Tidigare parti har inte förbättrat något mer än att dom lovat bidrag så folk kan fortsätta sitta på arslet.
Nuvarande styre så märker man när man bor här nere att dom gör en förändring.
Bara en sådan viktig del som den otroligt stora satsningen på infrastrukturen som har gjorts.
Vägarna som dom har byggt ut.
Förra året körde jag mellan Pattaya-Krabi, från Pattaya upp genom nästan alla provinser i Isaan. Var en fröjd att köra på alla nya vägar.
Satsningar på internet och telekommunikation.
Utbyggnad av hamnar.
Utbyggnaden som skall göras av tågnätet etc.
Detta är viktigt för att skapa arbetsmöjligheter utanför dom centrala delarna.
Tagit ett märkbart tag emot korruption.
Största satsningarna som gjorts för att försöka utveckla skolorna men sådant tar ju tid när det inte finns en utbildad lärarkår.
Att dom sen tagit bort bidraget för ris är ju detta bönderna klagar mest över.
Men kan inte en gröda odlas utan att den behöver bidrag så är den ju inte lönsam att odla och man får ju kolla på alternativ.
Risbönderna är ju inte bättre än socialfall i vissa läger.
Dom vill bara odla sitt ris och göra så lite som möjligt och när ett parti lovar dom bidrag för att fortsätta sitta på arslet och bara röra på det par dagar om året så fortsätter dom.
Förstår mycket väl ilskan i dom centrala delarna.
En liten klick står för välfärden och en stor utnyttjar den.
Man får flytta dit jobb finns man kan inte begära att andra skall ta hand om en så man kan fortsätta sitta på arslet och dricka Lao Khao.
Du är Isaan romantiker och färgad av din släkt i byns åsikter.
Men bor man fast här nere och vart runt i landet det sista så ser man vilken utveckling och arbete som pågår just nu.
Jag tycker nuvarande styre har gjort ett bra jobb och Rom byggdes inte på en dag.
Frågar ja min fru och hennes släkt dock så var det bättre för.
Jaha vad var bättre?
Jo dom fick ju hjälp med riset.
Thailand stod ju helt still innan med en handlingsförlamad regering utan några ider för att utveckla landet och vann bara röster på att ge bidrag till nedsupna bönder utan någon motivation att förändra sin livsituation själv.
Och hade dom det så skicka dom en dotter till Pattaya som kunde hitta en farang som kunde försörja dom så dom kunde fortsätta sitta på arslet och dricka Lao Khao.
Nuvarande styre är bra och dom gör ett bra mycket bättre jobb än vad som utförs av politikerna i många demokratier.
Men lyssnar man bara på sin släkt och inte rör sig själv runt om i landet eller hänger med på vad som sker eller bara hänger upp sig på det negativa så visst då var det bättre förr
Hej
Visst är jag en Isaan romantiker och ser det mesta i Thailand ur det perspektivet, men jag köper inte alls ditt resonemang att inget har hänt där uppe sedan slutet på 90-talet och framåt, i vår by och närområde känner man knappt igen sig.
Bara en sån sak som sjukvårdsreformen förändrade ju livet totalt för 50-75% av befolkningen, i slutet av 90-talet låg folk fortfarande och dog vid olyckor, sjukdom o.s.v, minns när en mc med två personer på körde omkull och in ett staket utanför frugans föräldrars hus, vi rusade ut och där låg den ene av dom med ett stort hål i huvudet, blodet pulserade ut på marken, fort ropade jag, hämta en bil och kör honom till läkare.
Ingen reagerade och jag blev arg, då förklarade byborna att den som kör honom till doktorn riskerar att få räkningen för vården, så alla vägrade, jag hämtade åtminstone en handduk och virade runt huvudet på mannen, nu åkte en av byborna och hämtade brodern till den skadade mannen.
Han satte honom bak på en mc och körde till vårdcentralen, men nu hade det gått lång tid och mannen hade förlorat mycket blod, han överlevde som tur var.
En jobbarkompis fru förlorade sin syster som skadades vid en trafikolycka på Phuket, första ambulansen som kom vägrade ta med henne eftersom hon inte hade tillräckligt med pengar på kontot, nästa ambulans tog med henne men då var det försent eftersom hon dog på vägen till sjukhuset.
Jag själv var med och hälsade på bybor på lasarett som inte hade råd att betala för mer vård och medicin, då fick släkten ta med dom hem, vårda dom själva tills dom dog, det var känslosamt att sitta och hålla en granne i handen utan att kunna göra något, ex. som dessa visar på ett tydligt sätt hur det fungerade innan reformen och som tur är så har allt ändrats numera.
Sen har ju Isaan tack vare politiska beslut och satsningar haft en ekonomisk tillväxt på 40% under 2000-talet, tillväxten där var t.o.m större än i Bangkok under perioden, i.o.f.s ifrån en låg nivå men ändå, mycket hände.
Ta bara vår by före denna period, då fanns det vare sig mobiltäckning eller fast telefoni, man fick åka miltals för att kunna ringa ett samtal, numera har vi full mobiltäckning i hela byn och området, alla har i princip mobil.
Byn i sig själv var dammig, husen gamla och på pålar, alla byns vägar var grusvägar, det var plast, sopor och skräp överallt, ingen brydde sig, ingen hade blommor och fint framför husen o.s.v, numera är alla vägar i byn belagda med betong alternativt asfalterade så det dammar inte längre, det finns nästan inga gamla hus kvar, dom flesta är murade, man har blommor och rabatter runt husen, man har städat tomten, det finns numera även soptunnor och en fungerande sophämtning med nya fina sopbilar.
Vägarna mellan byar och större samhällen har också asfalterats eller belagts med betong, skillnaden på vägstandard är gigantisk, varje år försvinner mer och mer av grusvägarna.
Vägarna mellan större städer skulle nog göra många Svenskar avundsjuka numera.
Innan fanns det bara ett fåtal bilar i byn, man använde bufflar istället för traktor, antalet mc var lågt i förhållande till antalet cyklar o.s.v, numera har dom flesta hushållen bil, flera mc, många har traktor, det finns även gott om lastbilar och några har köpt grävmaskiner o.s.v, en enorm förändring har ägt rum.
Bylån och möjlighet för småbönder att låna pengar i bank har inneburit att många numera inte är tvingade att använda sig av dyra lånehajar, folk har kunnat köpa mer mark, borra brunnar, dra in el, köpa boskap, öppna affärer, verkstäder, salonger och bilar,i vår lilla by på 250 hus finns det numera ca 10 hushåll som har en liten butik hemma, en har byggt något som närmast är en liten supermarket av europeisk stil, det finns minst 5 ställen som serverar nudlar och annan mat o.s.v.
Stora områden som tidigare var risfält har nu omvandlats till gummiträds odlingar, eucalyptus odlingar, cassava odlingar, oljepalms odlingar och sockerrörs odlingar förutom arbetstillfällen och inkomster så har detta även påverkat klimatet lokalt, när så stora tidigare helt öppna områden täcks av skog blir det både svalare, bättre luft och fuktigare, även djurlivet har påverkats positivt av detta, vi har mycket mer fåglar och mindre däggdjur i området numera, Forest Department har tillhandahållit gratis plantor och även gett ett arealstöd.
Även el har blivit något som finns nästan överallt, tidigare var det bilbatterier och fotogenlampor som gällde.
Vad det gäller utbildning så har läget också förändrats i byn, innan var frugan och en kille ifrån en annan familj dom enda i byn som hade en universitetsexamen på 10 år, numera läser minst ett tiotal ungdomar på universitet och det samtidigt, många reser till bättre skolor längre bort, familjerna satsar pengar på sina barns utbildning, detta var i princip omöjligt tidigare eftersom pengar till detta oftast saknades.
Jag vet inte när du började vistas på Isaans landsbygd, men enligt mig borde det väl i princip vara omöjligt att ha gjort detta sedan 80-90 talet och inte ha lagt märke till dom stora förändringar och den utveckling som har förekommit sedan slutet av 90-talet, den Thailändska motsvarigheten till vår statistiska central byrå har ju redovisat entydig statistik som påvisar just denna stora ekonomiska tillväxt i området och detta var långt före kuppen, så att tillskriva kuppmakarna, diktatorn och diktaturen dessa förändringar är ju inget annat än historieförfalskning.
Mvh isan lover