Söker jobb i Thailand

T

thailand123

Gäst
Hej!

Har varit i Thailand i 5år i rad nu. Är så trött på mitt liv i Sverige med ett jobb som jag misstrivs mycket på. Har länge funderat på att flytta ner ett par år och arbeta med något som man kan få arbetstillstånd och visum med.

Är 21år och arbetar som snickarlärling har inte så länge kvar till mitt yrkesbevis. Så vill åtminstone bli klar med det. Men efter det så vill jag göra en chansning på att åka ner och fixa något!

Så jag undrar om någon känner/vet någon som kanske har behov av en extra anställd? Spelar ingen större roll vad det är! Är en driven, glad och trevlig person så ett call center eller liknande skrämmer inte heller mig direkt!

Tack på förhand

Det är inte lätt att hitta något som är tillåtet att arbeta med i Thailand. Har du inte funderat på att arbeta 6 månader om året i Sverige och ta det lugnt 6 månader i Thailand istället?

Arbeten som yrken som är förbjudna att bedriva som utlänning

Annex attached to the Royal Decree
Prescribing works relating to occupation and profession in which an alien is prohibited to engage B.E 2522
1 Manual work
2 Work in agriculture, animal husbandry, forestry or fishery excluding specialized work in each particular branch or farm supervision
3 Bricklaying, carpentry or other construction works
4 Wood carving
5 Driving mechanically propelled carried or driving non-mechanically-propelled vehicle, excluding International aircraft piloting
6 Shop attendance
7 Auction
8 Supervising, auditing or giving service in accountancy excluding internal auditing on occasions
9 Cutting or polishing jewelry
10 Haircutting, hairdressing or beuty treatment
11 Cloth weaving by hand
12 Weaving of mate or making products from reeds, rattan, hemp, straw or bamboo pellicle
13 Making of Sa paper by hand
14 Lacquer ware making
15 Making of Thai musical instrument
16 Niello ware making
17 Making of products from gold, silver or gold-copper alloy
18 Bronze ware making
19 Making of Thai dolls
20 Making of mattress or quilt blanket
21 Alms bowls casting
22 Making of silk products by hand
23 Casting of Buddha images
24 Knife making
25 Making of paper of cloth umbrella
26 Shoe making
27 Hat-making
28 Brokerage or agency excluding brokerage or agency in International trade business
29 Engineering work in civil engineering branch concerning designing and calculation, organization, research, planning, testing, construction supervision or advising excluding specialized work
30 Architectural work concerning designing, drawing of plan, estimating, construction directing or advising
31 Garments-making
32 Pottery or ceramic ware making
33 cigarette making by hand
34 Guide or conducting sightseeing tours
35 Street vending
36 Type-setting of thai characters by hand
37 Drawing and twisting silk-thread by hand
38 Office or secreterial work (tele sales)
39 Legal lawsuit service

Känner som dig trött på att resa fram och tillbaks. Snackade med Top Groups projekt ledare igår dom har höga löner som farang där.
Även i Bangkok ser man mycket farang men många gngr högre positioner.
omöjligt är det inte men måste veta hur. Jag föreslår jag föreslår gå in på internations
http://www.internations.org/thailand-expats
mer internationellt forum och thailandelwn har weekly sammankomater i Bangkok för expatts och här är mest folk boende och arbetande här inte turisterna som gifter in sig här.

Jag hade en norsk granne i Bkk som jobbade för en svensk firma. Kommer inte ihåg exakt va det va men typ m.h.a. dator o telefon fixa byggritningar i autoad eller nåt, han fråga mig om ja ville ha jobb, ja sa jag kan ingen autocad, men han sa att thaiarna gör ritningar och jag sköter de svenska kundkontakterna. Så snoka runt lite det finns flera såna jobb som inte kräver så mycket mer än att du skall kunna Engelska och Svenska.
Engelskalärare finns med som alternativ... Jag fick ett erbjudande om att passa krokodiler på en farm eller om det va ett zoo... haha det blev inget med det heller... 55555

Ä

jobbar du på dykfirma driftern. Är ju ny bara gjort fyra dyk men tänkte ta 2 nästa vecka. Vet du någon bra dyklubb runt Pattaya?

Nej tyvärr den tiden är förbi jobbade nere i Krabi mellan 99-05 och dykklubbar i Pattaya har jag inte en susning om.Har du möjlighet så måste du prova dykningen på västsidan det är skillnad som natt och dag.

Vill först säga... Kul att se listan från Amru, gammal LUndsU kompis 55.
Han har slutat på Swe.ab för länge sen, å han jobbade där som en thai med thailön om jag minns rätt. Så lite surt för oss med 2 nationalitet och åker på thailön om vi jobbar där. Svårt med jobb i Thailand som farang. Min lillebror är guide i Khao Lak men jobbar som en thai.

Tips då!
Min svenske kompis I Hua Hin som jag inte har kontakt med nu, fick däremot fick jobb på ett svenskt företag där som säljare å tjänar som en farang. The Cabinet Interiör design. De säljer in bl.a köksinredningar till condo å nybyggda hus mm. Kolla där kanske?

eller odla tobak å gör snus hos min skånsks kompis i Laos. Killen snusade så mycket och tröttnade på att leta, så han började odla tobak och nu finns det snus att köpa i Asien. Han pratar dessutom thai men mer laotisk-isaan flytande, jättecoolt!

En annan har engelska kvällskola för ungdomar...
De som har lyckats mest är nog bröderna som äger Hyde & Seek å även lär upp thailändarna på 5-stars hotell hur man jobbar med cocktails och service.

Det går ju om man vill... Har ett gäng svenska vänner på listan om du behöver mer inspiration.

Alla dessa som jag beskrev hade också mycket "go" och misslyckat många gånger. Du är 21, det är bara att lära dig thai och hur du för dig i Thailand å handskas med folket. Inte lätt dock, själv lurar mina landsmän/-kvinnor kjolen av mig...alla gånger. :p Skämtar lite men mycket sanning i det också.

Lycka till!

Tycker som nån annan skrev.
Jobba järnet i Sverige april till oktober och spara allt du kan, sen åker du hit över vintern och bygger upp ett kontaktnät.

Hej!

Har varit i Thailand i 5år i rad nu. Är så trött på mitt liv i Sverige med ett jobb som jag misstrivs mycket på. Har länge funderat på att flytta ner ett par år och arbeta med något som man kan få arbetstillstånd och visum med.

Är 21år och arbetar som snickarlärling har inte så länge kvar till mitt yrkesbevis. Så vill åtminstone bli klar med det. Men efter det så vill jag göra en chansning på att åka ner och fixa något!

Så jag undrar om någon känner/vet någon som kanske har behov av en extra anställd? Spelar ingen större roll vad det är! Är en driven, glad och trevlig person så ett call center eller liknande skrämmer inte heller mig direkt!

Tack på förhand
Så blev du något klokare efter alla goda råd eller?

Tror jag nog, att inte alltid lyssna på "goda" råd, odla tobak? pfft

Aaaja...Inte för att just du ska odla tobak, måste kanske förtydliga att det var ett exempel och på hur påhittig man vill vara.

Ingen som känner till the Cabinet i Hua Hin som jag nämde, kan inte det vara nåt? Kolla där?

Hei, legg meg gjerne til paa Fb mitt navn, Khun Chris.
jag har jobb til deg innen hotellindustri.

Hej thailand123,

Har du hittat något arbete än? Det finns möjlighet att arbeta på ett svenskt callcenter (mötesbokning) bolag beläget i Bangkok. Tror de kräver minst 4 bokningar per dag vilket innebär att antal timmar kan variera. Fast lön + provision.

Mvh
Jennie

Hej thailand123,

Har du hittat något arbete än? Det finns möjlighet att arbeta på ett svenskt callcenter (mötesbokning) bolag beläget i Bangkok. Tror de kräver minst 4 bokningar per dag vilket innebär att antal timmar kan variera. Fast lön + provision.

Mvh
Jennie
Det får vi väl hoppas att han har.

Han skrev ju inlägget februari 2015

Hej thailand123,

Mvh
Jennie
Vad heter det företaget ? Är intresserad

the CABINET Interior Design Co., Ltd. i Hua Hin.
Skicka ett mail. Behover säljare och kanske till och med en manager.
Gärna morgon människa. Har haft for många som har trott att dom kom till ett party så natt livet har blivit viktigare.
mail. hr@thecabinet.co.th
www.thecabinet.co.th

Liknande trådar

B
Svar
3
Visningar
1 K
Banglassi
B
C
Svar