Bangkok Post uppmärksammar den ojämna fördelningen av landets tillgångar.

Hej

Visst är jag en Isaan romantiker och ser det mesta i Thailand ur det perspektivet, men jag köper inte alls ditt resonemang att inget har hänt där uppe sedan slutet på 90-talet och framåt, i vår by och närområde känner man knappt igen sig.

Bara en sån sak som sjukvårdsreformen förändrade ju livet totalt för 50-75% av befolkningen, i slutet av 90-talet låg folk fortfarande och dog vid olyckor, sjukdom o.s.v, minns när en mc med två personer på körde omkull och in ett staket utanför frugans föräldrars hus, vi rusade ut och där låg den ene av dom med ett stort hål i huvudet, blodet pulserade ut på marken, fort ropade jag, hämta en bil och kör honom till läkare.

Ingen reagerade och jag blev arg, då förklarade byborna att den som kör honom till doktorn riskerar att få räkningen för vården, så alla vägrade, jag hämtade åtminstone en handduk och virade runt huvudet på mannen, nu åkte en av byborna och hämtade brodern till den skadade mannen.
Han satte honom bak på en mc och körde till vårdcentralen, men nu hade det gått lång tid och mannen hade förlorat mycket blod, han överlevde som tur var.

En jobbarkompis fru förlorade sin syster som skadades vid en trafikolycka på Phuket, första ambulansen som kom vägrade ta med henne eftersom hon inte hade tillräckligt med pengar på kontot, nästa ambulans tog med henne men då var det försent eftersom hon dog på vägen till sjukhuset.

Jag själv var med och hälsade på bybor på lasarett som inte hade råd att betala för mer vård och medicin, då fick släkten ta med dom hem, vårda dom själva tills dom dog, det var känslosamt att sitta och hålla en granne i handen utan att kunna göra något, ex. som dessa visar på ett tydligt sätt hur det fungerade innan reformen och som tur är så har allt ändrats numera.

Sen har ju Isaan tack vare politiska beslut och satsningar haft en ekonomisk tillväxt på 40% under 2000-talet, tillväxten där var t.o.m större än i Bangkok under perioden, i.o.f.s ifrån en låg nivå men ändå, mycket hände.

Ta bara vår by före denna period, då fanns det vare sig mobiltäckning eller fast telefoni, man fick åka miltals för att kunna ringa ett samtal, numera har vi full mobiltäckning i hela byn och området, alla har i princip mobil.

Byn i sig själv var dammig, husen gamla och på pålar, alla byns vägar var grusvägar, det var plast, sopor och skräp överallt, ingen brydde sig, ingen hade blommor och fint framför husen o.s.v, numera är alla vägar i byn belagda med betong alternativt asfalterade så det dammar inte längre, det finns nästan inga gamla hus kvar, dom flesta är murade, man har blommor och rabatter runt husen, man har städat tomten, det finns numera även soptunnor och en fungerande sophämtning med nya fina sopbilar.

Vägarna mellan byar och större samhällen har också asfalterats eller belagts med betong, skillnaden på vägstandard är gigantisk, varje år försvinner mer och mer av grusvägarna.
Vägarna mellan större städer skulle nog göra många Svenskar avundsjuka numera.

Innan fanns det bara ett fåtal bilar i byn, man använde bufflar istället för traktor, antalet mc var lågt i förhållande till antalet cyklar o.s.v, numera har dom flesta hushållen bil, flera mc, många har traktor, det finns även gott om lastbilar och några har köpt grävmaskiner o.s.v, en enorm förändring har ägt rum.

Bylån och möjlighet för småbönder att låna pengar i bank har inneburit att många numera inte är tvingade att använda sig av dyra lånehajar, folk har kunnat köpa mer mark, borra brunnar, dra in el, köpa boskap, öppna affärer, verkstäder, salonger och bilar,i vår lilla by på 250 hus finns det numera ca 10 hushåll som har en liten butik hemma, en har byggt något som närmast är en liten supermarket av europeisk stil, det finns minst 5 ställen som serverar nudlar och annan mat o.s.v.

Stora områden som tidigare var risfält har nu omvandlats till gummiträds odlingar, eucalyptus odlingar, cassava odlingar, oljepalms odlingar och sockerrörs odlingar förutom arbetstillfällen och inkomster så har detta även påverkat klimatet lokalt, när så stora tidigare helt öppna områden täcks av skog blir det både svalare, bättre luft och fuktigare, även djurlivet har påverkats positivt av detta, vi har mycket mer fåglar och mindre däggdjur i området numera, Forest Department har tillhandahållit gratis plantor och även gett ett arealstöd.

Vad det gäller utbildning så har läget också förändrats i byn, innan var frugan och en kille ifrån en annan familj dom enda i byn som hade en universitetsexamen på 10 år, numera läser minst ett tiotal ungdomar på universitet och det samtidigt, många reser till bättre skolor längre bort, familjerna satsar pengar på sina barns utbildning, detta var i princip omöjligt tidigare eftersom pengar till detta oftast saknades.

Jag vet inte när du började vistas på Isaans landsbygd, men enligt mig borde det väl i princip vara omöjligt att ha gjort detta sedan 80-90 talet och inte ha lagt märke till dom stora förändringar och den utveckling som har förekommit sedan slutet av 90-talet, den Thailändska motsvarigheten till vår statistiska central byrå har ju redovisat entydig statistik som påvisar just denna stora ekonomiska tillväxt i området och detta var långt före kuppen, så att tillskriva kuppmakarna, diktatorn och diktaturen dessa förändringar är ju inget annat än historieförfalskning.

Mvh isan lover
Självklart har det förändrats sen 80 talet en idiot hade väl trott annat Thailand har inte stått helt still men det har varit en stor positiv förändring dom sista åren nu!
Jag behöver inte ha varit i Thailand längre än att jag var här när den förra regeringen regerade och det nuvarande styret regera för att se skillnaden på dessa två.
Vi pratar väl nutid och vad som sker nu inte 30 årig historia.

Självklart har det förändrats sen 80 talet en idiot hade väl trott annat Thailand har inte stått helt still men det har varit en stor positiv förändring dom sista åren nu!
Jag behöver inte ha varit i Thailand längre än att jag var här när den förra regeringen regerade och det nuvarande styret regera för att se skillnaden på dessa två.
Vi pratar väl nutid och vad som sker nu inte 30 årig historia.

Hej

Absolut men det finns en viktig brytpunkt tidsmässigt och det var i slutet av 90-talet, var du där då och upplevde hur det var innan och tog del av den utveckling som sen följde?

Hur upplevde du tillvaron i Issan före 1998 och när märkte du att saker började hända?

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Absolut men det finns en viktig brytpunkt tidsmässigt och det var i slutet av 90-talet, var du där då och upplevde hur det var innan och tog del av den utveckling som sen följde?

Mvh isan lover
Det är väl helt jävla skit samma vad som hände 1990.

Militären som sitter på makten där nu tog inte makten 1990.

Jag såg hur landet var här nere när jag flyttade ner och jag har sett hur det har utvecklat sig positivt dom senaste åren.
Jag tycker Thailand idag är bättre än det var innan kuppen ur många hänseenden, kan dock inte komma på mycket som var bättre innan, bra men inte bättre.

Dock så kan man ju ha åsikt om vissa saker tex. att du just nu begår ett lagbrott att skriva som du gör i socialmedia men dom behåller jag för mig själv eftersom jag bor här nere.

Det är väl helt jävla skit samma vad som hände 1990.

Militären som sitter på makten där nu tog inte makten 1990.

Jag såg hur landet var här nere när jag flyttade ner och jag har sett hur det har utvecklat sig positivt dom senaste åren.
Jag tycker Thailand idag är bättre än det var innan kuppen ur många hänseenden, kan dock inte komma på mycket som var bättre innan, bra men inte bättre.

Dock så kan man ju ha åsikt om vissa saker tex. att du just nu begår ett lagbrott att skriva som du gör i socialmedia men dom behåller jag för mig själv eftersom jag bor här nere.

Hej

Att militären inte hade makten i slutet av 90-talet är sant och tur är väl det annars hade det nog inte blivit någon sjukvårdsreform och 40% tillväxt i Isaan.

Vi får nog nöja oss med att konstatera att vi har väldigt olika syn på militären och dess historia i Thailand, liksom demokrati och diktatur o.s.v, men det är helt ok, "no hard feelings".

Mvh isan lover

Hej

Att militären inte hade makten i slutet av 90-talet är sant och tur är väl det annars hade det nog inte blivit någon sjukvårdsreform och 40% tillväxt i Isaan.

Vi får nog nöja oss med att konstatera att vi har väldigt olika syn på militären och dess historia i Thailand, liksom demokrati och diktatur o.s.v, men det är helt ok, "no hard feelings".

Mvh isan lover
Ja men även det sittande styret har gjort positiva förändringar inom vården.
Det senaste var att införa att alla sjukhus är "tvungna" att ta emot akutfall till samma avgift, ett akutfall skall inte köras till närmsta billigaste statliga sjukhus längre utan skall föras till närmaste sjukhus.

Och för tillfället pågår det en stor tillväxt i Isaan med och en stor utveckling av infrastrukturen.
Tror dom flesta ser att det byggs och utvecklas som aldrig förr helst i städerna där uppe.

Men precis som i andra länder så är det svårt att få företag och annat att flytta ifrån marknaden, man vill ha lätta transporter och då brukar en central punkt med hav gälla.
samma sak är det i Sverige och Norrland får lida för det.

Men att hjälpa folk med att ge dom bidrag för att bara få fortsätta i samma spår som dom alltid gjort utan lönsamhet ser inte jag som utveckling.

Visst sker det utveckling i världen och det finns många potentater som vill ta åt sig äran.
Måste faktiskt hålla med Jonas i mycket han skriver för så snabb utveckling i det här landet på senare år hade inte varit möjligt med ett politiskt styre.
Jag är faktiskt totalt förbryllad vilka ändringar det här skett på sista åren.
Vägarna här i norr i alla fall är faktiskt mycket bättre än Sverige som tycks fallera mer och mer.
Att du får gratis vård i Sverige är ju lite beroende på tur. Dessa jätteköer och trycket gör att de har inte tid med ordentlig vård längre.
Om det sedan är gratis att dö i någon kö så kvittar det. Nu tar jag i men det är faktiskt dags att flera gör det åtminstone i Sverige.
Pengarna bara försvinner i flera o flera svarta hål.
Så korrupta okunniga politiker står inte i min önskelista hellre då en militär som här.
Så kallad demokrati är bara en synvilla, hur mycket är dom styrande intresserade av folket, de tar helt galna beslut allt som oftast oavsett vad folket tycker. Det skall bara klubbas igenom för att visa....
Så även jag ställer frågan Vad får jag? Detta för att betalar skatt i Sverige och den skall höjas med 25 % ett skamgrepp kallar jag det.
Tänk om man höjde folks skatt i Sverige med 25 % vilket jäkla liv det skulle bli, men vi är inte intressanta som röstande bara smitare även i folks ögon. :police: Det är ett politiskt beslut alltså demokratiskt blaha. :p

Ja men även det sittande styret har gjort positiva förändringar inom vården.
Det senaste var att införa att alla sjukhus är "tvungna" att ta emot akutfall till samma avgift, ett akutfall skall inte köras till närmsta billigaste statliga sjukhus längre utan skall föras till närmaste sjukhus.

Och för tillfället pågår det en stor tillväxt i Isaan med och en stor utveckling av infrastrukturen.
Tror dom flesta ser att det byggs och utvecklas som aldrig förr helst i städerna där uppe.

Men precis som i andra länder så är det svårt att få företag och annat att flytta ifrån marknaden, man vill ha lätta transporter och då brukar en central punkt med hav gälla.
samma sak är det i Sverige och Norrland får lida för det.

Men att hjälpa folk med att ge dom bidrag för att bara få fortsätta i samma spår som dom alltid gjort utan lönsamhet ser inte jag som utveckling.

Hej

Jag förnekar inte alls att vissa beslut som har tagits även efter kuppen har varit positiva, likaså att utvecklingen fortsätter och att ekonomin är ganska stark, i mångt och mycket har ju juntan fortsatt med den lite populistiska politik och i samma hjulspår som sina föregångare på posten, speciellt när det gäller infrastruktur, dom verkar ju ex.vis gå vidare med tidigare regeringars beslutade järnvägssatsningar o.s.v, juntan använder ju sig t.o.m av samme ekonomiske guru Somkid som den PM som avsattes i en kupp redan 2006, så det är ju ingen slump att mycket av den politik dom förs fortsätter i samma spår.

Men själv tycker jag att mycket av det som du beskriver som positivt med en junta och diktatur överskuggas rejält av bris på demokrati, militära undantagslagar, civila som döms i militärdomstolar, attitydjustering, godtyckliga gripanden, hård censur, slopad yttrandefrihet, försämrad pressfrihet och ett kraftigt försämrat människorättsläge.

Mvh isan lover

Hej

Jag förnekar inte alls att vissa beslut som har tagits även efter kuppen har varit positiva, likaså att utvecklingen fortsätter och att ekonomin är ganska stark, i mångt och mycket har ju juntan fortsatt med den lite populistiska politik och i samma hjulspår som sina föregångare på posten, speciellt när det gäller infrastruktur, dom verkar ju ex.vis gå vidare med tidigare regeringars beslutade järnvägssatsningar o.s.v, juntan använder ju sig t.o.m av samme ekonomiske guru Somkid som den PM som avsattes i en kupp redan 2006, så det är ju ingen slump att mycket av den politik dom förs fortsätter i samma spår.

Men själv tycker jag att mycket av det som du beskriver som positivt med en junta och diktatur överskuggas rejält av bris på demokrati, militära undantagslagar, civila som döms i militärdomstolar, attitydjustering, godtyckliga gripanden, hård censur, slopad yttrandefrihet, försämrad pressfrihet och ett kraftigt försämrat människorättsläge.

Mvh isan lover
Om inte jag minns fel så cancelerade den förra regeringen alla planer på järnvägsutbygget precis innan dom föll?
Nuvarande styre tog upp det igen.

Och ja nuvarande styre har sagt att dom behöver inte bry sig om röster bara om utvecklingen av landet för dom är inte folkvalda och behöver inte tänka på nästa val när dom planerar utvecklingen.
Dom har själva sagt att dom har inte politikernas begränsningar och det kan vara bra så kanske man får bort det onda och kan börja om med en bättre grund.
För innan var man påväg in i en avgrund i slutet kändes det som.

Dom har sagt att dom skall rensa upp all korruption och annan skit och efter det skall det bli val, får se nästa år om det blir av.

Visst sker det utveckling i världen och det finns många potentater som vill ta åt sig äran.
Måste faktiskt hålla med Jonas i mycket han skriver för så snabb utveckling i det här landet på senare år hade inte varit möjligt med ett politiskt styre.
Vägarna här i norr i alla fall är faktiskt mycket bättre än Sverige som tycks fallera mer och mer.
Att du får gratis vård i Sverige är ju lite beroende på tur. Dessa jätteköer och trycket gör att de har inte tid med ordentlig vård längre.
Om det sedan är gratis att dö i någon kö så kvittar det. Nu tar jag i men det är faktiskt dags att flera gör det åtminstone i Sverige.
Så korrupta okunniga politiker står inte i min önskelista hellre då en militär som här.
Så kallad demokrati är bara en synvilla, hur mycket är dom styrande intresserade av folket, de tar helt galna beslut allt som oftast oavsett vad folket tycker. Det skall bara klubbas igenom för att visa....
Så även jag ställer frågan Vad får jag? Detta för att betalar skatt i Sverige och den skall höjas med 25 % ett skamgrepp kallar jag det.
Tänk om man höjde folks skatt i Sverige med 25 % vilket jäkla liv det skulle bli, men vi är inte intressanta som röstande bara smitare även i folks ögon. :police: Det är ett politiskt beslut alltså demokratiskt blaha. :p

Hej

Själv tycker jag att en 40% ekonomisk tillväxt i Isaan redan före kuppen med all tydlighet visar att det är fullt möjligt att ha en väldigt positiv utveckling även med en civil och folkvald regering.
Vi får väl se om juntan kan matcha dessa siffror när deras period vid makten är över?

Mvh isan lover

Om inte jag minns fel så cancelerade den förra regeringen alla planer på järnvägsutbygget precis innan dom föll?
Nuvarande styre tog upp det igen.

Och ja nuvarande styre har sagt att dom behöver inte bry sig om röster bara om utvecklingen av landet för dom är inte folkvalda och behöver inte tänka på nästa val när dom planerar utvecklingen.

Dom har sagt att dom skall rensa upp all korruption och annan skit och efter det skall det bli val, får se nästa år om det blir av.

Hej

Mig veterligen låg planen för utbyggnad fast, om juntan vill rensa upp korruptionen så har dom ju stora möjligheter inom sin egen organisation, både medlemmar i juntan, deras släkt och ett flertal generaler har ju utpekats för både korruption och nepotism efter kuppen, det finns ju en rad av korruptionsfall som ex.vis Bangkok Post har uppmärksammat och krävt utredningar av, men märkligt nog verkar vare sig juntaledaren eller någon annan på den nivån intresserad av att utreda just detta?

Mvh isan lovet

Hej

Själv tycker jag att en 40% ekonomisk tillväxt i Isaan redan före kuppen med all tydlighet visar att det är fullt möjligt att ha en väldigt positiv utveckling även med en civil och folkvald regering.
Vi får väl se om juntan kan matcha dessa siffror när deras period vid makten är över?

Mvh isan lover
40% utveckling från ingenting är väl inte så svårt, för det är vad det måste varit innan ingenting.
Kan inte räkna med 40% utveckling varje år, första året är det alltid lättast och störst utveckling kan göras där det inte fanns något innan.

40% utveckling från ingenting är väl inte så svårt, för det är vad det måste varit innan ingenting.
Kan inte räkna med 40% utveckling varje år, första året är det alltid lättast och störst utveckling kan göras där det inte fanns något innan.

Hej

Så nu är vi överens om att det "ingenting" fanns före och att utvecklingen startade då?

Men jag håller med om att det nog blir svårt att hålla den takten även framöver.

Mvh isan lover

Att du får gratis vård i Sverige är ju lite beroende på tur.
Var då ?? Inte som Svenne i alla fall ,, Som "ny Svenne " får du det och betalar bara 50 kr hos tandläkare,samt förtur hos de flesta tandläkare , jag få inte ens en tid nu :(,,funkar inte längre i detta samhälle ,mycket som är Bättre här,som tillex klimatet under sommaren ,luften mm fisket samt att jag har mina barn .Men det politiska samhällsklimatet är sjuuukt , Yttrandefriheten är som bortblåst , Vänster- kräken får Facebook att blocka personer som inte delar vänsterns idder om hur samhället skall se ut .. På bara ett par år har Sverige förändrats radikalt ,, Ett år till i denna takt så finns det inte mycket kvar att vara stolt över som Svensk ,, ett "Lost Country" Omvärden använder oss som skräckexempel :confused:

Hej

Så nu är vi överens om att det "ingenting" fanns före och att utvecklingen startade då?

Men jag håller med om att det nog blir svårt att hålla den takten även framöver.

Mvh isan lover
Jag har aldrig påstått något annat.

Jag har skrivit att regeringen innan kuppen stod och stampade och inget hände.
Och att jag tycker att nuvarande styre har gjort ett bra jobb, jag har inte jämfört med något 90 tal eller sagt att det var negativt det dom gjorde då, jag var 16 år 1990 och aldrig varit utanför Europa, har ingen aning om hur det var här då så uttalar mig inte om det.

Jag skrev hur jag upplevde regeringen innan kuppen och nuvarande styre.

Var då ?? Inte som Svenne i alla fall ,, Som "ny Svenne " får du det och betalar bara 50 kr hos tandläkare,samt förtur hos de flesta tandläkare , jag få inte ens en tid nu :(,,funkar inte längre i detta samhälle ,mycket som är Bättre här,som tillex klimatet under sommaren ,luften mm fisket samt att jag har mina barn .Men det politiska samhällsklimatet är sjuuukt , Yttrandefriheten är som bortblåst , Vänster- kräken får Facebook att blocka personer som inte delar vänsterns idder om hur samhället skall se ut .. På bara ett par år har Sverige förändrats radikalt ,, Ett år till i denna takt så finns det inte mycket kvar att vara stolt över som Svensk ,, ett "Lost Country" Omvärden använder oss som skräckexempel :confused:
Undrar om jag skulle flytta tillbaks vilket, Gud förbjude, räknas jag då som en nysvenne :cool: Gratis vård yahoo fast jag är mest intresserad av friskvård. Sjuk vård intresserar mig inte så mycket. :eek:

Det där med procenten är intressant. 40 procents utveckling i Isan från vaddå.
Ungefär när de beskriver elbilar, 150% försäljningsökning fast bara en procent av marknaden t o m under igen.
Eller solceller, enorm utveckling de ökar så det knakar, Kina är ju ena hejare på detta sägs det. Ok hur stor andel av elproduktionen 0, 53%. Wups. Procent är lite vanskligt att använda som jämförelse.
Däremot håller med att Isaan har gått fram mycket men skulle aldrig ge beröm till politiker utan folket som har ryckt upp sig.
Hela risprogrammet som icensattes var ju bara patetiskt röstfiske.
Jag vurmar inte för diktatur men inte heller s k demokrati som finns i väst som ofta kallas här för demograzy, vilket även jag tycker är bättre benämning av det.
Vad som skulle vara bra då säg ni som vet :rolleyes: :p

Undrar om jag skulle flytta tillbaks vilket, Gud förbjude, räknas jag då som en nysvenne :cool: Gratis vård yahoo fast jag är mest intresserad av friskvård. Sjuk vård intresserar mig inte så mycket. :eek:
Friskvård får inte jag som frisk pensionär , det kan jag glömma sade de på Finspångs vårdcentral , de var överhopade med "hucklen " samt deras sjuka barn , hela väntrummet var fullt , är du frisk , så fortsätt med det , tid för psa , test av blodsocker mm finns inte idag ..

För att lösa våldet mot kvinnor gör man så här
Premiär för polisens nya arbetsuppgift – eskortera motionärer på joggingrundan

Så löser Sverige sina problem med "brottsbenägna Svenska män"
Man låter Poliser springa med i löpspåren , beväpnade med batong och pistol , att ta tag i buset vore ju kränkande :(:(:(

Friskvård får inte jag som frisk pensionär , det kan jag glömma sade de på Finspångs vårdcentral , de var överhopade med "hucklen " samt deras sjuka barn , hela väntrummet var fullt , är du frisk , så fortsätt med det , tid för psa , test av blodsocker mm finns inte idag ..

För att lösa våldet mot kvinnor gör man så här
Premiär för polisens nya arbetsuppgift – eskortera motionärer på joggingrundan

Så löser Sverige sina problem med "brottsbenägna Svenska män"
Man låter Poliser springa med i löpspåren , beväpnade med batong och pistol , att ta tag i buset vore ju kränkande :(:(:(
Se man detta från solsidan så får poliser bra träning. Åtminstone om de hänger med en elitmotionär :D

Här får i alla fall jag rätt så bra vård när jag behövt och ett bra bemötande. Sen bor jag å andra sidan när en ganska bra vårdcentral. Sjukhus och annat är det tyvärr sämre med i Sverige :(

"Gratis" tandläkare för flyktingar är ett hån mot oss som betalar skatt. Vet folk som faktiskt inte har råd att fixa sina tänder.

Det jag upplever som tråkigast är just debattklimatet som råder i Sverige. Vi har åsiktsfrihet men drevet mot personer som yttrar sina åsikter är oerhört förödande. Att många i Sverige börjat kalla Centerpartister och Liberaler för "bruna" och "nazistsympatisörer" är rätt så skrämmande i sig. Behovet många verkar känna av att ha just en "invandrare" som för talan när det kommer till flyktingpolitik och även inom arbetslivet när det är något som gäller invandrare är pinsamt rent ut sagt.

Det är lite lustigt med alla som ligger långt ut åt vänster och gapar över att skatterna ska öka och även en del i omgivningen som gnällt på mig och min "orättvisa" inkomst... Det är inte vi som tjänar över 50000:- i månaden som blir lidande, det är låginkomsttagarna som åker först när skatten ökar. Det är inte jag som drabbas av trängselskatten då det knappt märks, men det är kanske kassörskan som tjänar 20 innan skatt som inte riktigt har råd med närmare tusenlappen till i månaden i utgifter... Detsamma gäller alla små höjningar som vi har runt om i landet. Det svider garanterat mer för låginkomsttagarna som gärna röstar på alla dessa höjningar oavsett om vi tar bränsle, el, trängselskatt, kommunalskatt eller annat.

Hej

Det tillhör väl spelet att folk i diktaturer säger sig gilla en diktator och att dom föredrar ett militärstyre, problemet är väl bara hur man ska tolka dessa uttalanden när det är förbjudet och straffbart att kritisera juntan och dess beslut.
Framför man kritik offentligt riskerar man ju att grips och föras bort av militären, sen väntar s.k "attitydjustering", alternativt att man ställs inför en militärdomstol eller kanske t.o.m åtalas för Lease Majestät brott dom kan ge 25-50 års fängelse.
Det fanns väl ingen större opinion och folk påstod sig väl vara nöjda med sina ledare i länder som forna Sovjet Unionen, Kina, Irak, Libyen o.s.v också, numera är väl Nord Korea det bästa (värsta) exemplet på detta.
Det är väl först när faran är över, diktatorn är avsatt och när friheten kommer åter som man verkligen får veta vad folket tyckte innerst inne.

Mvh isan lover
Hallå, vilket land lever du i? Thailand eller vad?
Att jämställa Thailand med kommunistländer tycker jag känns orättvis och sakligt helt fel.

I mitt Thailand verkar friheten högre än i många demokratiska länder. Här är verkligen landet "free style". Rådande diktatur hinner inte alls kontrollera folket som andra diktaturer. Lagar efterföljs inte. Friheten spårar ju nästan ut.

Är folket rädda för regimen. Jag rör mig i universitetskretsar, stenbord och generellt bland folk. Jag får signaler om precis tvärtom. Måtte inte de gula och röda komma tillbaka. Det var nära inbördeskrig - Thailändarna vill inte ha ett Kambodja på bekostnad av demokrati - den signalen får jg.

I Sverige styr en minoritetsregering med hjälp av kommunister. Är det demokrati. Jag hade önskat de borgliga tog hjälp av fascisterna för att sänka skatterna. Men nä. Det kan inte C och FP göra. Varför är det legalt att samarbeta med K men inte SD. Jag tycker svensk demokrati haltar lite.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp