Det kanske ja ska tolka som en angrepp av min person men ja förlåter dig om du lovar att inte göra om det.
Man ska inte supa ikapp med en thailändare.
Mitt påstående är korrekt. Däremot har ja fel när jag skrev att thai tål
mer sprit än vad du gör. De tål ofta
mindre alkohol på grund av något som kallas "Asian Flush".
Vad är det som är korrekt? Vad är det som gör att man inte ska supa ikapp med en Thailändare mer än vad man bör supa ikapp med någon annan? "Supa ikapp" är väl oftast något som refererar till en urlöjlig form av testosteronladdad lek där män och kvinnor ska bevisa sig genom att kunna dricka mycket alkohol(?)
(Säg att det skulle röra sig om Crack, hur patetiskt skulle det inte se ut då?

)
Sen används ju samma term mer löst som ett uttryck för att dricka tillsammans, men varför ska man inte dricka med Thailändare i sådana fall? För att de blir fullare? Skulle de vara mer aggressiva? Jag säger absolut nej. Finns mängder med Thais som blir idioter på alkohol, men försök gå hem sent en natt i en studentstad som Stavanger och du kommer träffa lika många idioter, majoriteten Norrmän, Svenskar och Polacker...
Jag kan komma på en anledning dock, och det är om man inte är införstådd i landet och kulturen. Då kan man lätt sätta sig i problem då man 1. är en utböling, 2. hög risk att irritera folk genom att göra/säga fel saker utan att tänka på det. Men för de som inte blir plast-alfas och kåta chimpanser så bör inga problem uppstå, eller snarare - risken för problem bör vara ungefär den samma som hemma i en liknande omgivning..
Nu när vi väl kommit in på problem så kan jag säga att under 8-9 års tid har jag känt mig hotad och/eller haft problem 5 gånger. En gång väntade jag på ett tåg, precis efter Militären kommit och tagit över makten från Taksin (då han fortfarande inte dragit till Dubai), Taksin var på storbildsteven inne på Hualampong. Jag viste knappt vem han var, var första gången jag reste runt i landet, men satt på golvet och knådade pannan med båda händerna, vilket måste sätt ut som att jag Waiade mot TVn, blev ett jävla liv på något alko, men 5 andra som satt där tog bort honom..
Andra gången snodde två Khmerer min mobil i Banglamphu, de vägrade erkänna. Slutligen följde jag och en kompis efter dem och låtsades ringa kompisar som var militärer att komma och ta dem från andra hållet nära Pinklao-bron. Slutade med en flaska Leo krossad över näsan. Var ett riktigt dumt drag av oss.. Men men, som sagt, även jag kan bli ett apmongo efter en lång natt...
De andra 3 gångerna har det rört sig om västerlänningar som flippat totalt utan noll anledning. Folk undrar varför expats inte "gillar varandra", den frågan kommer upp ofta på TVF. För mig säger det sig självt att immigranter/expats kalla vad ni vill , är de jag skulle vara mest försiktig med först. Finns mängder med vanliga trevligt folk som är gifta här, pensionerade här, Engelsklärare eller företagsägare bl.a. MEN det finns också MÄNGDER med folk som jobbar/lever på gråzonen eller totalt illegalt och mycket skumt folk som man inte har en aning om vilka de är och vad fan de gör här.. Så automatiskt avvaktar jag normalt sätt om inte folk bjuder in. Sen verkar det ju märkligt att man ska vara vänner bara för att man råkar ha samma hudfärg, det finns mängder med kulturella skillnader mellan Svenskar, Fransmän, Israeliter, Ryssar osv. Ser inte hur vi skulle höra samman mer.
Brukar få förklara många gånger att farang är många olika folk, precis som Japaner och Thailändare inte är likadana. Det är en liknelse de oftast förstår här...
Sist men inte minst vill jag säga att ska man vara försiktig med hur man dricker i regionen skulle jag vara MYCKET mer försiktig i Kambodja., framförallt Phnom Penh och Sihanoukville. Jag älskar Kambodja, men det är långt ifrån safe alla gånger...
(sådär, nu har jag fått skriva av mig för idag. Dags att gå och käka).