Stöd för enklare transkription

suriya

Forumveteran
Det blev lite diskution om tungjobbat transkriptionsstöd i en annan tråd, och det jag har fått ut hilltills av det är att det borde göras bättre.

Mitt förslag är att vi endera byter ut transkribtionstaggen vi har eller lägger till en ny, och resultatet jag är ute efter i en eventuell uppgradering av forumet är att:
Källkod:
[autotrans]konnM bpaiM najjS maaM[/autotrans]
blir ekvivalent med dagens:
Källkod:
[trans]konn[ton]M[/ton] bpai[ton]M[/ton] najj[ton]S[/ton] maa[ton]M[/ton][/trans]

Så mitt änskemål är alltså att det ska räcka med att skriva stora bokstäver inom denna nya markup för att det ska bli "tonmarkörer" i inlägget när man använder den typen av markup.

Vad tycker ni om det? Bra? Genomförbart? Kan göras på bättre sätt?

Det blev lite diskution om tungjobbat transkriptionsstöd i en annan tråd, och det jag har fått ut hilltills av det är att det borde göras bättre.

Mitt förslag är att vi endera byter ut transkribtionstaggen vi har eller lägger till en ny, och resultatet jag är ute efter i en eventuell uppgradering av forumet är att:
Källkod:
Källkod:
[trans]konn[ton]M[/ton] bpai[ton]M[/ton] najj[ton]S[/ton] maa[ton]M[/ton][/trans]

Så mitt änskemål är alltså att det ska räcka med att skriva stora bokstäver inom denna nya markup för att det ska bli "tonmarkörer" i inlägget när man använder den typen av markup.

Nä som jag sa Suriya helt onödigt att skapa nya taggar eller strängar för ändamålet, ta bort dem och behåll (ton) för den genererar samma funktion som upphöjda tecken, det finns redan knappar för teckenstorlek och färg, så knapparna trans och thai kan utgå.

Däremot har jag en önskan att teckenstorlek skall visas på annat sätt och inte som nu 4-5-6-8- osv, detta visar size, för det visar inte på hur stor punktstorleken är, bättre med 12 14, 16, 18 osv, alltså punktstorlek.

På denna site är det bara "size " och det är svårt att avgöra hur stor texten blir på skärmen utifrån detta.

Källkod:
Källkod:

Ur användarsynpunkt ser jag ingen vinst, problemet här är ju som jag ser det "ton", hur skall man på enklast sätt lösa det? Här handlar det ju om inbyggda funktioner i så fall.

Problemet vi har är Thai tecken, sen transkription med latinska tecken och sen superscript-bokstäver.

Källkod:
, jag kan inte se att detta fungerar, hur skall webbläsaren veta vad som är vad? Här har du två kommandon i ett, datorn består av 0-1, antingen det ena än det andra, ja jag vet inte hur du resonerar?

Vilken av de bokstäver inom
Källkod:
[autotrans][/autotrans]
skall upphöjas, hur skall webbläsaren tolka det? Som jag ser det så blir alla bokstäver upphöjda?

Senast redigerad av en moderator:
Jag har gjort liknande saker själv, så tekniskt sett ser jag inga problem med mitt förslag. Servern formaterar ju om det vi skriver till html redan idag, så då tycker jag att forumteknikern lika gärna kan göra det lite enklare för oss. :)

Så som du gör idag så måster du ju allra minst markera varje "tonmarkör" och trycka på tonknappen, men med det förslag jag har så räcker det med att markera hela transkriberingen en gång och trycka på en transkriberingsknapp. För mig känns det som en förenkling, men andra kan ju naturligtvis uppfatta det på annat sätt. :)

Jag har gjort liknande saker själv, så tekniskt sett ser jag inga problem med mitt förslag. Servern formaterar ju om det vi skriver till html redan idag, så då tycker jag att forumteknikern lika gärna kan göra det lite enklare för oss. :)

Så som du gör idag så måster du ju allra minst markera varje "tonmarkör" och trycka på tonknappen, men med det förslag jag har så räcker det med att markera hela transkriberingen en gång och trycka på en transkriberingsknapp. För mig känns det som en förenkling, men andra kan ju naturligtvis uppfatta det på annat sätt. :)
Suriya och Lyco!!!
Snälla !! Kan ni göra det enkelt för anvädaren...??
Varför tror ni man gick från DOS till Windows på 90 -talet..??
Det måste vara enkelt för ALLA!!! Inte för de som redan är kunniga i dator programmering...
Man skall inte behöva kunna en massa special kommandon mm.. EN knapp för en sak..

Varför tror ni hela världen skriker nu när man gick från Windows 7 till 8 ... ???
Jo !!! För Nördar inom telefoni fick vara med att utveckla det...!!
Appar appar appar... Ingen fattar det .. Ingen orkar lära sig det.. Ingen har tid ...
Nu skall de släppa en ny version som går tillbaka till normalt windows..
Varför då...

Allt måste vara enkelt.. Inte för programmerare...

Så håller med Suriya... Gör allting enklare... Och jag håller även med Lycko..

Gör det enklare... :reta:

PEPSI

Jo, men jag kan inte se hur webläsaren skall veta vilken bokstav som skall vara upphöjd, med ditt förslag.

Om jag förstått dig rätt så skall det finnas en funktion i "aototrans", som läser av vilken bokstav som är Versal och versaler skall då bli upphöjda. Då gäller det att man inte använder versaler i själva transkriberingen, alltså så här (ท้อง ThåångH) utan man måste se till att det är så här (ท้อง thåångH), har jag uppfattat det rätt? I så fall är det ju kanon!

Men det är väl sällan någon använder versal i transkriberingen, så det skulle ju kunna funka då!

Jo, men jag kan inte se hur webläsaren skall veta vilken bokstav som skall vara upphöjd, med ditt förslag.

Om jag förstått dig rätt så skall det finnas en funktion i "aototrans", som läser av vilken bokstav som är Versal och versaler skall då bli upphöjda. Då gäller det att man inte använder versaler i själva transkriberingen, alltså så här (ท้อง ThåångH) utan man måste se till att det är så här (ท้อง thåångH), har jag uppfattat det rätt? I så fall är det ju kanon!

Men det är väl sällan någon använder versal i transkriberingen, så det skulle ju kunna funka då!

Precis, du har fattat det rätt, och den svaga punkten har du också pekat ut på ett helt riktigt sätt. ;) Jag tror dock också att det är ok att kräva att all transkribering ska vara gemener och alla "tonmarkörer" ska vara versaler. Totalt sett blir det den minst dåliga lösningen tror jag. :)

Precis, du har fattat det rätt, och den svaga punkten har du också pekat ut på ett helt riktigt sätt. ;) Jag tror dock också att det är ok att kräva att all transkribering ska vara gemener och alla "tonmarkörer" ska vara versaler. Totalt sett blir det den minst dåliga lösningen tror jag. :)

Tror nog att detta blir fint, nu får vi se om Admin har möjlighet att ära koden!

Här kan jag posta en annan sak. I högra hörnet finns det "notiser" sådant som någon svarat på, klickar man på det, ja då kommer man aldrig till det svar någon lagt in utan man hamnar någonstans i mitten av flödet och man får scrolla ner till svaret. Om man klickar på notiser, skall ju det fungera som ett ankare till inlägget tycker jag.

Om jag klickar på Suriya svarade så hamnar jag aldrig på det Suriya svarade, utan någonstans i mitten av flödet och jag får själv scrolla för att hitta svaret, dåligt???? Ibland är det sidan innan svaret, phuuu

Lyco!!
Har förstått du är en hejare på datorer , internet sidor mm...

Har en liten fråga angående transkriberingar..

I windows finns ju en massa möjligheter vad gäller inställningar av inmatning från tangentbordet..

Typ: Alt+Ctrl+delete... Ctrl+X... mm

Kan man inte ställa in skrivbordet så enkelt att man har kortkommandon för transkriberingen för respektive ord man skriver in? Eller att man gör programmet enklare..?
Har för mig man kan göra det .. Typ Skriv in ditt transkriberade ord + ( Tex: Alt F1 )

Bara ett förslag: ( Inte sagt det skall vara just denna lösningen )
Alt +F1 = Hög ton ( H )
Alt +F2 = Låg ton ( L )
Alt + F3 = Mellan ton ( M )
Alt + F4 = Fallande ton ( M )
Alt + F5 = Stigande ton ( S )

Alt + F6 = Låg ton , Långt uttal, ( LL )
Alt + F7 = Låg ton , kort uttal, ( LK )

Tex :
เดินใกล้กับ
döön glaiF gapL

glai + Alt F4 => glai F ( Inte Upphöjd nu )

Bara en liten fråga .. Men går det att göra...

PEPSI

Lyco!!
Har förstått du är en hejare på datorer , internet sidor mm...

Har en liten fråga angående transkriberingar..

I windows finns ju en massa möjligheter vad gäller inställningar av inmatning från tangentbordet..

Kan man inte ställa in skrivbordet så enkelt att man har kortkommandon för transkriberingen för respektive ord man skriver in? Eller att man gör programmet enklare..?
Har för mig man kan göra det .. Typ Skriv in ditt transkriberade ord + ( Tex: Alt F1 )

Bara ett förslag: ( Inte sagt det skall vara just denna lösningen )
Alt +F1 = Hög ton ( H )
Alt +F2 = Låg ton ( L )
Alt + F3 = Mellan ton ( M )
Alt + F4 = Fallande ton ( M )
Alt + F5 = Stigande ton ( S )

Alt + F6 = Låg ton , Långt uttal, ( LL )
Alt + F7 = Låg ton , kort uttal, ( LK )

Tex :
เดินใกล้กับ
döön glaiF gapL

glai + Alt F4 => glai F ( Inte Upphöjd nu )

Bara en liten fråga .. Men går det att göra...

PEPSI

Nä inte vad jag vet, för de olika applikationerna du har installerat är det möjligt. Word te x kan du ange snabbkommandon, men för hela Windows är jag tveksam, enskilda applikationer ja, men inte Windows!

Nä inte vad jag vet, för de olika applikationerna du har installerat är det möjligt. Word te x kan du ange snabbkommandon, men för hela Windows är jag tveksam, enskilda applikationer ja, men inte Windows, för de ändamål du önskar!

Nä inte vad jag vet, för de olika applikationerna du har installerat är det möjligt. Word te x kan du ange snabbkommandon, men för hela Windows är jag tveksam, enskilda applikationer ja, men inte Windows!
Lyco!
För ett antal år sedan behövde jag ett program som formaterade om en stor excelfil.
Det innebar att alla rader och kolumner kunde generas till ett läsbart A4 dokument.
Jag hade ca 500 rader och ca 30 kolumner.
Allt kom ut som en sygg A4 sida , bara jag klickade på raden, och bad om en generering.

Då borde men väl kunna auto generera 5-6 meningar oavsett innehåll..??

Har många år jobbat åt process industrin.. Där har vi ett begrepp som kallas MMI.
Typ Man, maskin, interface... Dvs. Kommunikation mellan människa och maskin.
Det måste vara lätt för operatören att kommunicera med utrustningen...
Det får inte vara som med en dålig manual till en video.. INGEN FATTAR ..

Personen i fråga skall inte behöva tänka på vad som händer i programmet.

Samma här.. Enkelt: Skriv din text.. + Mycket enkelt kommando = Klart..

Är Thaisnacks kommando bra?? Se nedan

Jag skriver ett ord : "glai" och vill ha en ton på det.. Ok?

glai och sedan trycker jag på "knappen" , " TON" ...

glai[ton][/ton] ... Vad är detta ??? Användarvänligt? Vad gör jag efter jag tryckt på TON ?

Denna funktion är gjord av en dator nörd !!! Inte för vanligt folk!!!
Tänk om Windows skulle vara uppbyggt på samma sätt !!

Vem fan har skrivit detta kommando för vanligt folk??

När jag skriver glai vill jag endast kunna välja de alternativ som finns i grammatiken..
Jag vill välja ett upphöjt "F".. Inga kryptiska programmerings frågor..

glai + F = glai F

Pepsi

Lyco!
För ett antal år sedan behövde jag ett program som formaterade om en stor excelfil.
Det innebar att alla rader och kolumner kunde generas till ett läsbart A4 dokument.
Allt kom ut som en sygg A4 sida , bara jag klickade på raden, och bad om en generering.

Har många år jobbat åt process industrin.. Där har vi ett begrepp som kallas MMI.

glai[ton][/ton] ... Vad är detta ??? Användarvänligt? Vad gör jag efter jag tryckt på TON ?

När jag skriver glai vill jag endast kunna välja de alternativ som finns i grammatiken..

glai + F = glai F

Pepsi
Förtydligande:

glai + ton =

glai

Lyco!

glai + F = glai F

Pepsi

Om du vill ha ton på "glai",ใกล้ du vet att det är fallande ton, så transkribera glajF, markera F och välj knappen "ton", då blir bokstaven F upphöjd

Lycko !
Har provat olika varianter..

[trans]glai[ton]F[/ton][/trans]

glai[ton]F[/ton]

Men får inte det att fungera...

Ena gången får jag [trans]glai[ton]F[/ton][/[/trans]

Va fan är det för funktion..??

Ursäkta mig Lycko!!!
Men vem fan skapade denna funktion..??

Det är ju ett programerings språk...!!

Hur svårt kan det vara att göra en funktion som är användar vänlig...

Han / hon kan inte varit nykter när HEN skrev knappens funktion...

Med typ C-programmering kan man väl skapa en enkel konverterig av 5-6 meningar..??

5, 6 - 7 val som ger resulterar i att en menings tillägg blir upphöjd...!!

Typ : ( Mening ) + Tonval F = Mening + F ( Upphöjd )

I vårt fall ett litet antal varianter..
De 5 ton lägena + ev långt och kort uttal...

Sedan kan man ju utveckla det till annat om man önskar...

Men som konverteringen nu ser ut i THAISNACK är det ju på MS-DOS nivå...
Det är år 2015 nu... Inte 1990....
Hur dj...a svårt kan det vara...

Man kan skapa appar som håller koll på var du är men man kan inte få 5 meningar att bli upphöjda med en bokstav på ett enkelt sätt.. ( Utan en lång teckensträng )

Lyko!!! Hjälp mig att få dem att förstå..!!! :reta:

PEPSI

Jag är ganska säker på att det är tekniskt möjligt, för att det finns redan några sådana. T. ex. så får du fet stil om du markerar något av orden du har skrivit och trycker på B-knappen samtidigt som du håller ned Ctrl-knappen. Du får försöka charma forumteknikern så kanske du kan få dina snabbkommandon. :)

Jag är ganska säker på att det är tekniskt möjligt, för att det finns redan några sådana. T. ex. så får du fet stil om du markerar något av orden du har skrivit och trycker på B-knappen samtidigt som du håller ned Ctrl-knappen. Du får försöka charma forumteknikern så kanske du kan få dina snabbkommandon. :)
Vet inte vem forumteknikern är.. ? Kanske en sinhg hjälper..?? :beer:

PEPSI

Tillbaka
Topp