Snurrig (Vad krävs för att bosätta mig i Thailand för gott?)

Nej jag har RETIREMENT

Det heter mitt uppehållstillstånd också enl. IM. Samma sak.
Men i mitt pass, så finns det en stämpel ,att jag måste var 90e dag anmäla mig.
Owestay för detta är 2000tbh.
Åker jag ut ur TH. utan att skaffa ett rentry så får jag bara 30 dagar då jag kommer tillbaka.
Har gjort detta i 7 år nu.

Kan det bero på om man bor på typ hotell och att hotellet då är skyldig att anmäla adress... Jag blev också snurrig och har säkert snurrat till det ytterligare.

Det heter mitt uppehållstillstånd också enl. IM. Samma sak.
Men i mitt pass, så finns det en stämpel ,att jag måste var 90e dag anmäla mig.
Owestay för detta är 2000tbh.
Åker jag ut ur TH. utan att skaffa ett rentry så får jag bara 30 dagar då jag kommer tillbaka.
Har gjort detta i 7 år nu.
Du verkar ju veta allt om Thaivisum, men kan du förklara för mig varför jag inte behöver stämpla varje nittio dag

Du verkar ju veta allt om Thaivisum, men kan du förklara för mig varför jag inte behöver stämpla varje nittio dag

Ingen vet allt om visum, det är som grönsaker, det är alltid färskvara.
Har du ett retirement, så har du antagligen ett O-A , då verkar det konstigt, om du inte SKALL rapportera på I-M var 90 dag.
Vad står det på dina stämplar i passet????

Ett retirement OA ett års innebär att du måste anmäla din adress var 90e dag , har du inte varit på Migrationen på 8 år ?? Ett Non immigrant O skall du ha som bas när diu söker för ex. ett OA retirement ettårs , det kan nu för tiden ordnas direkt när du söker OA , du kan mao köpa ett Non immmigrant O på Migrationen , få den stämpeln samt sen fylla i för ett ettårs retirement OA ,, med precis de krav som Långeman säger ..
Ett retirement som skulle fungera i 8 år utan att rapportera var 90dag verkar osannolikt .
Du måste ju veta vad du har för stämpel i passet , vad kostar detta dig årligen ?? vore högst intressant att veta vad du har för speciellt UT ,,
Kanske har du investerat 10 millar i nåt företag eller dyligt ??;)

Som svar på din fråga , Ett retirement innebär att du är fyllda 50år ,att du uppfyller de krav på inkomst som gäller ,800,000 thbtpå Thaikonto minst tre månader innan ansökan (kan skilja något från mig till mig) Alternativt ,pension på minimum 65,000 thbt mån efter skatt . Då har du ett UT som berättigar dig att uppehålla dig i landet ett år , du måste dock anmäla din adress var 90e dag på mig , annars som Långeman skriver böter baserat på antal dagar overstay . Du kan även ha ett Married retirement , men djäkligt krångligt med familjefoton mm dock endast krav på halva beloppet för uppehälle under UT tiden

Senast redigerad av en moderator:
Nej jag har RETIREMENT

Exakt vad har du egentligen, du säger VISA och svarar instämmande n'r någon säger uppehållstillstånd... Har du ett 1;årigt VISA (förutom Non Immigrant O-A) så behöver du inte rapportera din adress var 90;e dag... MEN du måste ur landet för att få nya 90 dagar, eller hur???

Har du ett uppehållstillstånd, så SKALL du rapportera var 90;e dag annars lever du olagligt. Som jag ser det, så finns det bara en enda chans att du "slipper" rapportera var 90;e dag OM du nu har ett uppehållstillstånd. Och det är att du antagligen har "köpt" detta uppehållstillstånd av en agent, som samtidigt fått klart med sin uppmutade kontakt på immigration, att du inte behöver visa upp dig...

En bra ide´för att klargöra för dig reglerna, är om du scannar ditt pass så vi kan se vad du egentligen har instämplat i ditt pass.

Börjar tro att vi har ett Troll igen på forumet , om inte så kan han kanske svara på våra frågor ,,

Det har visserligen förekommit, tillfällen så man för dyra pengar, har köpt sitt uppehållstillstånd.
Då har det ingått rapportering i den kostnaden, så på detta vis kan det kanske vara.
Märkligt att vederbörande, ställer frågor, men inte sedan besvarar, dom dom svar han fått.

Det har visserligen förekommit, tillfällen så man för dyra pengar, har köpt sitt uppehållstillstånd.
Då har det ingått rapportering i den kostnaden, så på detta vis kan det kanske vara.
Märkligt att vederbörande, ställer frågor, men inte sedan besvarar, dom dom svar han fått.
Men om man är så pass driven att man kan köpa sitt UT utan rapportskyldighet så behöver man knappast ställa dessa frågor i detta Forum

Man kanske inte ens ska nämna det utan hålla det för sig själv.

Bara det att har man börjat med dessa "tjänster" så sitter man i knät på dessa visahajar, för om man kommer dit själv nästa gång så avslöjas detta.
Då blir det troligen inte så rooooligt.

Kan bli djäkligt dyrt , overstay 8 år ,, inte kul kam jag tänka , behövs ju bara att Mig byter chef , kan inte komma ur landet utan att betala . Nu har ju även jag hört vid stenbordet att man kan köpa sk. in blanco 90 dagars blanketter underskrivna och klara för ett år .iof så är det ju olagligt och man skall nog hålla djäkligt tyst om det.:police:
Kanske tycker han att han ville vara ball och visa detta bara för att vi skulle bli avis , inte ett dugg avis när han står där med byxorna nere och bötespiskan viner i luften ;)

Kan det vara så lyckliga omständigheter att klasedvin och michael är släktingar.
I så fall har båda fått alldeles uttömmande svar på vad som är gångbart i visaväg här i Thailand.
Fattas bara att yogamannen frågar om man behöver ett retriment eller married på festen som han kommer att fixa men ändå inte vet hur mycket kalaset i slutändan kommer att kosta i bath.
:wai::oops::)

Jag vill förtydliga mina data, jag är sextionio år och har bott här i fem år, första gången jag fick ett års visa så stod det i passet att jag skulle stämpla var nittionde dag men jag fick ingen blankett, jag gick tillbaks till hon som gav mig passet och frågade om jag skulle komma tillbaks efter nittio dagar, men hon vart lite irriterad och skrev på ett papper att jag skulle komma tillbaks före ettårsdagen för ett nytt visum. Så vad gör jag, jo precis som dom säger går dit varje år och köper ett nytt ettårsvisa för nittonhundra bath, jag har inte betalat några mellanhänder eller andra ockrare. Det har fungerat nu i åtta år och har aldrig fått overstay. Om ni inte kan förklara det för mig så verkar det ju som ni inte vet hur det är med visum i Thailand. Jag har retirement visum.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp