SEK --> THB valutakurser (samlingstråd)

"Phonta " sa:
;D ;D ;D Rong !! Du måste förstå att vissa här inte VILL se sanningen , de ljuger för sig själva eller är för korkade ....

Rent allmänt då , inte bara om ekonomin utan om mycket , Jag tror Thaibathen måste ner om turismen skall återkomma samt thailand lever faktiskt till stor del på exporten av div råvaror , nu är exporten riktigt dålig , allt enligt PM Prayut , men han är ju bara militär ..... ::)
Det är klart utlänningar med inkomster från utlandet har ett önsketänkande att Bahten skall bli låg, men allting beror på hur ekonomin är i landet, valutan blir en värdemätare på ekonomin i landet när valutan flyter.
Det är helt rätt att Thailand är ett stort jordbruksland och exporterar mycket sådana produkter. Det är internationella priser som är i US dollar som på ris, gummi, socker, tapioka, palmolja m.m.
Turismen har gått ned under 2014 men det skall bero på demonstrationerna som var i Bangkok, som gjorde många avbeställde sina resor, sedan är det den ryska valutan som halverats och ryssarna är en mycket stor grupp i Thailand.
Det som var negativt blandannat för turismen och industrin var den kraftiga ökningen av lönerna som den förra regeringen gjorde, det fanns ingen produktionsökning i förhållande till löneökningarna utan löneökningen skapade endast inflation som åt upp den.
Thailand som har en flytande valuta med mycket låg ränta kan inte göra mycket för att sänka valutan, i så fall måste de knyta den till andra valutor.
Det finns valutahandlare som handlar med valutor och kan köra en valuta, om de exempelvis anser att en valuta är för hög säljer de valutan på termin och det menas att de måste lösa tillbaka valutan vid senare tillfälle när terminskontraktet är utställd.
Om valutan faller kan de göra mycket stora vinster därför de handlar med mycket små marginaler.
Sverige hade tidigare knutit sin valuta i en korg och Carl Bildt regeringen försökte försvara valutan med enorma ränteökningar, men den här G. Soros han sålde svenska kronor på terminskontrakt och förutsåg kronan skulle bli flytande och falla.
När kronan föll och han löste tillbaka terminskontrakten tjänade han enorma pengar på fallet. G. Soros gjorde samma sak tidigare mot engelska pundet och det är där han skapade sin förmögenhet, när pundet föll.
Det går att göra samma sak om de anser en valuta undervärderad.

"areeya " sa:
Jag anser att du far med fruktansvärda osaningar!!! Att Sverige skulle låna upp 1 miljard om dagen.......!!!! för att finansiera invandringen av flyktingar.........KÄLLA PÅ DETTA!!
Och Sveriges ekonomi är god och stabil....jämfört med många andra länder i Världen ..mycket god!

Areeya
Sveriges statsskuld var 2014-11-28 1.291 000 000 000 kr
Idag 2015-01-10 är den 1.304. 734 000 000 kr

Statsskulden ökar kraftigt hela tiden den är 133. 645 per person i landet.

Statsskulden är 37% av BNP 2014.
Greklands statsskuld är 170% av BNP.
Italiens statsskuld är 120% av BNP.

Därför är allting vad man jämför med.

Jag anser att Sverige står inför mycket stora kostnader genom folkökningen, därför bostäder, skolor, sjuk och åldringvård, barnomsorg m.m. måste byggas ut.
Med sådana kostnader fordras det produktionsökning, om inte den finns är enda möjligheten att öka på statsskulden.

Det som också påverkar landets valuta är utflödet av pengar från landet, exempelvis i Ryssland har det varit mycket stort utflöde av valuta och det påverkar också att valutan försvagas.
Jag skulle tro att Sverige också har ett stort utflöde av valuta, det är inte pensionärerna som är orsaken till det, som vissa politiker försökt påstå, utan det är helt andra grupper.

Ser inte så bra ut

image.jpg

Marknaden prisar in riksbankens snack om extraordinära åtgärder med ex minusränta, därför sjunker kronan.

Jag växlade till mig lite SEK för jag ska till Sverige nästa vecka, fick betala 4,10 det tyckte jag va bra!! Skål!! :thumbsup:

Men om man ser till tex USD den stod i ca 28 baht för ett år sedan har jag för mig nu 32, även Euron och pundet har stigit mot THB något, så jag ser inget akut behov av att devalvera i thailand. Har googlat lite om detta nyheter och sist man devalverade va la 1997 och det finns bara spekulationer om devalvering, inget om något eventuellt direkt beslut,

tacksam om någon har en källa på att man verkligen planerar devalvering!

När man ser till svenska kronan måste man se till utgifter som kommer.
I år räknas inflyttningen av människor bli ca 200.000 personer därav ca 100.000 anhöriga.
De här människorna som kommit och kommer till Sverige behöver bostäder, de kan väl inte bo någon längre tid på hotell, campingstugor, logementen och andra primitiva bostäder med flera vuxna i samma rum.
Bostäder måste byggas finns ingen tvekan om det, att bygga flerfamiljhus var byggkostnaden 36.416 per kvm 2012 och är knappast lägre idag.
En 3 rums lägenhet skulle kosta ca 3 miljoner, sedan tillkommer tomtmark vatten och avlopp, samt vägar och kommunikationer.
Alla lägenheter har en kostnad även om det är bostadsrätter, men är det hyresrätter blir det en hyra som kan bli rätt stor vid nyproduktion och sedan har kommunen kostnader för vägunderhåll och att vatten och avlopp fungerar.
Att bygga bostäder är inga problem om folk har inkomster och kan betala hyra m.m. Men för att få sådana inkomster fordras arbetstillfällen, och var är det behov av arbetskraft ?
Sedan den här inflyttningen av anhöriga där de flesta är gamla, handikappade, sjuka och orkeslösa, som man kan säga står utanför arbetsmarknaden större delen.
I slutändan blir det mycket stora kostnader för stat och kommun.
Med så kraftig ökning av människor i samhället behövs fler skolor, daghem, sjukhus, åldringsvård och allt kostar massor med pengar.
Om det inte sker en produktionsökning som har behov av arbetskraft finns ingenting annat än att ta upp lån för att täcka konsumtionen, eller att det blir kraftiga standardsänkningar.
Den här inflyttningen av massor med människor till landet kostar pengar för stat och kommun om det inte finns jobb för dem.

Världens finansaktörer spekulerar i valutor, om det kommer gå upp eller ner, precis som på aktier. Då det är oroliga tider som nu när man överproducerar olja för att hålla nere priserna så drabbas dom länder som har kostsam oljeproduktion. Âven sanktioner får kursen att rasa. Att sedan ibland kursen hoppar upp ett snäpp beror att man tar hem de vinster man gjort.
Jag har själv lekt lite med detta, satsade 10,000 kr och körde forex metatrader.
Detta med invandring har kanske bidragande orsak att sverige får öka statsskulden men det är knappast en nyhet som ändrar en valutakurs drastiskt.

Tragiskt att snart alla trådar ska handla om den sk "massinvandring"
Känner mig tvungen att återigen att flytta trådar som inte har net thb att göra!

"Gazton " sa:
Tragiskt att snart alla trådar ska handla om den sk "massinvandring"
Känner mig tvungen att återigen att flytta trådar som inte har net thb att göra!
Den här tråden handlar om varför kronan faller, därför kan det inte vara fel att ta upp de faktorer som påverkar kronans värde till andra valutor.

"Phonta " sa:
Nu har jag skrivit minst fyra ggr att PM Prayut har aviserat en sänkning av Tha bathen för ca. tre vockor sedan , det är mao på gång .... Men ingen fattar tydligen vad man skriver , eller kanske jag är otydlig , detta var på Pattaya news , kanske läge för faranger att intressera sig för vad som händer i landet man bor i................. ;)

Thaibathen e flytande så kvittar vad glittergeneralena fantiserar ihop så kan de inte göra ett skit angående detta.

Nu har vi minusränta, undrar om man får göra avdrag för ränta som man får betala för sitt sparande. Kanske man får betala inkomstskatt på lånen snart.

Minusräntan försvagade kronan igen. Snart är vi på 3.40 THB för 1 SEK som jag förutspått.

Ja snart får vi "bara" 3,40 Thbht för en Svensk krona...och fortsätter säkert ytterligare ner när Sverige kör med minusränta för att få fart på ekonomin och exporten. Och Ingves står inte främmande för ytterligare sänkning.....

Otroligt, så mycket skitsnack. Omvärlden vet. Svenska kronan är inte trovärdig. Importerade kostnader .. Vem får betala ? Du ? Jag De rika har redan skott sig. Tack 7 klövern.

Tillbaka
Topp