Svärmödrar och familj...?

Nej, det är inte den jag menar iaf. Den jag menar och som jag tror att även @Krille menar är när man behöver passera någon som kan blir störd av att man passerar. Då böjer man ned sig lite som respekt-gest.

Jaja, nu förstår jag som man gör när man äntrar ett rum med munkar t ex, folk hukar sig ner så att man inte skymmer munken för andra eller stör eller när man närmar sig munken så går man fram hukandes och detta hukandet behöver ju inte bara gälla äldre, så som jag ser det.:).

Men har fortfarande svårt att tro att detta är ett vardagligt beteende som man gör i tid och otid och till vem som helst, utan i sammanhang där man just inte vill störa, gör man ju i biosalonger också, hukar sig av respekt för den som tittar på filmen, har själv bara sätt det just i de sammanhang jag sa ovan.

Men länken här visar väl det du avser antar jag http://province.m-culture.go.th/nan10/D2072 comity.htm

Eller som när två eller flera personer står och språkar på ett trångt utrymme t.ex en korridor. Om man inte kan passera runt dessa personer kan man lätt böja knäna lite och passera i mellan. Mycket trevlig gest som jag försöker tänka på även i Sverige.

Ja det är lite så jag också tänker, precis som du säger skulle jag också göra i motsvarande situation, det går lite av sig själv faktiskt, var jag än är. Man vill visa på att man inte är allt för påträngande när man vill passera!

Eller när man sitter och lyssnar på ett föredrag och man behöver resa sig för att gå på toaletten, så reser man ju sig inte rakt upp med en gång utan tar några steg nedhukad och böjd för att på så sätt ursäkta sig och att man inte har för avsikt att störa.

Sen har jag många gånger sett unga och barn gärna niga respektive buga inför äldre när de passerar, men jag känner att jag som är 59 år, då skall det vara något speciellt i så fall, utan buga med huvudet i samband med en wai räcker långt tycker jag.

Att en på 65 år skall säga Jai till sin svärmor tycker jag låter helt galet, det känns som den personen blir förringad och inte får den respekt hans ålder borde ge statusmässigt då?
Känns som många faranger viker sig för lätt i tilltal och får respekten därefter, en 65 årig man som blir behandlad som ett barn statusmässigt?
Beror väl på om svärmor är äldre än honom...

Nej. Hon Har INTE fel, det är thailändska med respekt, Det Jonas säger är isaanska ej samma.
Detta har vi ältat länge nu, men det är alltid lika trevligt. :)
Hänger du med alls eller??
Min lärarinna på skolan lär inte ut Isaan jag går på Thai språk skola inte Isaan språkskola och det var hon som sa att korrekt att säga var mää jai och det står i tidigare inlägg.
Jag skriver inte nåt om vad dom säger i isaan.

Jaja, nu förstår jag som man gör när man äntrar ett rum med munkar t ex, folk hukar sig ner så att man inte skymmer munken för andra eller stör eller när man närmar sig munken så går man fram hukandes och detta hukandet behöver ju inte bara gälla äldre, så som jag ser det.:).

Men har fortfarande svårt att tro att detta är ett vardagligt beteende som man gör i tid och otid och till vem som helst, utan i sammanhang där man just inte vill störa, gör man ju i biosalonger också, hukar sig av respekt för den som tittar på filmen, har själv bara sätt det just i de sammanhang jag sa ovan.

Men länken här visar väl det du avser antar jag http://province.m-culture.go.th/nan10/D2072 comity.htm

Nu klickade jag mig bara till sista sidan, så jag har inte helt fått med mig diskussionen.

Men att man hukar sig när man går förbi folk har jag upplevt och upplever mer eller mindre varje daga i Thailand.
Känns som någon form av underkastelse och blir faktiskt pinsamt, då det är mig dom hukar sig för.

Då jag är 30cm längre än "hukarna" så tror jag inte att det är för att dom inte vill skymma sikten.

Fånigt värre.

Nu klickade jag mig bara till sista sidan, så jag har inte helt fått med mig diskussionen.

Men att man hukar sig när man går förbi folk har jag upplevt och upplever mer eller mindre varje daga i Thailand.
Känns som någon form av underkastelse och blir faktiskt pinsamt, då det är mig dom hukar sig för.

Då jag är 30cm längre än "hukarna" så tror jag inte att det är för att dom inte vill skymma sikten.

Fånigt värre.
Ja tänkte på det nu här också, känns för oss kanske fånigt men normalt för de.

Hänger du med alls eller??
Min lärarinna på skolan lär inte ut Isaan jag går på Thai språk skola inte Isaan språkskola och det var hon som sa att korrekt att säga var mää jai och det står i tidigare inlägg.
Jag skriver inte nåt om vad dom säger i isaan.
Jag hade ett snack med dig angående detta tidigare, där du sa att du tilltalade din svärmor med I-mää.
Lycka till med din thaikurs;)

Fånigt värre.
Absolut inte

Jag hade ett snack med dig angående detta tidigare, där du sa att du tilltalade din svärmor med I-mää.
Lycka till med din thaikurs;)
I-mää är Isaan annars är väl det ända jag sagt på Isaan och det var exets morsa jag kallade I-mää vilket började som ett skämt och hängde på efter det.
Vilket var lustigt på sitt vis då dom inte var från Isaan eller pratade Isaan.

Du skulle bli förvånad. Jag jobbar ibland som tolk.

Konstigt att du aldrig deltar i diskussioner om språket här då, du skulle ju vara en stor tillgång för oss mer amatörer! I-mää här ser jag inte som språk utan mer kulturyttringar om hur man säger och var.

Tillbaka
Topp