Isan Lover
Forumveteran
Hallå, vilket land lever du i? Thailand eller vad?
Att jämställa Thailand med kommunistländer tycker jag känns orättvis och sakligt helt fel.
I mitt Thailand verkar friheten högre än i många demokratiska länder. Här är verkligen landet "free style". Rådande diktatur hinner inte alls kontrollera folket som andra diktaturer. Lagar efterföljs inte. Friheten spårar ju nästan ut.
Är folket rädda för regimen. Jag rör mig i universitetskretsar, stenbord och generellt bland folk. Jag får signaler om precis tvärtom. Måtte inte de gula och röda komma tillbaka. Det var nära inbördeskrig - Thailändarna vill inte ha ett Kambodja på bekostnad av demokrati - den signalen får jg.
I Sverige styr en minoritetsregering med hjälp av kommunister. Är det demokrati. Jag hade önskat de borgliga tog hjälp av fascisterna för att sänka skatterna. Men nä. Det kan inte C och FP göra. Varför är det legalt att samarbeta med K men inte SD. Jag tycker svensk demokrati haltar lite.
Hej
Vi pratar nog om två olika saker här tror jag, visst går livet vidare ungefär som vanligt ute i byarna, där påverkas man inte speciellt mycket, man bryr sig ju ändå inte om dom lagar och regler man stiftar i Bangkok speciellt mycket, det gäller nog vare sig det är demokrati eller diktatur.
Sen tycker jag personligen inte att det gör någon större skillnad om det är en kommunistisk eller fascistisk junta som styr, förtrycket, censuren, yttrandefrihet, åsiktsfrihet, pressfrihet och mänskliga rättigheter hanteras väl ungefär likadant.
Uppfattningen att folk i Thailand inte skulle vara rädda och ex.kunna uttala sig kritiskt mot juntan, offentligt kritisera beslut som tas o.s.v delar jag inte eftersom det enligt Artikel 44 som juntan använder sig av är förbjudet och straffbart att göra detta.
Många har ju dessutom gripits och förts bort av militär just för detta efter att ex.vis ha uttalat kritik på Internet, det är hårda straff som väntar, det lindrigaste är väl s.k attitydjustering på en militärbas, att ställas inför militärdomstol alternativt åtalas för LM-brott.
Man kan ju lägga till att även organisationer som FN, Amnesty och Human Right Watch har ju kritiserat juntan för hur mänskliga rättigheter kränks, dessa godtyckliga gripanden, attitydjustering, censur, att civila döms i militärdomstolar, brist på pressfrihet och ytttrandefrihet o.s.v, så man ska nog inte bara se på fördelarna med diktatur och militärstyre, det finns nackdelar också.
Mvh isan lover