Hej
På landet verkar det mer som om polisen pliktskyldigt sätter upp en kontroll mer för att dom har blivit beordrade att göra detta än för att dom egentligen är speciellt intresserade av av det, då blir det mer att umgås med dom ortsbor som passerar, ta ett järn i väntan på att något fordon utifrån ska dyka upp, så dom kan passa på att skriva ut en bot och få pengar till lite mat och en flaska till.
Men åker vi till närmaste större städer och använder oss av dom större vägarna i området får även vi se upp, där är det ju highway police som är ute och kontrollerar trafikanterna, dom kör kontroller av den typ du beskriver, ibland är det körkort och däck, en annan gång körkort och blåsa o.s.v, så det gäller att välja rätt vägar eller ha allt i ordning om man åker till större städer.
Egentligen tror jag faktiskt att det är vanligare att Thailändare blir bötfällda felaktigt och får betsla polisens sprit, öl och mat än falanger, jag har hört att poliserna tycker att falangerna är jobbiga och protesterar när dom får en bot, en Thailändare däremot känner spelreglerna och betalar lydigt den gång han blir uppmanad till detta även om han är oskyldig, detta tror jag kan vara en anledning till att många falanger blir vinkade förbi vid kontroller.
Mvh isan lover