Isan Lover
Forumveteran
Ja, uppköparen har väl inte heller någon nytta av riset. Är uppköpare några kolhydratsknarkare av något speciellt slag?
Hej
Uppköparen ingår i en kedja dom slutar hos exportören i Bangkok.
Mvh isan lover
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
Ja, uppköparen har väl inte heller någon nytta av riset. Är uppköpare några kolhydratsknarkare av något speciellt slag?
Hej
Uppköparen ingår i en kedja dom slutar hos exportören i Bangkok.
Mvh isan lover
Något är galet här, uppköpare samarbetar i kedjor och karteller men risbönder är oförmögna att samarbeta för att få ett fördelaktigt pris.Då får dom väl gå till exportören själv eller så får dom hitta på något annat att tjäna pengar på.
Det var oavsett inte bönderna som var dom stora vinnarna när Yingluck förstörde marknaden och mer eller mindre raserade hela "risindustrin" med sina hypotetiska antaganden och försök till manipulation av marknaden.
Som sagt så får dom väl gå ihop och sälja direkt till exportörer. Det finns inget som tvingar dom att sälja till en massa mellanhänder....mer än snabba pengar.
Vette fan!
Kanske hon fick en klocka.
Något är galet här, uppköpare samarbetar i kedjor och karteller men risbönder är oförmögna att samarbeta för att få ett fördelaktigt pris.
Den delen från samma artikel kunde du ju klistrat, 14% av lånen bönderna tar går till jordbruk.Kamphol Pantakua, a researcher from the TDRI, said farmers have borrowed money from banks for further investment, which can return benefits of up to 77%.
That makes good sense economically, except farmers do not borrow for farming only.
Around 34% of them borrow for developing or buying a house or residential plot, 15% for education, 14% for improving the farming business, 14% for doing business, 10% on general consumption and 13% for other purposes.
The problem is not about lacking loans or financial help.
“Thai farmers are getting into more and more debt because they can draw on all kinds of financial sources. All governments have a raft of policies to help farmers get finance at low interest rates. But farming is a high risk career with variable returns,” he said.
Då får dom väl gå till exportören själv eller så får dom hitta på något annat att tjäna pengar på.
Det var oavsett inte bönderna som var dom stora vinnarna när Yingluck förstörde marknaden och mer eller mindre raserade hela "risindustrin" med sina hypotetiska antaganden och försök till manipulation av marknaden.
Som sagt så får dom väl gå ihop och sälja direkt till exportörer. Det finns inget som tvingar dom att sälja till en massa mellanhänder....mer än snabba pengar.
Ungefär som att vilja gå förbi "mellanhanden" på den svenska arbetsmarknaden...…..Hej
Gå till exportören direkt, vet du hur långt det är till Bangkok och hur tror du uppköpar kartellen skulle reagera om man gick förbi dessa, själv tror jag att man skulle leva farligt om man utmanade denna maffialiknande verksamhet.
Mvh isan lover
Något är galet här, uppköpare samarbetar i kedjor och karteller men risbönder är oförmögna att samarbeta för att få ett fördelaktigt pris.
Hej
Gå till exportören direkt, vet du hur långt det är till Bangkok och hur tror du uppköpar kartellen skulle reagera om man gick förbi dessa, själv tror jag att man skulle leva farligt om man utmanade denna maffialiknande verksamhet.
Mvh isan lover
Hur långt det är till Bankok är beroende på var man befinner sig. Avståndet till Bangkok är således ingen matematisk, fysisk eller annan konstant således. Har du fått din utbildning i Isaan?
Uppköparkartellen verkar ha samma organisatoriska uppbyggnad som facket, med andra ord.
Sedan ska jag påminna herrn' om att det är exakt lika lång väg att frakta ris för en bonde som det är för en uppköpare. Det är inte någon subvention på den sträckan.
Kanske skulle ta dig en rundtur i Isaan utanför din by nästa gång och uppdatera din verklighetHej
Det märks att du saknar erfarenhet av jordbruk i Thailand, många småbönder har vare sig en bil eller traktor att köra till Bangkok med, det är fortfarande Rod Thai eller mc som gäller för många, sen skulle det naturligtvis inte löna sig att köra 50-80 mil med en mindre last ris till Bangkok.
Mvh isan lover
Hej
Det märks att du saknar erfarenhet av jordbruk i Thailand, många småbönder har vare sig en bil eller traktor att köra till Bangkok med, det är fortfarande Rod Thai eller mc som gäller för många, sen skulle det naturligtvis inte löna sig att köra 50-80 mil med en mindre last ris till Bangkok.
Mvh isan lover
Kanske skulle ta dig en rundtur i Isaan utanför din by nästa gång och uppdatera din verklighet
Hej
Du får gärna lära både mig och byborna hur man ska kunna transportera det ris dom odlar till Bangkok med förtjänst och då med dom fordon dom har tillgång till.
Enligt mig är det ett helt orealistiskt förslag några medlemmar har framfört.
Mvh isan lover
Ok, en fråga angående detta. Hur hade dessa bönder tänkt få riset sålt i Bangkok om inte uppköparna köpte det? Du säger ju att de inte kan gå samman och hyra en lastbil själva, så skulle inte riset ruttna hemma om inte uppköparna gjorde sitt i processen?Hej
Du får gärna lära både mig och byborna hur man ska kunna transportera det ris dom odlar till Bangkok med förtjänst och då med dom fordon dom har tillgång till.
Mvh isan lover
Var inte transportmässigt jag tänkte utan mer i allmänhet.Hej
Mvh isan lover