Rätt och fel Sup inte ikapp med thailändare

A

Anonym

Gäst
Sup inte ikapp med thailändare. De har en särskild gen som gör att de tål mer sprit än vad du gör.

Det är ganska olika tycker jag, är la ungefär som att supa med sv.

Jag har krökat med filippinare några gånger när jag reste runt på Luzon för drygt 6 år sedan. Och inte sjutton tåler dom lika mycket som vi, vissa blev skitfulla väldigt snabbt. Men som sagt, det är naturligtvis individuellt och jag tror att samma sak gäller för thai.

Är ju helt tvärtom som sagt. Många saknar en del enzymer som gör att de inte tål alkohol, ungefär som om vi skulle supa på antabus. De blir illröda och snurriga direkt. Långt ifrån alla dock.

Inte för att jag vill framställa mig själv som något totalt alko, men jag har aldrig blivit supen under bordet av Thais (och jag är inte vidare tålig).
Dricker vi som vanligt folk (whisky och soda, alternativt en slurp cola på det) så är jag näst intill nykter när andra börjar spåra ur.
MEN, vad de där emot kan utklassa mig i många gånger är att dricka ren sprit utan något att skölja ner med. Jag kan klara någon, men får lätt spykänslor, samma sak om jag skulle hinka i mig öl, mest p.g.a. allt lödder. Föredrar att dricka i normalt tempo, men ibland blir det helt plötsligt bråttom någonstans, då brukar andra få dricka upp efter mig från öltornet..

Jag glömmer aldrig en gång för många år sedan när vi gick på en bar och köpte ett set whiskey med soda. Tjejen hällde spriten i korken och la dropparna i glaset sen ville hon fylla upp glaset med soda. Det var bara att stoppa henne och ta hand om flaskan själv, hade vi velat sitta och dricka soda med is hade vi beställt det.

Jag glömmer aldrig en gång för många år sedan när vi gick på en bar och köpte ett set whiskey med soda. Tjejen hällde spriten i korken och la dropparna i glaset sen ville hon fylla upp glaset med soda. Det var bara att stoppa henne och ta hand om flaskan själv, hade vi velat sitta och dricka soda med is hade vi beställt det.

Sker mig ca en gång i veckan..

Jag va på en Malam dans konsert i ett tempel i hembyn. Satt med en grupp ungdomar och drack ren Hong Tong. Tillslut sa dom nej, nu har vi fått tillräckligt... Inte en droppe till fick jag i dom hur mycket jag än masade. Bara att gå till nästa grupp 4-5 killar. Dom satt ju med sina sodaglas, och jag gjorde om proceduren tills dom fick nog... Efter ett antal grupper så vaknade jag upp på golvet i vardagsrummet. Enligt svärmor hade ett par killar kört hem mig på moppen... Det gick åt 3,5 (stora) flaskor Hong Tong. Jag vet inte om dom va lättpåverkade, om dom bara var blyga och artiga, eller om dom skulle jobba dan efter... Nej, det skulle som nog inte, dom hade ju åkt hem en vecka på nyår.
Lärde mig iaf att, thaiwhiskey e inte så stark som farangwhiskey, men när den väl slår till så gör det det ordentligt.

Annars så kan jag bara påstå att jag tål nog mer än de flesta jag känner. Men jag känner kanske inte så många så skall ju inte malla upp mig för mycket för detta.

Troligtvis fel tror jag, alla har inte den genen. De flesta asiater saknar enzymer som bryter ner alkoholen. Skål på er alla i forumet, med eller utan alkohol

Som den vänsterpolitiker Jonas Sjöstett är så vet han inte angående detta heller vad han talar om .....;)

Asiater saknar mycket riktigt en enzym som bryter ner alkoholen , detta är välkänt , att supa med asiater är dumt ja ,dock på grund av deras ofta taskiga lynne ihop med alkohol . Dessutom är många så vana med alkohol att de klarar större mängder , dvs de är storförbrukare på väg att bli ordentligt beroende .....
Fö så super jag inte med någon , jag kan ta ett glas med goda vänner samt vid speciella tillfällen , men supa ,NEJ Tack , det får vissa politiker syssla med , de har ju inget att vara rädd om .........

Det man inte har går ej att mista , gammalt talesätt ;)

Jag håller med dig @Phonta, det är bäst att hålla sig ifrån eländet om man kan. Nu verkar ju faktiskt politiker Jonas S vara den första partiledaren i V som håller sig hyfsat nykter.

Hemma i byn finns bara ett fyllo som jag känner till, honom stiftade jag bekantskap med under vårt bröllop där. Han utmärkte sig ordentligt när han blev aspackad, man kunde bara inte missa honom. Så nuförtiden kallar vi honom för "mao maak maak" , han kan dyka upp någon gång när alkoholsuget blir för påträngande. Det blir dock inget hos oss eftersom ingen dricker något, men han tycker nog att det är en konstig farang som inte rör något.

Nuförtiden kan han dock få akut hjälp i svägerskans affär, hon säljer nämligen Lao khao och mopedbensin. :D

Själva så har vi några grannar som gillar att festa ofta, dom brukar låna by högtalarna och spela musik långt in på nätterna, och rätt som det är hör man dom skrika på varandra och så är det slagsmål men dom slåss som kärringar och bråket brukar sluta lika fort som det började och dagen efter så undrar dom varför dom har en blåtita

Vissa av dom ska ju definitivt inte dricka något starkare än vatten på flaska, men att dom dricker som dom gör beror ju kanske på att dom inte har något vettigare för sig då dom inte vill arbeta som normalt folk

Som den vänsterpolitiker Jonas Sjöstett är så vet han inte angående detta heller vad han talar om

Det kanske ja ska tolka som en angrepp av min person men ja förlåter dig om du lovar att inte göra om det. :D

Man ska inte supa ikapp med en thailändare. Mitt påstående är korrekt. Däremot har ja fel när jag skrev att thai tål mer sprit än vad du gör. De tål ofta mindre alkohol på grund av något som kallas "Asian Flush".

Referens: Alcoholism: Clinical & Experimental Research sa:
En stor del av befolkningen i Asien saknar genen för enzymet acetaldehyddehydrogenase-2 (ALDH2) som konverterar acetaldehyd till acetat i levern, det andra steget i alkoholmetabolism (det första steget är när alkohol konverteras till acetaldehyd av enzymet Alcohol dehydrogenase (ADH)).

http://www.voiceofsteve.com/2009/04/asian-flush.html sa:
Cirka en tredjedel av befolkningen i Kina, Japan och Korea har en bristfällig typ av ett enzym som kallas acetaldehyde dehydrogenase (ALDH), vilket innebär att alkoholen som vi konsumerar inte blir ordentligt nedbruten i kroppen. Hos folk med normal aktivitet ska vodkan vi häller i oss metaboliseras av alcohol dehydrogenase (ADH) till acetaldehyde och vidare till acetate med hjälp av ALDH. Fungerar det här mår man bra. Men hos asiater med en bristfällig typ av enzymet ackumuleras acetaldehyde i blodet och vi får en fin rodnad över hela kroppen.

En asiat i ett experiment Före alkoholintag och .........Efter en slurk brandy

journal_pmed_1000050_g001.png

Jonas Sjöstett skrev :Sup inte ikapp med thailändare. De har en särskild gen som gör att de tål mer sprit än vad du gör.

Du säger sen med hänvisning till din vidare info om Asiaters gener , det handlar inte ens om en gen .....Det handlar om BRIST på en Enzym :)

Men det är förlåtet , du är ju politiker så du bör ju vända kappan efter vinden även om du bevisligen gjort ett felaktigt påstående .. snälla Jonas ., läs vad du skrev i första inlägget , sen vad du påstår med referens till Alkoholism

Detta läste jag om i Grundskolan årskurs 9 , men du Jonas är ju yngre och Ni politiker har ju totalt förstört den Svenska skolan , märkväl Ni politiker , så kanske kan du ta det som hets mot grupp

det handlar inte ens om en gen .....Det handlar om BRIST på en Enzym :)

Läs inte så snabbt Phonta så ser du att ja citerade Alcoholism: Clinical & Experimental Research. I det citatet står förklaringen till sambandet mellan genen och enzymet.

Om du vill starta en diskussion om den svenska skolan tycker ja att du ska starta en ny tråd i det ämnet alternativt ta upp det ämnet i en privat diskussion med mig.

Det kanske ja ska tolka som en angrepp av min person men ja förlåter dig om du lovar att inte göra om det. :D

Man ska inte supa ikapp med en thailändare. Mitt påstående är korrekt. Däremot har ja fel när jag skrev att thai tål mer sprit än vad du gör. De tål ofta mindre alkohol på grund av något som kallas "Asian Flush".

Vad är det som är korrekt? Vad är det som gör att man inte ska supa ikapp med en Thailändare mer än vad man bör supa ikapp med någon annan? "Supa ikapp" är väl oftast något som refererar till en urlöjlig form av testosteronladdad lek där män och kvinnor ska bevisa sig genom att kunna dricka mycket alkohol(?)

(Säg att det skulle röra sig om Crack, hur patetiskt skulle det inte se ut då? :-\ )

Sen används ju samma term mer löst som ett uttryck för att dricka tillsammans, men varför ska man inte dricka med Thailändare i sådana fall? För att de blir fullare? Skulle de vara mer aggressiva? Jag säger absolut nej. Finns mängder med Thais som blir idioter på alkohol, men försök gå hem sent en natt i en studentstad som Stavanger och du kommer träffa lika många idioter, majoriteten Norrmän, Svenskar och Polacker...

Jag kan komma på en anledning dock, och det är om man inte är införstådd i landet och kulturen. Då kan man lätt sätta sig i problem då man 1. är en utböling, 2. hög risk att irritera folk genom att göra/säga fel saker utan att tänka på det. Men för de som inte blir plast-alfas och kåta chimpanser så bör inga problem uppstå, eller snarare - risken för problem bör vara ungefär den samma som hemma i en liknande omgivning..

Nu när vi väl kommit in på problem så kan jag säga att under 8-9 års tid har jag känt mig hotad och/eller haft problem 5 gånger. En gång väntade jag på ett tåg, precis efter Militären kommit och tagit över makten från Taksin (då han fortfarande inte dragit till Dubai), Taksin var på storbildsteven inne på Hualampong. Jag viste knappt vem han var, var första gången jag reste runt i landet, men satt på golvet och knådade pannan med båda händerna, vilket måste sätt ut som att jag Waiade mot TVn, blev ett jävla liv på något alko, men 5 andra som satt där tog bort honom..

Andra gången snodde två Khmerer min mobil i Banglamphu, de vägrade erkänna. Slutligen följde jag och en kompis efter dem och låtsades ringa kompisar som var militärer att komma och ta dem från andra hållet nära Pinklao-bron. Slutade med en flaska Leo krossad över näsan. Var ett riktigt dumt drag av oss.. Men men, som sagt, även jag kan bli ett apmongo efter en lång natt...

De andra 3 gångerna har det rört sig om västerlänningar som flippat totalt utan noll anledning. Folk undrar varför expats inte "gillar varandra", den frågan kommer upp ofta på TVF. För mig säger det sig självt att immigranter/expats kalla vad ni vill , är de jag skulle vara mest försiktig med först. Finns mängder med vanliga trevligt folk som är gifta här, pensionerade här, Engelsklärare eller företagsägare bl.a. MEN det finns också MÄNGDER med folk som jobbar/lever på gråzonen eller totalt illegalt och mycket skumt folk som man inte har en aning om vilka de är och vad fan de gör här.. Så automatiskt avvaktar jag normalt sätt om inte folk bjuder in. Sen verkar det ju märkligt att man ska vara vänner bara för att man råkar ha samma hudfärg, det finns mängder med kulturella skillnader mellan Svenskar, Fransmän, Israeliter, Ryssar osv. Ser inte hur vi skulle höra samman mer.

Brukar få förklara många gånger att farang är många olika folk, precis som Japaner och Thailändare inte är likadana. Det är en liknelse de oftast förstår här...

Sist men inte minst vill jag säga att ska man vara försiktig med hur man dricker i regionen skulle jag vara MYCKET mer försiktig i Kambodja., framförallt Phnom Penh och Sihanoukville. Jag älskar Kambodja, men det är långt ifrån safe alla gånger...

(sådär, nu har jag fått skriva av mig för idag. Dags att gå och käka).

@Banglassi det påminner om en Norrmann som hade några tomtar på loftet... han bjöd min tjejs kompis (med förkläde) på KFC. Han trodde det skulle vara tillräckligt för att hon skulle vilja bli ihop med honom, eller att han skulle få göka... Hon blev inte intresserad av honom och han flippade ur och började bråka. så sa han till mig att vi faranger håller ihop och att jag skulle stötta honom... han hade spenderat hela 500B på "den j-la bitchen"... man kan säga att jag inte va på hans sida.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
9 K
A

Tillbaka
Topp