Skuldsättningen bland landets bönder ökar.

Hej

Uppköparen ingår i en kedja dom slutar hos exportören i Bangkok.

Mvh isan lover

Då får dom väl gå till exportören själv eller så får dom hitta på något annat att tjäna pengar på.
Det var oavsett inte bönderna som var dom stora vinnarna när Yingluck förstörde marknaden och mer eller mindre raserade hela "risindustrin" med sina hypotetiska antaganden och försök till manipulation av marknaden.

Som sagt så får dom väl gå ihop och sälja direkt till exportörer. Det finns inget som tvingar dom att sälja till en massa mellanhänder....mer än snabba pengar.

Då får dom väl gå till exportören själv eller så får dom hitta på något annat att tjäna pengar på.
Det var oavsett inte bönderna som var dom stora vinnarna när Yingluck förstörde marknaden och mer eller mindre raserade hela "risindustrin" med sina hypotetiska antaganden och försök till manipulation av marknaden.

Som sagt så får dom väl gå ihop och sälja direkt till exportörer. Det finns inget som tvingar dom att sälja till en massa mellanhänder....mer än snabba pengar.
Något är galet här, uppköpare samarbetar i kedjor och karteller men risbönder är oförmögna att samarbeta för att få ett fördelaktigt pris.

Kamphol Pantakua, a researcher from the TDRI, said farmers have borrowed money from banks for further investment, which can return benefits of up to 77%.
That makes good sense economically, except farmers do not borrow for farming only.
Around 34% of them borrow for developing or buying a house or residential plot, 15% for education, 14% for improving the farming business, 14% for doing business, 10% on general consumption and 13% for other purposes.
The problem is not about lacking loans or financial help.
“Thai farmers are getting into more and more debt because they can draw on all kinds of financial sources. All governments have a raft of policies to help farmers get finance at low interest rates. But farming is a high risk career with variable returns,” he said.

Något som verkar ganska lönsamt är att sluta sitta kvar och vänta på bidrag. Hyra ut sin mark till någon annan bonde och få lite ris eller annan betalning tillbaka samtidigt som man åker och jobbar för att tjäna egna pengar. Vet faktiskt flera som gör detta och då verkar helt plötsligt bidragsberoendet försvinna...

Kamphol Pantakua, a researcher from the TDRI, said farmers have borrowed money from banks for further investment, which can return benefits of up to 77%.
That makes good sense economically, except farmers do not borrow for farming only.
Around 34% of them borrow for developing or buying a house or residential plot, 15% for education, 14% for improving the farming business, 14% for doing business, 10% on general consumption and 13% for other purposes.
The problem is not about lacking loans or financial help.
“Thai farmers are getting into more and more debt because they can draw on all kinds of financial sources. All governments have a raft of policies to help farmers get finance at low interest rates. But farming is a high risk career with variable returns,” he said.
Den delen från samma artikel kunde du ju klistrat, 14% av lånen bönderna tar går till jordbruk.
Så hade dom inte sprungit och lånat över sina möjligheter så hade det kanske inte sett så illa ut.

Hej

Gå till exportören direkt, vet du hur långt det är till Bangkok och hur tror du uppköpar kartellen skulle reagera om man gick förbi dessa, själv tror jag att man skulle leva farligt om man utmanade denna maffialiknande verksamhet.

Mvh isan lover

Något är galet här, uppköpare samarbetar i kedjor och karteller men risbönder är oförmögna att samarbeta för att få ett fördelaktigt pris.

Hej

Du brukar ju normalt vara ganska insatt i dom ämnen du är med och diskuterar men här verkar du vare helt snett ute.

Hur tror du att utfattiga bönder varav en del saknar utbildning helt och fortfarande är analfabeter skulle kunna organisera ett samarbete i en region, för dom flesta handlar livet om att ha mat på bordet nästa dag, kunna ha barnen i skolan och betala räkningarna, många klarar inte ens det utan tvingas låna för det allra nödvändigaste.

Att organisera möten kostar tid och pengar, kräver kunskap och kontakter, dom flesta småbönder har inget av detta, du borde begripa att uppköparna lever i en helt annan verklighet, spelar i en helt annan division när det handlar om makt, inflytande, utbildning, resurser och pengar.

Att jämföra fattiga analfabeter med rika uppköpare som äger egna företag, har hela åkerier med massor av anställda är naturligtvis helt omöjligt, det borde du förstå.

Mvh isan lover

Hej

Gå till exportören direkt, vet du hur långt det är till Bangkok och hur tror du uppköpar kartellen skulle reagera om man gick förbi dessa, själv tror jag att man skulle leva farligt om man utmanade denna maffialiknande verksamhet.

Mvh isan lover

Hur långt det är till Bankok är beroende på var man befinner sig. Avståndet till Bangkok är således ingen matematisk, fysisk eller annan konstant således. Har du fått din utbildning i Isaan?
Uppköparkartellen verkar ha samma organisatoriska uppbyggnad som facket, med andra ord.

Sedan ska jag påminna herrn' om att det är exakt lika lång väg att frakta ris för en bonde som det är för en uppköpare. Det är inte någon subvention på den sträckan.

Hur långt det är till Bankok är beroende på var man befinner sig. Avståndet till Bangkok är således ingen matematisk, fysisk eller annan konstant således. Har du fått din utbildning i Isaan?
Uppköparkartellen verkar ha samma organisatoriska uppbyggnad som facket, med andra ord.

Sedan ska jag påminna herrn' om att det är exakt lika lång väg att frakta ris för en bonde som det är för en uppköpare. Det är inte någon subvention på den sträckan.

Hej

Det märks att du saknar erfarenhet av jordbruk i Thailand, många småbönder har vare sig en bil eller traktor att köra till Bangkok med, det är fortfarande Rod Thai eller mc som gäller för många, sen skulle det naturligtvis inte löna sig att köra 50-80 mil med en mindre last ris till Bangkok.

Mvh isan lover

Hej

Det märks att du saknar erfarenhet av jordbruk i Thailand, många småbönder har vare sig en bil eller traktor att köra till Bangkok med, det är fortfarande Rod Thai eller mc som gäller för många, sen skulle det naturligtvis inte löna sig att köra 50-80 mil med en mindre last ris till Bangkok.

Mvh isan lover
Kanske skulle ta dig en rundtur i Isaan utanför din by nästa gång och uppdatera din verklighet ;)

Hej

Mvh isan lover

Det är förståeligt att bönderna är fattiga om dom fyller sina fickor med ris och tar bussen till Bangkok för att sälja riset.
Och visst saknar jag erfarenhet av jordbruk i Thailand, då jag inte sysslar med sådana förlustaffärer. Det är faktiskt något som jag är stolt över.

Dom får väl förhelvete dra ihop till ett jävla lastbilslass åtminstone eller hyra en transport. Fast det är väl inte gammal hederlig djungeltradition.

Kanske skulle ta dig en rundtur i Isaan utanför din by nästa gång och uppdatera din verklighet ;)

Hej

Du får gärna lära både mig och byborna hur man ska kunna transportera det ris dom odlar till Bangkok med förtjänst och då med dom fordon dom har tillgång till.

Enligt mig är det ett helt orealistiskt förslag några medlemmar har framfört.

Mvh isan lover

Hej

Du får gärna lära både mig och byborna hur man ska kunna transportera det ris dom odlar till Bangkok med förtjänst och då med dom fordon dom har tillgång till.

Mvh isan lover

Hade man använt sina älskade lån till annat än klassiska isaanfyllor så hade man säkert haft egna tåg.

Hej

Mvh isan lover
Ok, en fråga angående detta. Hur hade dessa bönder tänkt få riset sålt i Bangkok om inte uppköparna köpte det? Du säger ju att de inte kan gå samman och hyra en lastbil själva, så skulle inte riset ruttna hemma om inte uppköparna gjorde sitt i processen?

Hej

Mvh isan lover
Var inte transportmässigt jag tänkte utan mer i allmänhet.
Håller heller inte på med någon bondeverksamhet, den marken frugan har lånas ut mot att den som odlar förser svärföräldrarna med ris.

Tillbaka
Topp