Skuldsättningen bland landets bönder ökar.

Hej

Du får gärna lära både mig och byborna hur man ska kunna transportera det ris dom odlar till Bangkok med förtjänst och då med dom fordon dom har tillgång till.

Enligt mig är det ett helt orealistiskt förslag några medlemmar har framfört.

Mvh isan lover

Någon måste ha hittat ett sätt att transportera riset med förtjänst för vi handlade ris igår och jag såg inte ett enda risfält på vägen till affären.

Någon måste ha hittat ett sätt att transportera riset med förtjänst för vi handlade ris igår och jag såg inte ett enda risfält på vägen till affären.
Frakter är nog inget större ekonomiskt äventyr.
Jasmine kostar bara max 40b/kg på Robinson i Dumaguete, vacuumförpackade. Billigt ris ända från Isaans småbönder.

Något som verkar ganska lönsamt är att sluta sitta kvar och vänta på bidrag. Hyra ut sin mark till någon annan bonde och få lite ris eller annan betalning tillbaka samtidigt som man åker och jobbar för att tjäna egna pengar. Vet faktiskt flera som gör detta och då verkar helt plötsligt bidragsberoendet försvinna...

Så kan man inte göra, enligt gamla traditioner som härrör från före Khmerrikets tid så ska en Issanbonne ligga i hängmattan och svampa i sej Lao kao.

Härligt när staten konkurrerar med privat näring dessutom. Detta bör glädja vissa.
Även en briljant ekonomisk spådom om kommande rispriser, 16.000-18.000b/ton när nuvarande exportpriser ligger på runt 12.000b/ton fritt Bangkok.
Uppköparnas karteller får knappast något Nobelpris i ekonomi.

Statlig styrning av gammal sovjetisk modell?

Inte ens en liten traktor?
På många år skrev jag , traktorn var 11 år sen :p Sen dess ,precis som jag sade då , nu är börsen stängd , och gumman skickqar aldrig när vi är i Sverige , hon ger dem nu lite då och då , men det är hennes bath hon hade här i Thailand ,inte mina slantar , vi har strikt skild ekonomi . mina slantar är våra tillsammans (tror hon ) , och hennes förblir hennes 5555:)

Ok, en fråga angående detta. Hur hade dessa bönder tänkt få riset sålt i Bangkok om inte uppköparna köpte det? Du säger ju att de inte kan gå samman och hyra en lastbil själva, så skulle inte riset ruttna hemma om inte uppköparna gjorde sitt i processen?

Hej

Lösningen som jag ser det är istället något slags förening som bönderna själva borde bilda eller att typ jordbruksdepartementet startade upp en organisation som såg till att så att mer pengar av inkomsterna ifrån riset hamnade hos odlarna, staten tjänar ju inte heller på att bönderna förblir fattiga, bidragsberoende och skuldsatta, så det borde vara en win-win situation att se till att bönderna kan leva på det dom odlar.
Min känsla nu är att mellanhänder och exportörer tar det mesta av vinsten, medans bönderna som tar dom ekonomiska riskerna och gör jobbet får minst.

Mvh isan lover

Ok, en fråga angående detta. Hur hade dessa bönder tänkt få riset sålt i Bangkok om inte uppköparna köpte det? Du säger ju att de inte kan gå samman och hyra en lastbil själva, så skulle inte riset ruttna hemma om inte uppköparna gjorde sitt i processen?

Hej

Uppköparna finns spridda över landet, dom säljer sedan riset vidare till dom stora industrierna och exportörerna i Bangkok, så riset byter ägare i flera led och alla ska ha sin bit av kakan, förloraren är odlaren.

Mvh isan lover

Även en briljant ekonomisk spådom om kommande rispriser, 16.000-18.000b/ton när nuvarande exportpriser ligger på runt 12.000b/ton fritt Bangkok.
Uppköparnas karteller får knappast något Nobelpris i ekonomi.

Statlig styrning av gammal sovjetisk modell?
Var det ju ett speciellt dyrare ris som hade det priset, stod ju sen att även priset på annat ris verkar bli högre i år med.

Dålig skörd i våra delar , Har man inget vatten så blir skörden därefter , och just här runt Phon har det lokalt på vissa platser varit dåligt med regn en tid

Hej

Absolut inte, att låta bönder låna var en viktig reform, men som det framgår av artikeln tog man kanske lånet för ca 10 år sedan och då var inkomsterna ifrån riset dubbelt så stora, att då låna för att köpa mer mark och kunna odla mer ris var väl helt logiskt, likaså att låta barnen studera, bygga om huset o.s.v, men över en natt förändrades villkoren och inkomsterna halverades, började man sen gå back på det man odlade var lånet plötsligt dyrt.

Mvh isan lover

Dumma elaka Yingluck som helt plötsligt höll inne på betalningarna för riset.
Tur att nuvarande styret hade empati med bönderna och såg till att de fick det Yingluck och brorsan var skyldig
Kan ju vara värt en klocka (eller 25) :)

/ SatanG

Tillbaka
Topp