Oregistrerade Thailändska kontantkort slutar fungera 31 Juli 2015

A

anonymous

Gäst
Läste på en Thaisida för skandinaver på fb att det införts wn ny regel att man skall registrera sim kontantkort annars kommer dom upphöra att gälla.
Gick och frågade på AIS försäljningsbås på Suvarnabhumi.
Ja det stämmer sa dom så nu är mitt simkort registrerat.

Reggade där, såg på den fb sidan att någon vart uppe på tucom och reggade igår.

Är det en ny regel? Jag har en svag aning om att jag hörde talas om detta för ca 8 år sedan.
Brorsan min bodde då i Bangkok och reggade mitt sim kort i sitt namn.

Jonas har du prepaid eller postpaid SIM kort. Om jag fattade deras engelskspråkiga sajt, som var mest på thai rätt fick man en månad obegränsad surf för 799 Baht för prepaid. Stämmer det?

Mitt SIM-kort för DTAC registrerade jag för många år sedan i samband med att jag köpte det. När jag loggade in nu fick jag se att mitt SIM-kort förfaller ifall jag inte registrerar det ytterligare en gång före den sista juli. Det var ju tur att jag såg det. Ska försöka mig på att registrera över webben med webbkamera och deras representant ringer mig till sverige. Det blir en dyr historia men jag vill verkligen inte förlora mitt thailändska nummer som jag lyckats lära mig utantill.

Så har du ett thailändskt SIM, kolla om det är registrerat. Annars slutar det snart att fungera.

Check your SIM registration status by dialing *151*9# for free!

Due to the NBTC announcement, both new and current customers need to have their prepaid SIM card registered in order to identify ownership and prevent fraud from the use of mobile phone for illegal purposes while promoting safety and happiness in society and among our people.

Här kan du läsa om beslutet: http://www.nationmultimedia.com/bus...tration-regulation-for-unregist-30252420.html

Mitt SIM-kort för DTAC registrerade jag för många år sedan i samband med att jag köpte det. När jag loggade in nu fick jag se att mitt SIM-kort förfaller ifall jag inte registrerar det ytterligare en gång före den sista juli. Det var ju tur att jag såg det. Ska försöka mig på att registrera över webben med webbkamera och deras representant ringer mig till sverige. Det blir en dyr historia men jag vill verkligen inte förlora mitt thailändska nummer som jag lyckats lära mig utantill.

Så har du ett thailändskt SIM, kolla om det är registrerat. Annars slutar det snart att fungera.

Här kan du läsa om beslutet: http://www.nationmultimedia.com/bus...tration-regulation-for-unregist-30252420.html

Fungerar detta att registrera över webben?

Jag registrerade detta i Februari, i deras kiosk på Big C, dom ville ha passet och telefonen (simkortet)
vilket dom bytte till ett nytt, man fick behålla numret. Passet bytte dom inte.

Jag brukar fixa ett nytt simkort varje gång, då jag till 99,99% använder det till att surfa! skulle jag behöva ringa så tar jag bara gummans lur ;)

Hade då ingen aning alls att det skulle bli såhär. Vet nån om det går att få liv i ett kort som har dött? Senast var den använd i juni -15. Snart, efter en månad, var det tänkt att ringa lite igen....

Nej numret är nog på något annat kort. de har bara en viss giltighetstid om man inte registrerar de och ser till att betala in lite då och då eller ha ett riktigt abonnemang. Samma i Sverige med kontantkort, men lite mer generösa regler här!

Nej numret är nog på något annat kort. de har bara en viss giltighetstid om man inte registrerar de och ser till att betala in lite då och då eller ha ett riktigt abonnemang. Samma i Sverige med kontantkort, men lite mer generösa regler här!

När jag prövar ringa till numret svarar damen att det inte är i bruk, så det tyder ju på att ingen annan har fått det.

Senast redigerad av en moderator:
Nej numret är nog på något annat kort. de har bara en viss giltighetstid om man inte registrerar

Tilläggas bör att numret var reggat för länge sen. Undrar bara vad som har hänt, kan det vara så att man borde ha varit in till AIS förra året för att säkerställa detta. Nå, får väl se då man kommer dit.

Hade då ingen aning alls att det skulle bli såhär. Vet nån om det går att få liv i ett kort som har dött? Senast var den använd i juni -15. Snart, efter en månad, var det tänkt att ringa lite igen....

Jag har DTAC och senaste gången då nått liknande kom upp för flera år sedan så ringde frun till Dtac och snackade en stund med deras "support" , om jag inte minns helt galet så gällde just detta med att SIM-kortet skulle gå ut efter ett års användande och sedan dess har det inte varit någon el. något trubbel med mitt SIM-kort/Nr.
Så förhoppningsvis är man redan reggad hos berörd telefon operatör, men jag har efter infon här på TS skickat i väg en förvarning till frun om att kolla upp mitt sim-card/Nr.

När jag prövar ringa till numret svarar damen att det inte är i bruk, så det tyder ju på att ingen annan har fått det.
Kan ju vara knutit till annat SIM kort som inte än är aktiverat. Men kolla med supporten, du kan kanske då få tillbaks numret.

Jag reggade mitt kort i vintras, frugan använder mitt när vi pratar över Tango då mitt internet är bättre än hennes, jag har AIS och hon true call

Kan ju vara knutit till annat SIM kort som inte än är aktiverat. Men kolla med supporten, du kan kanske då få tillbaks numret.

Jo, men vore väl fel då numret en gång redan är knutit till en thai. Blev gjort kanske 4 år sedan.

Du har ju call center och hittar du inget där så har du på högra sidan en person som är online som man kan chatta med

Men kolla med supporten

Försökte komma nånvart på nätet, men det blev nog inget, AIS är det fråga om, men sämre sidor får man leta efter, ifall man behöver uträtta nåt....
Du har ju call center och hittar du inget där så har du på högra sidan en person som är online som man kan chatta med

Skickade e-mail. Svaret:

Dear khun Matt,

From the checking, the number have been terminate because the number have ran out of validity. If you want to get the number back please inform me your SIM serial number so I can check if it can be renew or not.

Best Wish,
Natalie,
AIS

Detta även om numret var registrerat.... hmmm.
Sedan så finns det ju inget serienummer på kortet, det var ett vanligt förut, men AIS klippte det till ett nano. Numren försvann då. Svarade dom, få se Natalie säger nu.

Har för mig att man måste fylla på kortet med minimum belopp någon gång innan det går ut även om det är registrerat på dig, jag har för mig att dom sa det till mig när jag registrerade mitt då det är ett kontantkort

Liknande trådar

Tillbaka
Topp