A
anonymous
Gäst
Är det väl visst någon som påstår det är ju precis det han Krille skriver att hans ungar säger khun mää och khun jai.Nä.. ingen har väl påstått att en Thai kallar sin mamma eller Pappa för khun daglig dags , däremot Mäe eller Yai alt Paa,till sin far . Samma med att Waia folk till höger och vänster, det gör man bara inte .. En äldre människa, eller folk som man kanske träffar mycket sällan skall visas respek. Tycker vi Faranger verkar ha svårt för att ta seden dit vi kommer , tänk på vad vi vill ha av våra invandrare .... Kom ihåg att om någon waiar dig så skall du absolut waia tillbaka , lär dig hur dvs hur högt händerna hålls i förhållande till nivån på respekt.. Barn waiar ofta äldre , jag waiar även barn men ev. även bara med en nick samt Sawadee Kap ..
Man waiar mao inte svärfar på samma sätt som om jag skulle få äran att träffa Thailands Konung . Då gäller en helt annan tillbörlig respekt
Ni som kan mer får gärna rätta mig![]()
Jag skriver inte att khun inte används jag skriver att jag hör inte det utryckas till föräldrar i vardagstal.