Nyfödd och dubbla medborgarskap?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Jag har precis fött barn och nu är frågan hur vi ska gå tillväga med medborgarskapet.

Självklart kommer han vara svensk medborgare eftersom han är född här men är det möjligt att ha thailändskt medborgarskap också vad är för/nackdelar med detta och hur ska man gå tilväga för att ordna detta?

Blir det problem med namn i thailand om han bara har ett "falang" namn (Han heter Noah)

Tacksam för svar
Mvh Lotus86

"Lotus86 " sa:
Jag har precis fött barn och nu är frågan hur vi ska gå tillväga med medborgarskapet.

Självklart kommer han vara svensk medborgare eftersom han är född här men är det möjligt att ha thailändskt medborgarskap också vad är för/nackdelar med detta och hur ska man gå tilväga för att ordna detta?

Blir det problem med namn i thailand om han bara har ett "falang" namn (Han heter Noah)

Tacksam för svar
Mvh Lotus86

Stort grattis till lille Noah!! Thaikonsult kan säkert detta, fråga gärna dom om dom inte ser detta och svarar.

Mvh Berralund

"Lotus86 " sa:

Tacksam för svar
Mvh Lotus86

Utan att vara insatt i detta sa ar ju logiken den att detta ar ju ett arende for det thailandska myndigheterna, att barnet far svenskt medborgarskap ar ju som du sager klart, men jag kan ju aldrig tanka mig att ett barn som ar fott i sverige kan fa ett thailandsk medborgarskap aven om din man ar Thai.

Skillnaden hade ju varit om barnet fotts i Thailand, da kan barnet ha dubbla medborgarskap i Sverige om thailandska myndigheter tillater det och det tror jag, men i detta fallet ar det ju upp till Thailandska myndigheter. Som sagts har Thaikonsult har nog svar, men rent logiskt satt later det inte troligt.

Det ar upp till varje land att avgora huruvida de accepterar dubbla medborgarskap (om barnet i detta fall ar fott i det land som accepterar det och vilka overenskommelser de har nationer emellan), vissa lander gor inte det.

Fordelar och nackdelar med dubbla medborgarskap : Obs! detta galler ju om du redan ar medborgare i ett annat land och soker svenskt medborgarskap

http://www.migrationsverket.se/info/399.html

Mvh Peter :wai:

Bifogar en länksom jag tidigare fått av thaikonsult om hur man går tillväga för att ge sitt barn dubbelt medborgarskap. Vi är på gång att göra detsamma för våran dotter.

handlingarna som efterfrågan i bilagan gäller när modern är thai, är inte säker hur det är när det är omvänt.

Mats

"matteisurin " sa:
Bifogar en länksom jag tidigare fått av thaikonsult om hur man går tillväga för att ge sitt barn dubbelt medborgarskap. Vi är på gång att göra detsamma för våran dotter.

handlingarna som efterfrågan i bilagan gäller när modern är thai, är inte säker hur det är när det är omvänt.

Mats

Jag har det motsatta alternativet när barnet ska få sitt personnummer som gäller i sverige, det gäller gifta(i Thailand)föräldrar som har fått barn tillsammans, var av en utav föräldrana är svenskmedborgare och har ett registrerat födelseatest och ett giltigt vigselbevis hos respektive myndigheter i Thailand.
Barnet får utan större hinder rätt till svensktmedborgarskap och där med dubbelt medborgarskap.

http://www.swedenabroad.com/Page____59694.aspx

Jo-Be

"ledarn " sa:
Eftersom du skriver "han" så lär det vara en son du fött... ?

Den stora, stora nackdelen med att vara man och Thailändsk medborgare heter "Militärtjänst"... !!
Men det kan säkert din man berätta mer om....

aj aj..ja så långt hade jag inte ens tänkt...min sambo slapp iom att han var för kort 160 cm men jag är ganska lång så han kommer nog bli längre än far sin...hmm ja mkt att tänka på iaf tack för alla svar ska kolla in den där länken :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp