. Såna människor har jag svårt för.

Du verkar var en administratör av sidan. Tack för välkomnandet.

Jag har jobbat i olika länder hela mitt arbetsliv. Med kortare resor då och då 3-5 daga inte roligt alls när man har små unga.
Nu på mina gamla dar har jag börjat resa för ofta men frugan kan följa med om hon vill men då är hon på hotellet och väntar.
Och jag är aldrig säker på när jag är tillbaka
Inget 09-17.00 jobb precis, men är hon med då är jag glad.
Men många blir nu trötta på resande och standiga nya hotell.
Men jag är tvärtom jag gillar det.
Men det att vara borta flera veckor @Matt82. Vet ej om jag skulle vilja det
Men det är svårt för mig att avråda någon, var och en gör som dom vill

Till frågan. Det är väldigt viktigt att ha en öppen dialog med sin partner om förutsättningarna skall ändras.

Jag reser mycket. Ibland i längre perioder.
Har bott i Sthlm i 7 månader nu. Gumman jobbar inte, så hon flyttade med. Nu blir det Thailand under hösten/vintern. Nästa år bor vi antagligen i Göteborg igen... eller någon annanstan...

Ja, om man är 7månader i Stockholm eller 1 vecka i Mexico. Vad är bättre?

Är man inte hemma så är man inte hemma.

Sällan jag själv är borta några längre stunder. På senare tid har jag jobbat måndag-torsdag. Innan dess så var det varannan vecka hemmakontor.
Som mest har jag varit borta 4v i stöten, men det var i Korea och tanten brukade komma med mig dit.
Allt är ju beroende på hur man kan göra med familj, flickvän, fru eller vad slags situation man har. Kan dom komma med på jobb, så har dom mycket att se. Kan dom inte så får man göra som jag gjorde igår och för så vitt även idag.
Be dom dra åt helvete och säga att man tar semester.
Så nu blir det Thailand i 2,5v, sedan jobb i 2v och Thailand i 3v.

Gunnar kanske har något annat förslag.

Tillbaka
Topp