stjärntecken

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Per Olav " sa:
Två funderingar...

2.
Om man nu kan säga något om en persons personlighet med astrologi, borde det ju vara möjligt att utläsa vilket stjärntecken man hur utifrån ens personlighet. Jag tror att jag har skrivit tillräckligt mycket här på forumet att man borde kunna ha ett hum om min personlighet. Så frågan är om någon kan berätta vilket stjärntecken jag är?

Jag tror att du har Solen (självet, alltså ditt tecken) i Lejonet, Venus (kärlekslivet) i Vågen, Mercurius (mentala förmågor) i Tvillingarna, Mars (mod och styrka) i Skytten, Jupiter (visdom) i Vattumannen (Månen känslolivet) i Kräftan och slutlligen Uranus (plötsliga förändringar, inspiration) i Väduren ;D ;D

Mvh Peter :wai:

Fakta: Ditt nya stjärntecken
Stenbocken: 20 jan - feb 15

Vattumannen: 16 feb - 10 mars

Fiskarna: 11 mars - 17 april

Väduren: 18 april - 12 maj

Oxen: 13 maj - 20 juni

Tvillingarna: 21 juni - 19 juli

Kräftan: 20 juli - 9 aug

Lejon: 10 aug - 15 sept

Jungfrun: 16 sept - 29 okt

Vågen: 30 okt - 22 nov

Skorpionen: 23 - 28 nov

Ormbäraren: 29 nov - 16 dec

Skytten: 17 dec - 19 jan

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5912226

Jag vet att det är en "Gammal nyhet"

Du kan ju inte komma här och börja ändra så där, jag har ju vart tvilling i hela mitt liv, och har trivts bra med det. ;)

Eftersom Lunkan verkar tro på denna sak så hårt har jag valt tidigare att bara ødmjukt kommentera men eftersom de verkar fortgå så vill jag bara visa en intressant grej på det hela før de troende och før all del oss andra...:)

http://svt.se/2.108068/1.2300347/snurrig_jord_skapar_kaos_bland_stjarntecken

Stenbocken: 20 jan-15 feb
Vattumannen: 16 feb-10 mars
Fiskarna: 11 mars-17 april
Väduren: 18 april-12 maj
Oxen: 13 maj-20 juni
Tvillingarna: 21 juni-19 juli
Kräftan: 20 juli-9 aug
Lejon: 10 aug-15 sept
Jungfrun: 16 sept-29 okt
Vågen: 30 okt-22 nov
Skorpionen: 23 nov-28 nov
Ormbäraren: 29 nov-16 dec
Skytten: 17 dec-19 jan

Så vad sker nu i værlden? Kommer de bli en massiv skiljsmæssa eller ?...Jag tror inte det då jag antar att befolkningen tænker sundare æn så oavsett tro.....!

Kycklingen:Ops..jag missade det då jag skulle svara och det hamnade på en ny sida....:),,så kan de gå nær man læser topicen och går till de sista svaret direkt...En tidigare vædur tillsammans med en jungfru blev till en fisk med ett lejon,,,hahaha....skrønor så de førseslår.

Om jag ska vara helt ärlig så har jag trott lite på det där med horoskpo, inte överdrivet men just bara lite, men efter dessa nya uppgifter så är jag som ni andra just nu tror absolut inte ett skit. Jag känner mej istället lurad. :(

"Per Olav " sa:
Två funderingar...
1.
Hur kan stjärnbilder berätta något om framtiden? I framtiden ser ju inte stjärnbilderna ut som dom gör i dag..
(Stjärnhimlen är i rörelse och stjärnornas inbördes avstånd och ljusstyrka ändras hela tiden)

2.
Om man nu kan säga något om en persons personlighet med astrologi, borde det ju vara möjligt att utläsa vilket stjärntecken man hur utifrån ens personlighet. Jag tror att jag har skrivit tillräckligt mycket här på forumet att man borde kunna ha ett hum om min personlighet. Så frågan är om någon kan berätta vilket stjärntecken jag är?
p1 har jag brytt mig om.

p2. 90 (?) % procent av kommunikation är kroppsspråk, och det syns ju inte mycket av på texter :)
Dessutom har ju alla människor lite olika sidor, och man vet ju inte vilken del av personligheten som man fått se mest av på forumet.
Dessutom så vet man ju inte om en text är egna tankar.

Kvinnor brukar vara mycket bättre än män på att läsa av kroppsspråk. Därför blir det ofta arga diskussioner i parförhållanden om vad som sagts, eftersom de olika könen har olika definition på vad som räknas till "sagts".
Män brukar mena vad som sas med ORD
medan många kvinnor då säger att "det sa du inte alls", för de går efter vad som sas med kroppsspåket... :)
Kanske har det betydelse för att en mycket större andel av kvinnor är intresserade av astrologi.
Då jag "gissar" personers stjärntecken då man träffas, brukar jag (nästan) bara gå efter kroppsspråk och utseendetecken.

---
Lustigt gällande stjärntecken:
För ett par veckor sedan chattade jag lite med en thaitjej, som sa att hon var skorpion. Det hände flera gånger att jag tyckte det var underliga uttalanden av en Skorpion, och hon tyckte inte att mina beskrivningar av typiskt Skorpion stämde in på henne. Inte så konstigt, för senare kom det fram att hon hade dålig koll på vad hon var. Hon var Skytt, och då stämde plötsligt det, som inte hade stämt då vi fortfarande trodde hon var Skorpion :)

"Kycklingen " sa:
Om jag ska vara helt ärlig så har jag trott lite på det där med horoskpo, inte överdrivet men just bara lite, men efter dessa nya uppgifter så är jag som ni andra just nu tror absolut inte ett skit. Jag känner mej istället lurad. :(

Ändrat mej lite sen sist.
Jag hörde från en säker källa att jag som är född i ex vis tvillingarnas tecken är tvilling fortfarande. Den som föds nu får det "nya" stjärntecknet. Nu är jag nöjd igen. :)

Lunkan: Vad tror du mest på våra stjärntecken eller dom kinesiska?

"Kycklingen " sa:
Ändrat mej lite sen sist.
Jag hörde från en säker källa att jag som är född i ex vis tvillingarnas tecken är tvilling fortfarande. Den som föds nu får det "nya" stjärntecknet. Nu är jag nöjd igen. :)

Lunkan: Vad tror du mest på våra stjärntecken eller dom kinesiska?
Jag trodde INTE på astrologi över huvud taget då jag bara hade kollat västerlänska,
men det stämde på alla jag känner närmare, då jag kollade en bok, som visade KOMBINATIONERNA av västerlänska och kinesiska.

"Lunkan " sa:
p1 har jag brytt mig om.

p2. 90 (?) % procent av kommunikation är kroppsspråk, och det syns ju inte mycket av på texter :)
Dessutom har ju alla människor lite olika sidor, och man vet ju inte vilken del av personligheten som man fått se mest av på forumet.
Dessutom så vet man ju inte om en text är egna tankar.

Kvinnor brukar vara mycket bättre än män på att läsa av kroppsspråk. Därför blir det ofta arga diskussioner i parförhållanden om vad som sagts, eftersom de olika könen har olika definition på vad som räknas till "sagts".
Män brukar mena vad som sas med ORD
medan många kvinnor då säger att "det sa du inte alls", för de går efter vad som sas med kroppsspåket... :)
Kanske har det betydelse för att en mycket större andel av kvinnor är intresserade av astrologi.
Då jag "gissar" personers stjärntecken då man träffas, brukar jag (nästan) bara gå efter kroppsspråk och utseendetecken.

---
Lustigt gällande stjärntecken:
För ett par veckor sedan chattade jag lite med en thaitjej, som sa att hon var skorpion. Det hände flera gånger att jag tyckte det var underliga uttalanden av en Skorpion, och hon tyckte inte att mina beskrivningar av typiskt Skorpion stämde in på henne. Inte så konstigt, för senare kom det fram att hon hade dålig koll på vad hon var. Hon var Skytt, och då stämde plötsligt det, som inte hade stämt då vi fortfarande trodde hon var Skorpion :)

Löjligt!

Skulle alltså några planeter och deras solar placering i rymden kunna påverka:
1. Hur jag är som människa?
2. Hur min framtid skall bli?

Ledsen men det är bara hokus pokus och har inget som helst värde.

Man kan inte på något sätt eller vis bestämma vilket stjärntecken någon tillhör antingen man ser dom eller bara ser vad man har skrivit.

Lunkan skriver att "Dessutom så vet man ju inte om en text är egna tankar." och det tycker jag är ett något märkligt påstående. Hur kan man skriva en text utan att tänka?
För mig är det en omöjlighet under förutsättning av att man har egna tankar och inte skriver av någon annans texter.

Lunkan, bruker du skriva texter som inte är dina egna tankar? (Det diagnostiseras i regel som schizofreni i de flesta fall!)

Håller med dig fullt ut P O. Astrologi är ju bara en födkrok för några personer med livlig fantasi som sitter och diktar ihop en massa smörja. :o

Tyvärr finns det ju en del godtrogna som tror på detta fullt och fast. Förvisso kan det vara roligt att läsa ett horoskop någon gång för att se på skoj om det råkar stämma, men det stannar vid det.

Såg vid något tillfälle ett program på tv om en amerikan som åker runt och avslöjar bluffmakare.

Han tog 20 personer i ett rum och gav var och en en lapp med en spådom/beskrivning av person på. Ett litet tag senare frågade han var och en om de tyckte att det stämde det som stod på lappen.

Samtliga bekräftade att all stämde och var mycket förvånade. Mera förvånad blev de då de fick byta lapp med grannen. Det visade sig att samtliga lappar var identiska...

Precis som det är med astrologisk spådom, alla kan känna igen sig i det som står men det är bara en jättebluff..

"Per Olav " sa:
Löjligt!

Skulle alltså några planeter och deras solar placering i rymden kunna påverka:
1. Hur jag är som människa?
2. Hur min framtid skall bli?

Ledsen men det är bara hokus pokus och har inget som helst värde.

Man kan inte på något sätt eller vis bestämma vilket stjärntecken någon tillhör antingen man ser dom eller bara ser vad man har skrivit.

Lunkan skriver att "Dessutom så vet man ju inte om en text är egna tankar." och det tycker jag är ett något märkligt påstående. Hur kan man skriva en text utan att tänka?
För mig är det en omöjlighet under förutsättning av att man har egna tankar och inte skriver av någon annans texter.

Lunkan, bruker du skriva texter som inte är dina egna tankar? (Det diagnostiseras i regel som schizofreni i de flesta fall!)

Är du säker på att dina tankar är dina egna? Per-Olav ::)

Jag refererar inte nu till astrologi, men att det skulle enbart vara dina egna tankar, är inte troligt. Vi alla är influerade av vår uppväxt, omgivning, kultur och de omkring oss, allt detta bildar till slut din uppfattning om hur du upplever livet utanför dina ögon.

En klok man sa en gång, "du måste sluta dina ögon för att kunna se och stänga dina öron för att kunna höra". Det är väldigt svårt med insikt, man skall ha insikt inte åsikt och det som har byggt upp allas våra tankar och tänkande är just inte våra egna tankar, utan många gånger allt vi blivit påverkade av.

En åsikt t ex är en trygghetsfaktor, alla andra tycker så, så då kan jag också tycka det för då kan man hänvisa till ett kollektivt ansvar om det inte skulle stämma eller gå fel, en insikt däremot är endast din egen och man får stå för den, en åsikt ser jag som schizofreni.

En vis Lama sa en gång till sin adept när adepten var frågvis och tjatig, så att Laman blev lite trött på honom.
- Vad finns mellan två tankar, frågade han adepten (tror det var Rinpoche, är inte säker)
- Adepten tänkte en stund och sa - ett mellanrum
- Bra helt rätt sa Laman, ta och utvidga det mellanrummet då!

Kanske där hittar man sina egna tankar!

"insayt " sa:
Är du säker på att dina tankar är dina egna? Per-Olav ::)

Jag refererar inte nu till astrologi, men att det skulle enbart vara dina egna tankar, är inte troligt. Vi alla är influerade av vår uppväxt, omgivning, kultur och de omkring oss, allt detta bildar till slut din uppfattning om hur du upplever livet utanför dina ögon.

En klok man sa en gång, "du måste sluta dina ögon för att kunna se och stänga dina öron för att kunna höra". Det är väldigt svårt med insikt, man skall ha insikt inte åsikt och det som har byggt upp allas våra tankar och tänkande är just inte våra egna tankar, utan många gånger allt vi blivit påverkade av.

En åsikt t ex är en trygghetsfaktor, alla andra tycker så, så då kan jag också tycka det för då kan man hänvisa till ett kollektivt ansvar om det inte skulle stämma eller gå fel, en insikt däremot är endast din egen och man får stå för den, en åsikt ser jag som schizofreni.

En vis Lama sa en gång till sin adept när adepten var frågvis och tjatig, så att Laman blev lite trött på honom.
- Vad finns mellan två tankar, frågade han adepten (tror det var Rinpoche, är inte säker)
- Adepten tänkte en stund och sa - ett mellanrum
- Bra helt rätt sa Laman, ta och utvidga det mellanrummet då!

Kanske där hittar man sina egna tankar!

Ja, Peter, jag är helt säker på att mina tankar är mina egna. Utan tvekan...
T.ex när jag skriver i mitt inlägg att jag satte mig på flyget och åkte till Thailand, så vet jag att det var mina tankar som gjorde att jag bestämde mig för det. Det var ingen i omgivningen, inget arv och inget i min kultur som påverkade mitt beslut.

Om du skulle ha rätt i att alla tankar beror på omgivning och arv, så skulle i så fall inte en enda ny tanke uppstå någon gång och världen skulle ha stagnerat.
Lyckligt vis är ju inte så fallet, men världen utvecklas ständigt.

Självklart påverkas man av sin omgivning, men det betyder ju inte man accepterar omgivningens slutsatser som sina egna och den enda fulländade sanningen.

I min värld så finns det inget man inte kan härleda vetenskapligt och astrologi kan på inga sätt eller vis bevisas vetenskapligt. Skulle astrologi verkligen finnas så borde det gå att bevisa vetenskapligt. Som det är nu är det enda bevis för att astrologi empirisk, det vill säga att någon har någon gång upplevt att en spådom är sann...
Men å andra sidan kan man bevisa det mesta empirisk..

Enligt dig så sa en klok man en gång, "du måste sluta dina ögon för att kunna se och stänga dina öron för att kunna höra".
Hur vet du att han klok ??? ?
Kan det vara så att någon annan har sagt att han är klok ??? ?

Hur vet du att laman var vis ??? ?

:o ;D

Nä, Per Olav jag sa inte alla tankar jag sa "om du tror att det bara är dina egna tankar".

Nä nu menar jag ju inte tankar som rör att du skall flyga till thailand, det är klart bestämmer du dig för att åka till thailand så är det ju du som tänker det, även om du säkert som vi alla andra har blivit påverkade.

Vad jag avser är att det är lätt att tro att alla val kommer från våra egna tankar och jag menar ju på ett mer subtilt plan, var ju ingen attack på dig utan mer en reflektion som jag tyckte var intressant. 9 av 10 tankar är förmodligen redan programmerade och våra val och våra liv styrs utifrån det och det är när vi lyckas bryta oss ur dem som det brukar hända något.

Sen vad de vise männen sa eller inte sa är ju subjektivt givetvis, men samtidigt logiskt och ibland svåra att argumentera emot.

Vi är ständigt utsatta för ett brus samt påverkan och att stänga öronen kan öppna många nya världar och att sluta ögonen kan skapa detsamma samt att låta en tanke få mogna innan nästa pockar på, ser jag som något förnuftigt.

Samtidigt vet jag ju att slika diskusioner som denna tenderar att hålla på i evighet och vi lär aldrig komma fram till någon sanning, så man får se se det som just en diskusion där vi alla tycker olika och det gör ju det väldigt intressant där förhoppningsvis allas "insikter" får blomma ut :)

Sen astrologi ser jag på precis som på det här med karma, en kul grej som jag inte tar på något större allvar. Det är ju mycket möjligt att en som är född i kolmörka december är mer tillbakadragen och introvert än en som är född i juni då allt blommar och ljuset flödar, vad vet jag? ;D ::)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp