Ca 20% av befolkningen i Thailand väntas bli registrerade som fattiga i ett nytt statligt register som berättigar till stöd.

Hej

Ja det var precis ett samarbete mellan företag och staten jag avsåg, självklart skulle företagen få en viss kompensation, det är helt nödvöndigt men det skulle nog öndå kunna bli en win-win för både företag och stst.

Mvh isan lover
Inte så säkert. de här företagen vill ha folk som kan samarbeta med robotarna. Att ha folk som enbart klarar av att fylla på magasinen vid maskinerna är de nog inte intresserade av.

Samtidigt är det ett meningslöst projekt att försöka få in enkla jobb för de moment som med fördel kan utföras av robotar. Du tjänar inte in personalkostnaden om du så får gratis arbetskraft jämfört med en automatiserad linje där det är realistiskt att automatisera.

De enkla jobben lär hamna inom servicebranchen och enklare sysslor framöver. Städuppdrag, trädgårdsuppdrag och ta hand om sjuka ligger närmare till hands än att försöka ersätta robotceller och automatiserade produktionslinjer. Visst kommer det att behövas personal även på dessa linjer men knappast lika många i framtiden och kraven kommer definitivt att innebära att du kan svenska och engelska. Jag tror att vi är en eller två ordentliga olyckor ifrån att lagstiftningen ändras så att ingen kommer våga anställa en person som saknar dessa kunskaper.
Det skrämmande är att jag tror att du har rätt. Se på PISA-testet så ser du hur många som vi måste bistå med matpengar.

Hej

Jag tycker att dom problem som uppstod under pandemin visar hur sårbart dagens system är, lägger man sen till att fraktkostnaden hsr ökat ifrån 2 000 usd per container till 15 000 usd borde göra att man borde se över det här.

I händelse av ännu allvarligare störningar än en pandemi skulle ju västvärlden nästan inte kunna producera någonting, många varor i butiker skulle snabbt ta slut och uppstå brist på, även dom produkter som används inom vården borde nog säkras upp på något vis.

Mvh isan lover
Tja dom frakter lär nog sjunka, är det nått redare och stater är duktiga på historiskt sett. Så är det dumpa marknaden med för mycket tonnage. Orderböckerna fulla i Kina på container fartyg.

Med tanke på kraven för att få ett godkänt betyg hos SFI undrar jag faktiskt vilken nivå man måste ligga på för att bli underkänd? Kan man verkligen lära sig mindre än 0 ord på något språk?
Många vill inte bli godkända för då faller vissa bidrag bort. Bättre att sitta på SFI och spela korkad så att man får lyfta bidrag med en så låg insats som möjligt.

Eller krav på engagemang.
Pratade med någon politiker som sade att SFI inte får ge några läxor. Det finns tydligen en regel som säger att De inte får studera mer än tre timmar om dagen. Hoppas att det inte är sant för om det är så så är det skrämmande.
Då är det ändrade regler, när frugan gick i SFI för mer än 20 år sedan så hade hon läxor.

Då är det ändrade regler, när frugan gick i SFI för mer än 20 år sedan så hade hon läxor.
Hej

Samma för frugan, själv tror jag att SFI blir lite som man själv gör det, frugan fick också läxor och pluggade stenhårt, hon klagade inte mycket på SFI men mer på dom som bara satt av tiden där och störde dom andra genom att prata med varandra på hemlandets språk.

Mvh isan lover

Hej

Samma för frugan, själv tror jag att SFI blir lite som man själv gör det, frugan fick också läxor och pluggade stenhårt, hon klagade inte mycket på SFI men mer på dom som bara satt av tiden där och störde dom andra genom att prata med varandra på hemlandets språk.

Mvh isan lover

För några år sedan så blev man placerad i olika grupper beroende på förutsättningarna.
I fruns grupp var det till 95% vettigt folk.
I en liten kommun så är det kanske svårare att dela upp då man inte har elevunderlag att fylla upp grupperna med.

För några år sedan så blev man placerad i olika grupper beroende på förutsättningarna.
I fruns grupp var det till 95% vettigt folk.
I en liten kommun så är det kanske svårare att dela upp då man inte har elevunderlag att fylla upp grupperna med.
Hej

Här började man också i en s.k nybörjargrupp och där satt dom dom inte var intresserade av Svenska kvar år efter år när dom övriga gick vidare till nästa steg i utbildningen.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Det är/var ju mycket slödder som gick på sfi bara för att få sina bidrag då det var närvarokontroll på dem och som du skrev så störde och förstörde lektionerna för de som ville lära sig.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp