valter51
Nedtystad
Du bodde halvtid i Lomsak under 2 års tid. Bodde i Lomsak med 12000 invånare nånting och du kallar det en risby???? Jag tror inte du har en susning Jonas utan bara gissar dig fram... Men faktum är att vad du än som halvtidare säger, så har jag ALDRIG här, vilket är isaan, träffat en thai som INTE pratar thai utan enbart en utländsk dialekt......555 du får nog ta dig en tur till själva byarna som är mer självstyrande i Isaan så kommer du nog förstå att det är ingen merit vid 9 år, han låg nog på topp 10 vid 7 års ålder om man jämför mellan 0-100 år, då man ser på deras utbildning.
Sen håller jag med IL om 1 sak, finns en hel del som inte snackar Thai, jag känner flera och stor del av frugans släkt är dåliga på Thai men förstår, @valter51 får nog resa runt i dom riktiga risbyarna mer.
men letar man enstaka individer, så kanske man kan finna någon gubbe eller udda kärring ute i snårskogen som bor isolerat och inte kan prata thai, men det är väl det samma hemma i Grebbestad. Gå du ut bland någon ö där och gräv fram en gubbe som bara pratar norska och inte fattar svenska så tycker du att det är ett bra bevis på att Isaan-provinsen består av folk som bara pratar Isaan, men hajar inte thai som dom haft som 2;a språk (alternativ-språk) i hundratals år......
ja jag får nog resa omkring så jag kan hitta Era stackars undantag...