Samlingstråd för "mini"semestrar. För oss som vill iväg över en helg

P

Pjodd

Gäst
Tänkte starta denna tråd där vi som åker på kortare turer (ett dygn eller ett par) kan dela med oss vart vi varit och beskriva upplevelsen. Vill att det ska fungera som en inspiration för andra som vill komma iväg på lite avkrokar men inte vet vart man ska åka. Här ska man kunna få lite tips.

Eftersom vi alla är olika och söker varierande platser så är bilder och objektiv information vara bra. Många kör mc, och då kan info om riktigt dåliga (dåligt underhållna med gropar) vägar vara trevlig att ha med.

Finns massor av trevliga avkrokar som aldrig nämns i resebroschyrer här i Thailand. Tag med allt, för det du inte tyckte var så trevligt kan vara en mysig upplevelse för ngn annan;). Alla småresor räknas.

Vi var iväg (lördag-söndag) till Khong Chiam som ligger öster om Ubon Ratchantani, alldeles vid gränsen till Laos där floden Mun möter Mekongfloden "2 colour river".
När en flod som Mekong som bär med sig massor av sediment möter en annan flod som inte har det så uppstår detta fenomen. Eftersom den bästa utsikten är på ett tempelområde så slipper man alla jobbiga säljare. Kan också vara att inte många västerlänningar hittar hit:rolleyes:. Mina bilder därifrån kommer på nästa inlägg.

Vi övernattade på Tohsang Khongjiam Resort. Superior room med river view kostade 2,200B/natt över helgen. Helt ok pool där jag spenderade hela förmiddagen i innan vi skulle åka vidare. Det bästa med hotell riktade mot Thai är att man slipper alla förbaskade tyskar som lägger handdukar på solstolarna tidigt på morgonen:p. Vi hade poolen för oss själva och det tyckte jag var ett stort plus då jag kunde leka med grabben utan att störa ngn. Jäklar vad det plaskades hehe. Rent och jättefin trädgård. Dom verkar odla en del av grönsakerna själva till restaurangen, som vi inte åt på förutom frukosten som var bättre än genomsnittet. Kanske även bättre än så, men men bit kvar till det bästa jag varit med om.
Dom hade 2 stationer med personal som tillagade ägg. Den ena var det vanliga där man beställer omelett eller äggröra. Den andra gjorde (vet inte vad det kallas) ägg med lite allt möjligt i, i små skålar som man tog med sig till bordet. 5 olika brödsorter (från ljust till mörkt)

Sedan drog vi iväg söderut ca 20 min och tittade på utfödet av vattenreservoaren, Sirindhorn. En vacker skog man kunde promenera runt i där alla olika träd var märkta med en skylt om vad dessa heter.

Efter det följde vi vägen väster om reservoaren i 5 min till ngt som thaiarna kallar Pattaya noi:D. Massor av restauranger på flytbryggor ut i vattnet, jetski med gummibåt bakom, vattenland (nja, uppblåsta vattenrutchikanor) och bara besöket värt är att se dessa invinkande tjejer som nästan dansade ritualen med att vinka in gäster:), sist men inte minst så så jag en falang gå omkring med bar överkropp som fulländade bilden av Pattaya Noi:D.
Vi åt 4 pers helgrillad Tilapia, som tam i olika versioner, ka pao, ngn seafood sallad, tom yam och jag vet inte vad men massor av mat blev det för 700B. Det är billigare än vid vår Lam Pao Dam i Kalasin.

Pattaya Noi besöks mest av ungdomar på helgerna där dom tar med flickvänner och roar sig. Det märkter inte minst på musiken som dundrade ut genom högtalarna lite längre bort.

Mätta och belåtna åkte vi sedan hem och kom hem vid mörkrets inbrott.

Finns även en marknad (typ bordershop) i krokarna vid gränsen till Laos på östra sidan om dammen. Tror den hette Klang men dit åkte vi inte.

Detta var mitt semestertips för de som åker runt i landet. Hoppas vi kan fylla på med fler sådana för att inspirera andra:)
Bilder kommer på nästa inlägg.

Det blev en del bilder men det går att med texten ovan lista ut vad det är;)
Annars fråga;)
Oj, fler bilder kommer. Nådde visst en maxgräns;)

IMG_1126.JPG

IMG_1128.JPG

IMG_1130.JPG

IMG_1137.JPG

IMG_1156.JPG

IMG_1159.JPG

IMG_1160.JPG

IMG_1161.JPG

IMG_1162.JPG

IMG_1165.JPG

Bra tråd, hoppas vi kan fylla på med mer här. Ska kolla i arkivet vad jag har när jag har tid.

Verkar vart en trevlig rutt. Hade du egen bild på fenomenet där floderna möts?

Antar att bästa tiden är nu efter regnperioden?

Bra tråd, hoppas vi kan fylla på med mer här. Ska kolla i arkivet vad jag har när jag har tid.

Verkar vart en trevlig rutt. Hade du egen bild på fenomenet där floderna möts?

Antar att bästa tiden är nu efter regnperioden?

:thumbsup:

Första bilden i #3. Mekong kommer från vänster och Mun från höger. Den bästa perioden ska tydligen vara i April innan regnperioden. Då är det mindre vattenflöde men jag tyckte det blev bra nu. Har juh en skitkamera (iPhone) men tycker ändå att jag lyckades hyfsat med att få fram konturerna mellan floderna.

Kan tänka mig att det blir än bättre kontrast innan regnperioden då Mun (innan mötet med Mekong) möts med vatten från reservoaren där allt sediment redan hunnit sjunka och bidrar då med ett ännu renare vatten.

Det finns inte så många platser på jorden med detta fenomen. Jag som precis läst om floder och hur de lever tyckte detta var extra intressant. Det är juh också en plats där Mekong lämnar Thailand. En trevlig plats om man gillar floder:)

Senast redigerad av en moderator:
För mig blir det oftast Pullman Hotel G i Pattaya.

Inte det mest exotiska men ett trevligt hotell med bra läge direkt vid stranden.

Bokar alltid Executive room med tillgång till ”Sunset Lounge” för fria drinkar och tilltugg kvällstid och bra frukost med personlig service av en fantastisk personal.

Hotellet har även fri transport till Beach Road varje timma.
2017-11-13 20.22.32.jpg
2017-11-13 20.22.31-1.jpg
2017-11-13 20.22.31.jpg

Dagens tips för övernattning "nära" Bkk om man kommer långväga.

Jag var nere i Bkk i fredags. Kom iväg sent och lite efter 22-tiden närmade jag mig Saraburi och kände för att sluta köra för dagen. Det är bara ca 1,5 tim till flygplatsen därifrån (med bra motorväg som ni säkert känner till).

Saraburi i sig vet jag inte om det finns ngt att beskåda, men känner till ett gammalt hotel som duger perfekt till en övernattning om man inte gitter fortsätta att köra. Hade varit där tidigare så jag åkte dit igen. 800B för ett rum med sköna sängar samt frukost som ligger på medel med tanke på priset för rummet. Finns även rum för 450B utan AC men dessa har jag inte provat. 6:e våningen får man bo på om man väljer rum med dusch, annars blir det längre ner (om man vill ha badkar).

Enkelt att hitta dit. Kommer man norrifrån så där man svänger av till vänster mot Bkk, tar man istället rakt fram mot Saraburi. Upp på en ramp som svänger till höger, och när den går ner mot markplan så ser man hotellet på vänster sida (men lite jobbigt att hoppa av rampen). Längre fram gör man en u-sväng. Under rampen (som ni kom från) gör man en ny u-sväng . Vänster in efter den lilla kanalen så är ni på plats.

Kommer man långväga och bara vill övernatta så är detta perfekt plats för detta syfte. Det är svårt att hitta övernattning till bra pris med sängar som inte är gjuta i betong (ja ni vet dessa stenhårda sängar...). Jag vaknade på morgonen väl utvilad. Det finns även en trevligt utsmyckad bar (som var väl påkostad när hotellet byggdes) om man orkar ta sig en öl. Vet inte priser då jag gick o la mig direkt.

Det är ett som jag sa ett gammalt hotel (men rent) som när det begav sig måste varit hyfsat lyxigt när man ser inredningsdetaljerna. Tänk om väggarna kunde tala, vilka historier man hade fått höra;).

Fördelarna med denna plats är att det är ingen lång avstickare från rutten, sköna sängar, stor bevakad parkering och ett riktigt ok pris.

Jag var nere i Bkk i fredags. Kom iväg sent och lite efter 22-tiden närmade jag mig Saraburi och kände för att sluta köra för dagen. Det är bara ca 1,5 tim till flygplatsen därifrån (med bra motorväg som ni säkert känner till).

Saraburi i sig vet jag inte om det finns ngt att beskåda, men känner till ett gammalt hotel som duger perfekt till en övernattning om man inte gitter fortsätta att köra. Hade varit där tidigare så jag åkte dit igen. 800B för ett rum med sköna sängar samt frukost som ligger på medel med tanke på priset för rummet. Finns även rum för 450B utan AC men dessa har jag inte provat. 6:e våningen får man bo på om man väljer rum med dusch, annars blir det längre ner (om man vill ha badkar).

Enkelt att hitta dit. Kommer man norrifrån så där man svänger av till vänster mot Bkk, tar man istället rakt fram mot Saraburi. Upp på en ramp som svänger till höger, och när den går ner mot markplan så ser man hotellet på vänster sida (men lite jobbigt att hoppa av rampen). Längre fram gör man en u-sväng. Under rampen (som ni kom från) gör man en ny u-sväng . Vänster in efter den lilla kanalen så är ni på plats.

Kommer man långväga och bara vill övernatta så är detta perfekt plats för detta syfte. Det är svårt att hitta övernattning till bra pris med sängar som inte är gjuta i betong (ja ni vet dessa stenhårda sängar...). Jag vaknade på morgonen väl utvilad. Det finns även en trevligt utsmyckad bar (som var väl påkostad när hotellet byggdes) om man orkar ta sig en öl. Vet inte priser då jag gick o la mig direkt.

Det är ett som jag sa ett gammalt hotel (men rent) som när det begav sig måste varit hyfsat lyxigt när man ser inredningsdetaljerna. Tänk om väggarna kunde tala, vilka historier man hade fått höra;).

Fördelarna med denna plats är att det är ingen lång avstickare från rutten, sköna sängar, stor bevakad parkering och ett riktigt ok pris.
JA låter ok hotellet utan namn, Taksin hotell rakt fram över järnvägen kanalen på vänster ,ett till som jag övernattar i ligger mitt mot busstationen å Big C, 7eleven kommer tyvärr inte ihåg namnet

Supalai Pasak Resort är heller inte dumt när man är i Saraburi. Sen rekomenderar jag grott-templet där. Värt ett besök, men många trappsteg blir det.

Tog ju färjan över till Pattaya i fredags och färjan i sig var en upplevelse på ditvägen.
Katamaraner flyter ju lätt i vattnet och det var 2m vågor så gungade och slog rätt ordentligt, tom så det hissnade i magen som när man åker en häftig bergbana. I början så jublade folk när båten lyfte högt och tjejen som aldrig åkt större båt än eka förut skrattade som om vi var på Liseberg. Men ganska snart slutade jublet och folk började spy, gissar på att nära 40% spydde och var lätt 200 pers ombord, som tur är klarade tjejen av det bra, har ju sagt att jag aldrig blir sjösjuk men ett par tim till så vetefasen, att höra dom andra ulka och känna lukten gjorde ju sitt till men jag klarade mig fram.

Vi hade av bekvämlighets skäl bokat på Halihai Bay Hotel som var 7-8 min promenad från färjan och listig som man e så gick vi på sist i HH (bestämda platser) så våra väskor hamnade överst i högen, sen var vi givet först av [emoji4]

Balihai Bay Hotel är ganska nytt och hyfsat fina rum, utsikten från skithuset gick inte av för hackor.
22dc4de746abe5920f0d5249d14ca353.jpg
1a5331093e9d5245697daae6e8d70ef4.jpg

554349d051b6839e06e870719e8b3827.jpg
e8b71ca2e4fd216584ccf37831327f1f.jpg

Eftersom hotellet låg där det låg blev det ofrånkomligt att gå igenom WS ett par ggr och där är ju en å annan som uppträder i hopp om turisternas pengar och den här gubben va överlägset bäst.
Han hade slängt ut lite ciggpaket och spelkort mm på gatan och en burk som det stod 1000 på, med jämna mellanrum blev det en samling folk runt som väntade på tricket men han bara stod där och sträckte på sig lite och tände en cigg ibland och tog en mun öl och viftade lite med burken.
Det skulle bli 1000 baht i den innan han visade tricket.. En del la i pengar och väntade en stund men inget hände, folk gick vidare och nya strömmade till och några till la i pengar.

Nån som fattar tricket?
Jag kollade aldrig klart men är ju uppenbart. När det är 1000 baht i burken plockar han upp sina grejer vinkar lite åt folket och går hem [emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]
b526d65d491619ecb58e51a788604e53.jpg
562bebcfe4446f0e47787946d77ecd4d.jpg

Tillbaka
Topp