Priset på sockerrör sjunker p.g.a överproduktion.

I Sverige är det dock lite annorlunda, där räcker det med att en elev vill ha undervisning i sitt minoritetsspråk för att detta ska genomföras och det gäller hela vägen ifrån förskola, grundskola, gymnasium och även högre utbildning erbjuds på minioritetsspråken men då på några anvisade ställen, se gärna i länken nedan, vad jag har kunnat läsa mig till är minoritetsspråken skyddade i lag och alla har rätt till utbildning i sitt eget språk om det är klassat som ett minoritetsspråk.

Jag såg ett inslag på tv om detta, det hade blivit mycket höga kostnader i en liten kommun så man hade köpt in tjänsten så att hemspråksundervisningen skedde hemma via internet, snabbt, bra och billigt enligt kommunens representant.

Hej

Här håller jag med dig, tror precis som du att kultur samt språk och traditioner är mycket viktigare än så, det har ju människans kamp och ovilja till att överge dessa gång på gång visat sig genom historien.

I många fall har man ju under kolonialtiden t.o.m provat att med våld ta barnen ifrån olika naturfolk för att göra dessa till “goda västerlänningar”, klätt dom i kostym och slips, tvingat dom att gå i skola och lära sig ockupanternas språk, klippt av deras långa hår, tvingat dom att lära sig äta med kniv och gaffel, läsa bibeln och sjunga psalmer o.s.v.

Men inte ens detta har lyckats fullt ut ens efter flera hundra år, det som man åstadkom var mer dessa folks undergång eller framtida liv i misär, alkoholberoende, självmord, fattigdom och rotlöshet, först när man återupplivar deras kultur, språk och traditioner om det inte är för sent förstås börjar deras stolthet och synen på sig själva som grupp att stärkas.

Mvh isan lover

Kanske är en stor del till all psykisk ohälsa jorden runt idag... Sen ändras språk och kultur över tid av olika anledningar.

Till slut tar många till sig erövrarens kultur och traditioner som sina egna. Se på svarta i USA och hur starkt fäste kristendomen fick hos väldigt många där. En religion som förslavade, våldtog, mördade och kidnappade dem. Sydamerika, hela kulturer utraderade och människor konverterade. Sverige idag, vi raderar traditioner vartenda år i princip och en del dör bara ut.

Många tar det också väldigt dåligt när "de egna" anpassar sig till nya förhållanden. Svarta som sett ned på andra som försökte ta sig framåt i "den vita världen", invandrare i Sverige som ser ner på andra generationens invandrare som helt plötsligt inte vare sig är svenskar eller invandrare. Vi är ganska splittrade i Sverige bland folk som vill kämpa för att behålla vår kultur och sätt att leva och de som anser att vi inte har någon kultur, eller att vår kultur är dålig och bör ersättas. Religioner splittras och tål inte längre varandra.

Men som du skriver, fattigdom, alkoholproblem, drogproblem, psykisk ohälsa och misär följer för många. Förlorade kamper och hänga kvar i dessa är aldrig bra för hälsan. Med det sagt menar jag inte att det är lätt att ändra på sig, det är väldigt olika från person till person. Känns taskigt att säga att de svagare dör ut, men så är det väl? Kanske skulle säga att principfasta dör ut så låter det vänligare.

Se på svarta i USA och hur starkt fäste kristendomen fick hos väldigt många där. En religion som förslavade, våldtog, mördade och kidnappade dem.
De kanske var tillräckligt intelligenta att inse att det inte var religionen som förslavade,våldtog ect dem.
Snarare var det väl så att religionen hjälpe dem i sitt eländet och gav dem en stunds fristad och gemenskap.

Att detta sen blev ett andra förslavande är ju en anna sak;)

Tillbaka
Topp