Snart brist på Durian?

Folket har ju för länge sedan slutat, eller ens börjat, titta på det programmet enligt dig.
Dessutom är det ju ingen som följer vad som beslutas eller sägs i Bangkok så vad är det att bli upprörd för denna gången?

/ SatanG

Hej

Detta uttalande gjordes också för länge sedan, det var redan första året efter kuppen.

Jag tror att bönder i hela världen skulle ha reagerat likadant, som bonde vill man ha lånskiktighet och hjälp till omställning ifrån sina regeringar, det går inte att agera kortsiktigt och lite av en vindflöjel, att ställa om ett lands jordbruksproduktionen kräver både planering, stöd och omställningsbidrag.

Mvh isan lover

Det är bara så att det finns inga gnälligare än bönder eller fiskare, dom har en inbyggd gen så dom kan aldrig bli nöjda även när det går bra.
Måste bara ha mer mer mer och till slut blir det överproduktion och då gör dom 2 saker 1 gnäller på staten och 2 fiskar/odlar mer så överproduktionen blir ännu större och priset kolappsar sen går man och hänger sig och släkten och andra bönder/fiskare skyller på styret.

Det är en internationell genetisk missbildning som finns i alla bönder och fiskare, man misstänker att det kan bero på inavel ;)

Hej

Detta uttalande gjordes också för länge sedan, det var redan första året efter kuppen.

Jag tror att bönder i hela världen skulle ha reagerat likadant, som bonde vill man ha lånskiktighet och hjälp till omställning ifrån sina regeringar, det går inte att agera kortsiktigt och lite av en vindflöjel, att ställa om ett lands jordbruksproduktionen kräver både planering, stöd och omställningsbidrag.

Mvh isan lover

Varför ska man betala för att dom ska odla ris. Precis som att det är en nytta i sig att odla för odlandets skull.
Hur gick det senast när regeringen köpte böndernas ris till överpris?
Var det bönderna som fick pengarna eller var det någon uppköpar elit som fick den stora kakan, och allt med hjälp av en skattefinansierad uppköpsplan.
Vad hände med riset?
Fick man det sålt?
Var det en bra och bärande plan?

Dom kan väl sitta och tillverka slipsar och flugor för skattepengar istället.
Vad man gör med slipsarna och flugorna är skitsamma. Precis som i en riktig kommuniststat.

Ibland undrar jag hur mänskligheten utvecklades innan staten kunde finansiera vissa som inte klarade av att utvecklas. Sen hjulet kom till har det bara gått åt helvete helt enkelt! Tänk på folk som inte kunde göra något annat än att bära saker, nu krävdes det inte lika många :(

Hej

Mvh isan lover

Så du menar att de skiter i vad som sägs och beslutas av ledarna men förväntar sig att de styrande ska ha långsiktighet, planering, stöd samt ge dem omställningsbidrag. Varför då, på vilket sätt har de jobbat ihop denna rättighet?
Nu har de ju ändå tur att nuvarande styre städade upp efter de röda och gav dem de utlovade bidragen som den tidigare regeringen misslyckades med :-)

F.ö. om Prayuth sedan 2015 rått bönderna att odla något annat för att de ska kunna få skälig avkastning att leva på, vad är det som gör att ingen gör just detta. Ja just det, ingen som lyssnar på vad som sägs och beslutas i Bangkok.
Moment 22, retarded version, utspelar sig live i en by nära dig.

/ SatanG

En marknad reglerar sig bäst om normala marknadskrafter får råda, människan är av naturen uppfinningsrika, anpassningsbara och det ger framgång.
Men även i naturen finns det svaga individer som bara följer med i flocken och saknar kreativ förmåga.

Kreativa och framgångsrika anpassar sina varor och tjänster mot efterfrågan.
Det går inte ens att få lönsamhet på att tillverka skrivmaskiner och sälja dessa även om tillverkningskostnaden är bara en tiondel mot för 30år sedan.

Blir lite förundrad över man gör en sak som Turian till en politisk fråga i tråden...
Man jämför det med risodling.. Och tar upp det som om det var ett "bidrag" från staten till folk som lever på att odla mat. Vår familj har ca 10 - 15 rai risodling mm. Inte en Bath från staten..
Det blir föda för familjen.. Att påstå att man skall lägga om sin odling efter just denna dags efterfrågan fungerar ju inte i verkligheten.. Att odla tex Turian ทุเรียน , tar ju många år att få upp ett träd... Det är ju inget man fixar på ett år... :confused:
Att ställa om sitt jordbruk har väl om något som gett bidrag i Sverige....?? I Sverige får man bidrag från EU för att låta stora marker vara i träda.. Inte en bath får familjen i Thailand om de skiter i att odla på marken..

Men som någon skrev i tråden ... "En marknad reglerar sig bäst om normala marknadskrafter får råda"... ;)
Ett uttalande från en riktig extremhöger... Skit i medmänniskor.. Sköt dig själv och skit i andra.. :eek:
Har bara jag det bra så skiter väl jag i andra... :confused:

Ett bra tips.. Ät mer
Turian
ทุเรียน… :wai::wai::thumbsup:
Det smakar.... :thumbsup::thumbsup::thumbsup: :)

Blir lite förundrad över man gör en sak som Turian till en politisk fråga i tråden...
Man jämför det med risodling.. Och tar upp det som om det var ett "bidrag" från staten till folk som lever på att odla mat. Vår familj har ca 10 - 15 rai risodling mm. Inte en Bath från staten..
Det blir föda för familjen.. Att påstå att man skall lägga om sin odling efter just denna dags efterfrågan fungerar ju inte i verkligheten.. Att odla tex Turian ทุเรียน , tar ju många år att få upp ett träd... Det är ju inget man fixar på ett år... :confused:
Att ställa om sitt jordbruk har väl om något som gett bidrag i Sverige....?? I Sverige får man bidrag från EU för att låta stora marker vara i träda.. Inte en bath får familjen i Thailand om de skiter i att odla på marken..

Men som någon skrev i tråden ... "En marknad reglerar sig bäst om normala marknadskrafter får råda"... ;)
Ett uttalande från en riktig extremhöger... Skit i medmänniskor.. Sköt dig själv och skit i andra.. :eek:
Har bara jag det bra så skiter väl jag i andra... :confused:

Ett bra tips.. Ät mer
Turian
ทุเรียน… :wai::wai::thumbsup:
Det smakar.... :thumbsup::thumbsup::thumbsup: :)
Turian? Du menar Durian tror jag? En vedervärdig frukt är det hur som helst, Smakar skit redan i käften.

Turian? Du menar Durian tror jag? En vedervärdig frukt är det hur som helst, Smakar skit redan i käften.
Jag håller med dig.. Det luktar "Skit"... Men beroende på mognadsläget för frukten. En ung Turian frukt luktar inte samma som en väl mogen...
Och det heter Turian… Inte Durian… Det är en simpel engelsk översättning om hur de uppfattat ordet . Läs fruktens namn: ทุเรียน thoo[ton]H[/ton] riian[ton]M[/ton] . När jag pratar med Thai så säger de Turian… Eller rättare sagt Tulian.. Eftersom Thai inte uttalar R. Utan det blir ett L... är en konsonant, Th… Varifrån skulle D komma in i ordet??? Durian???
Som sagt en översättning till engelska som inte stämmer med det thailändska ordet. :wai::wai:

Med vänlig hälsning
PEPSI

Jag håller med dig.. Det luktar "Skit"... Men beroende på mognadsläget för frukten. En ung Turian frukt luktar inte samma som en väl mogen...
Och det heter Turian… Inte Durian… Det är en simpel engelsk översättning om hur de uppfattat ordet . Läs fruktens namn: ทุเรียน thoo[ton]H[/ton] riian[ton]M[/ton] . När jag pratar med Thai så säger de Turian… Eller rättare sagt Tulian.. Eftersom Thai inte uttalar R. Utan det blir ett L... är en konsonant, Th… Varifrån skulle D komma in i ordet??? Durian???
Som sagt en översättning till engelska som inte stämmer med det thailändska ordet. :wai::wai:

Med vänlig hälsning
PEPSI
Thai uttalar r som r om man inte är från Isaan som inte är det riktiga Thailand.:laugh:

Ibland undrar jag hur mänskligheten utvecklades innan staten kunde finansiera vissa som inte klarade av att utvecklas. Sen hjulet kom till har det bara gått åt helvete helt enkelt! Tänk på folk som inte kunde göra något annat än att bära saker, nu krävdes det inte lika många :(

Svarar på temat ni är inne på egentligen.
Stöd eller subventioner ja varför ger man det?
Kommer att tänka på elbil, vindmöllor som även holländare har lämnat för länge sedan, solpaneler, man delar ut innovationspriser för klimatsmarthet (dumhet) mm mm.
Läste om tips på Expressen om ett klimatsmart sätt att tända på kolgrill. Hallå kolgrill och de pratar om utsläpp, skulle tippa på att när du har grillat en Hamburgare på en kolgrill så har du släppt ut lika mycket koldioxid plus annat gasaktigt som en långtradare på några tiotals mil.
Sedan säger många att vi är kloka på västfronten. Håja.
Tror på något sätt att flumskolan är inget nytt påhitt ellwr också har folk glömt bort det elementära i olika läror.
Däremot var som gäller DTurian så är den en delikatess som enkla smaklökar har svårt att ta till sig Ha. :rolleyes: :D:p

Svarar på temat ni är inne på egentligen.
Stöd eller subventioner ja varför ger man det?
Kommer att tänka på elbil, vindmöllor som även holländare har lämnat för länge sedan, solpaneler, man delar ut innovationspriser för klimatsmarthet (dumhet) mm mm.
Läste om tips på Expressen om ett klimatsmart sätt att tända på kolgrill. Hallå kolgrill och de pratar om utsläpp, skulle tippa på att när du har grillat en Hamburgare på en kolgrill så har du släppt ut lika mycket koldioxid plus annat gasaktigt som en långtradare på några tiotals mil.
Sedan säger många att vi är kloka på västfronten. Håja.
Tror på något sätt att flumskolan är inget nytt påhitt ellwr också har folk glömt bort det elementära i olika läror.
Däremot var som gäller DTurian så är den en delikatess som enkla smaklökar har svårt att ta till sig Ha. :rolleyes: :D:p
Man kan ju ställa sig frågan varför man får bidrag av staten för att köpa en EL-CYKEL..??
Vilken normal person har råd att köpa en cykel för 40 000 för att få fullt avdrag? Max 10000 avdrag...
Är det för miljön? Knappast!! Valpropaganda. Valfläsk... :confused:
Funderar på att odla Thurian i Sverige... Men kanske för kallt... Man kanske kan får EU stöd för det? :D:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Det är bara så att det finns inga gnälligare än bönder eller fiskare, dom har en inbyggd gen så dom kan aldrig bli nöjda även när det går bra.
Måste bara ha mer mer mer och till slut blir det överproduktion och då gör dom 2 saker 1 gnäller på staten och 2 fiskar/odlar mer så överproduktionen blir ännu större och priset kolappsar sen går man och hänger sig och släkten och andra bönder/fiskare skyller på styret.

Det är en internationell genetisk missbildning som finns i alla bönder och fiskare, man misstänker att det kan bero på inavel ;)

Trevligt att Du kallar fiskare och bönder för missfoster, hur har Du det själv? din 1/4 figur, och sen ska Du nog inte blanda in Farmare Ubon i ditt snack om bidrag, har aldrig haft några bidrag, Ubon löser problemen vartefter dom uppstår...

Trevligt att Du kallar fiskare och bönder för missfoster, hur har Du det själv? din 1/4 figur, och sen ska Du nog inte blanda in Farmare Ubon i ditt snack om bidrag, har aldrig haft några bidrag, Ubon löser problemen vartefter dom uppstår...
Ofan jag trodde du var jurist som åkte ner och lekte bonde i Thailand några gånger om året och hade ekoomiska tillgångar och farmen 5% var hobbylivet och inget du lever av och var påverkad av prissättningen så mycket.

Bläääää, no comment...fast ändock, priset på produkter påverkar inte mig privat, min fru äger farmen, jag har gjort mitt som jurist, finns en hel del som ska avvecklas, min ekonomi diskuterar jag inte, varken med dig eller andra, oavsett liten eller större bonde, fritidsodlare, så är det ingen lek, vem vill misslyckas? om jag stannar 7 1/2 månad som nu sist, så torde det bli mer än 5%, i tid, Du kan gå in och läsa i tråden Ubon bygger en farm så kanske Du förstår lite bättre...och helt riktigt, jag behöver inte odla eller skaffa inkomst ifrån detta eller annat, det handlar om att bygga upp något.

Senast ändrad:
Man kan ju ställa sig frågan varför man får bidrag av staten för att köpa en EL-CYKEL..??
Vilken normal person har råd att köpa en cykel för 40 000 för att få fullt avdrag? Max 10000 avdrag...
Funderar på att odla Thurian i Sverige... Men kanske för kallt... Man kanske kan får EU stöd för det? :D:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Ja den jävla elcykeln och bidrag... Varför inte en vanlig cykel istället? Eller varför inte låta folk betala sina leksaker själva...

Tydligen kan man få cykeln billigare i affären ifall man inte skattar, råkade springa in i en gubbe som aldrig betalat en krona i sitt liv vitt i Sverige och han fick den billigare på plats istället för att dra av på deklarationen.

Så du menar att de skiter i vad som sägs och beslutas av ledarna men förväntar sig att de styrande ska ha långsiktighet, planering, stöd samt ge dem omställningsbidrag. Varför då, på vilket sätt har de jobbat ihop denna rättighet?
Nu har de ju ändå tur att nuvarande styre städade upp efter de röda och gav dem de utlovade bidragen som den tidigare regeringen misslyckades med :)

F.ö. om Prayuth sedan 2015 rått bönderna att odla något annat för att de ska kunna få skälig avkastning att leva på, vad är det som gör att ingen gör just detta. Ja just det, ingen som lyssnar på vad som sägs och beslutas i Bangkok.
Moment 22, retarded version, utspelar sig live i en by nära dig.

/ SatanG

Hej

Alla utvecklade länder har en jordbrukspolitik, en minister och en myndighet som ansvarar för denna, även olika stöd och bidrag finns i dom flesta I-länder t.ex EU, USA, Ryssland, Kina och Australien m.fl.

Det går väl egentligen inte att agera kortsiktigt och snabbt ändra villkoren för någon sektor och absolut inte för jordbrukssektorn, det krävs både tid och pengar för att ställa om till andra grödor.

Ska man sen gå över till att odla något som man aldrig tidigare har gjort tidigare på vissa platser krävs det både forskning och försöksverksamhet med lyckade resultat samt en marknad för det som ska introduceras innan det är dags att uppmana folk att odla något helt nytt.

Mvh isan lover

pröva med växthus med värmereglering + fuktreglering. I påkostade växthus går det säkert att skapa tropiskt klimat.
Sedan är det en annan fråga om det är värt kostnaden.

Tillbaka
Topp