Ris

 

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Vad för typ av ris äter ni hemma? Vitt,brunt eller svart?
Jag har alltid använt vitt ris innan men köpte med mig ett kilo svart ris på sista resan som jag blandar i det vita riset vi har.
Personligen tycker jag att riset är godare och kanske lite saftigare nu när jag blandar ut det.
Jag blandar ca 80-20.
 
Hej

Vi äter naturligtvis mest klibbris, men på senare år har frugan börjat byta ut det jasminris vi äter ibland mot både rött, svart och brunt ris, det smakar mer är saftigare och sägs vara mer vitaminrikt, detta ris finns numera även att köpa i byn och i Thailändska butiker i Sverige.

1535737242569.jpeg


Mvh isan lover
 
Jag gillar bäst Uncle Bens, en sak jag hade kunnat tänka mig släpa ner hit, riset frugan köper hem här passar ju inte till korvstroganoff eller grytor så får bli pasta istället ;)
 
Riset från våra egna fält utan gift smakar bäst , annars Jasminris från Willys som även har mycket annat , tillex Thaisåser ,Nam pa mm , Uncle Bens tycker jag smakar gammal ullkofta :):)55
 
Uncle Bens smakar som ris skall smaka, riset i Thailand är ju inte alls gott till grytor etc.
Fast skall ju inte vara Uncle Bens snabbris då som jag kan tänka mig att många fd Svenska ungkarlar kanske är mest vana vid, är ju samma skit som snabbmakaroner.

Sen jag flytta till Thailand har jag minskat mitt risintag till hemmalagad mat, det duger till kao phad ghai på sin höjd ;)
 
Uncle Bens smakar som ris skall smaka, riset i Thailand är ju inte alls gott till grytor etc.
Fast skall ju inte vara Uncle Bens snabbris då som jag kan tänka mig att många fd Svenska ungkarlar kanske är mest vana vid, är ju samma skit som snabbmakaroner.

Sen jag flytta till Thailand har jag minskat mitt risintag till hemmalagad mat, det duger till kao phad ghai på sin höjd ;)
En farang som minskar risintaget efter att han flyttat till Asien ,samt endast gillar Uncle Bens , det gör dig till en unik kille Pan Pan 55:):)
 
En farang som minskar risintaget efter att han flyttat till Asien ,samt endast gillar Uncle Bens , det gör dig till en unik kille Pan Pan 55:):)
One of a kind, har inte ätit ris på hela veckan, spagetti, potatis och pommesfrittes.
Fast jag äter ris ibland men det kokriset jag ätit här nere är inte min favorit.
Idag tänkte jag göra ugnsbakad falukorv med mos, för blev korvstroganoff av förra.
I Sverige hade jag ätit korvstroganoff med ris men här nere byter jag ut riset mot pasta ;)
Lunchen idag bestod av lax med kokt potatis, frugan hade lagat det.
 
Senast ändrad:
One of a kind, har inte ätit ris på hela veckan, spagetti, potatis och pommesfrittes.
Fast jag äter ris ibland men det kokriset jag ätit här nere är inte min favorit.
Idag tänkte jag göra ugnsbakad falukorv med mos, för blev korvstroganoff av förra.
I Sverige hade jag ätit korvstroganoff med ris men här nere byter jag ut riset mot pasta ;)
Smaken är olika, jag storgillar riset här nere måste jag säga. Men jag också är en potatis-torsk. Man riktigt fattar hur mycket man saknar potatis när man bor här..
 
Men Potatis finns ju i överflöd , aldrig några problem , iofs inte på alla Tesco , men i din stad måste det finnas på mer än ett ställe ;)
 
Men Potatis finns ju i överflöd , aldrig några problem , iofs inte på alla Tesco , men i din stad måste det finnas på mer än ett ställe ;)
Ja det finns som du säger. Här på ALLA de tre stora.... Men jag kom ihåg när man kom hit, och man struntade i potatisen och käkade ris, och insåg snabbt hur inkrökta asiaterna verkligen är som ALLTID kör med sin jäkla enahanda taskigt kryddade mat... Jag har 1 (en) endaste ställe som serverar potatis på restaurant, och det är Bens Bar, ALLA de andra thai fattar inte vad potatis är, de har french friche och tror att det är den enda existerande potatisformen. Dränker in den i olja och antingen översteker eller understeker dessa...
 
One of a kind, har inte ätit ris på hela veckan, spagetti, potatis och pommesfrittes.
Fast jag äter ris ibland men det kokriset jag ätit här nere är inte min favorit.
Idag tänkte jag göra ugnsbakad falukorv med mos, för blev korvstroganoff av förra.
I Sverige hade jag ätit korvstroganoff med ris men här nere byter jag ut riset mot pasta ;)
Lunchen idag bestod av lax med kokt potatis, frugan hade lagat det.
Inget fel med den maten , har även jag minskat intaget av ris , tycker det är lite myräggsbetonat ;)
 
Ja det finns som du säger. Här på ALLA de tre stora.... Men jag kom ihåg när man kom hit, och man struntade i potatisen och käkade ris, och insåg snabbt hur inkrökta asiaterna verkligen är som ALLTID kör med sin jäkla enahanda taskigt kryddade mat... Jag har 1 (en) endaste ställe som serverar potatis på restaurant, och det är Bens Bar, ALLA de andra thai fattar inte vad potatis är, de har french friche och tror att det är den enda existerande potatisformen. Dränker in den i olja och antingen översteker eller understeker dessa...
Bens bar , Där har vi käkat du och jag Valter 51:thumbsup:
 
 
 
Tillbaka
Topp