Ta hand om er och berätta vid en olycka.

Hur är det med fordonsförsäkringarna? Både den på MC och motpartens ska väl täcka upp sjukvårdskostnad?

Har en kompis i Surin som körde omkull rätt illa i lösgrus med en Honda Click och fick allt ersatt från försäkringen.
Jag tror han hade en dyrare klass 1 på ”moppen”.
Han låg inlagd länge och det tog ett halvår innan han kunde gå utan problem.

Hur är det med fordonsförsäkringarna? Både den på MC och motpartens ska väl täcka upp sjukvårdskostnad?

Har en kompis i Surin som körde omkull rätt illa i lösgrus med en Honda Click och fick allt ersatt från försäkringen.
Jag tror han hade en dyrare klass 1 på ”moppen”.
Han låg inlagd länge och det tog ett halvår innan han kunde gå utan problem.
Dessa govermentförsäkringar som är obligatoriska är i stort sett värdelösa , har oftast en som täcker upp mot tredje part , den kostar kanske 6 tusen bath/år för bilen samt nästan samma för MC , Men den skyddar inte mig själv utan som sagt tredje part , Man kan ta en MC olycksfall för ungefär samma slant , men då tar den inte stora summor . Har haft alla av dessa olika varianter genom åren . Nu är jag fullförsäkrad när jag åker ner , så behöver inte tänka på detta

Dessa govermentförsäkringar som är obligatoriska är i stort sett värdelösa , har oftast en som täcker upp mot tredje part , den kostar kanske 6 tusen bath/år för bilen samt nästan samma för MC , Men den skyddar inte mig själv utan som sagt tredje part , Man kan ta en MC olycksfall för ungefär samma slant , men då tar den inte stora summor . Har haft alla av dessa olika varianter genom åren . Nu är jag fullförsäkrad när jag åker ner , så behöver inte tänka på detta
Försäkringsbiten är viktig och du verkar ha koll.

Så tragiskt, svårt att veta vad jag skall säga. Har aldrig träffat Långeman men pratat lång tid med honom på telefon. Han är välgit kunnig på många saker. Tog kontakt med honom när jag ville ha råd.
Det blir en tom känsla. Inte så länge sedan våran bästa vänners 15 årige son dog i mc olycka.
Önskar att Långeman vaknar till liv förstås.

Trafik är så farligt även om man gör allting rätt, för jag kan aldrig veta vilka man möter.
Jag som cyklar mycket har många nära döden upplevelser speciellt i kurvor för folk kör som på racerbana. Tittar alltid bakåt när jag närmar mig en kurva för att undvika att någon kommer ikapp mig mitt i kurvan för det är 99%,av folket här som genar.
När man kör bil här, måste man ha full koll framåt och bakåt för mc ar kör om på höger som vänster.

@Nam Falang har du hört något om Långeman. Som du kan kanske berätta för oss här.
Har Pan Pan sagt något till dig?
Jag har aldrig pråtat med Långeman och vet inget om honom annat än det jag har läst från de som känner honom.
Men detta är inte så stort forum så det känns ibland som en liten familj här på forumet.
Så man lider med de som råkar ut för något hemskt här. Som Långeman och Ubon.
Om du Nam Falang kan berätta något vore det tacksamt:wai:

@Nam Falang har du hört något om Långeman. Som du kan kanske berätta för oss här.
Har Pan Pan sagt något till dig?
Jag har aldrig pråtat med Långeman och vet inget om honom annat än det jag har läst från de som känner honom.
Men detta är inte så stort forum så det känns ibland som en liten familj här på forumet.
Så man lider med de som råkar ut för något hemskt här. Som Långeman och Ubon.
Om du Nam Falang kan berätta något vore det tacksamt:wai:

Hej!
Vad gäller Långemans fysiska hälsa så har tyvärr ingen förändring skett. Fick igår meddelande om att ambassaden har hört av sig till exet och börjat dra i trådarna. En släkting till Långeman hörde av sig till mig som hade fått information från ambassaden. En släkting som jag kände till lite grand men inte lyckats få tag på.

Tyvärr har jag inga goda nyheter att komma med utom att läget inte har förvärrats.

Verkligen tråkig historia det här! :-(

Tydligen så har han nu blivit flyttad från intensiven till en vanlig avdelning trots att ingen förbättring har skett. Efter vad jag kan förstå utifrån den information jag har fått så hade den som körde på honom inte ens den obligatoriska försäkringen, och får därmed betala själv, så det ligger nära till hands att tro att förflyttningen till vanlig avdelning är på dennes begäran. :-(

Tydligen så har han nu blivit flyttad från intensiven till en vanlig avdelning trots att ingen förbättring har skett. Efter vad jag kan förstå utifrån den information jag har fått så hade den som körde på honom inte ens den obligatoriska försäkringen, och får därmed betala själv, så det ligger nära till hands att tro att förflyttningen till vanlig avdelning är på dennes begäran. :-(

Typ vad jag befarade. Själv har jag inte fått någon uppdatering om läget men om det inte har förändrats så är det inte så konstigt.

Typ vad jag befarade. Själv har jag inte fått någon uppdatering om läget men om det inte har förändrats så är det inte så konstigt.

Ja, det det är nog risk att det blir långvarigt, och ovisst hur stora skadorna är också. Den information jag har fått är att olyckan inträffade tjugo i sju på kvällen och att han inte blev opererad förrän vid midnatt och att huvudet då var fyllt av blod, så har blodet tryckt på hjärnan under lång tid så kan det ju ha blivit stora skador av det också. Risken för syrebrist är nog också stor.

Sorgligt att få läsa att det är illa för Långeman. Finns det hopp om förbättring?

Hade han ingen egen försäkring som kan gå in och täcka så att man kan kräva den skyldige senare?

Är väl stor risk att det inte finns några pengar där att hämta om han nu inte hade någon försäkring ens Tyvärr Men självklart så ska ju den personen ha sitt straff och det ett som känns med

Ja, det det är nog risk att det blir långvarigt, och ovisst hur stora skadorna är också. Den information jag har fått är att olyckan inträffade tjugo i sju på kvällen och att han inte blev opererad förrän vid midnatt och att huvudet då var fyllt av blod, så har blodet tryckt på hjärnan under lång tid så kan det ju ha blivit stora skador av det också. Risken för syrebrist är nog också stor.

Jag var hemma hos Långeman ca 18:10 och då hade olyckan redan skett. Det blir nog en extra timme på den information som du fått dessvärre.

Det är väldigt lång väntan på akut operation det... :-(

Ja bara resan med ambulans till Chon Buri hospital tog runt en timme. Dom ville inte köra honom till ett privat sjukhus i Pattaya då försäkringsfrågan inte gick att reda ut. Jag måste säga att min tidsuppfattning är lite suddig från kvällen för olyckan. Tyckte allt gick ganska fort men det var mycket som hände och situationen var jobbig. Kände mig väldigt ensam och liten stundom. Tur att jag hade frun att ringa. Hon kämpade tappert från Sverige. Har fått mig en rejäl tankeställare för framtiden kan jag intyga. Många av frågetecknen den kvällen hade kunnat rätas ut med enkel information som får plats på en lapp i plånboken.

Säkert någon annan som har hamnat i liknande situation. Vilken typ av dokumentation bär ni på er vid utlandsvistelse?

Ja bara resan med ambulans till Chon Buri hospital tog runt en timme. Dom ville inte köra honom till ett privat sjukhus i Pattaya då försäkringsfrågan inte gick att reda ut. Jag måste säga att min tidsuppfattning är lite suddig från kvällen för olyckan. Tyckte allt gick ganska fort men det var mycket som hände och situationen var jobbig. Kände mig väldigt ensam och liten stundom. Tur att jag hade frun att ringa. Hon kämpade tappert från Sverige. Har fått mig en rejäl tankeställare för framtiden kan jag intyga. Många av frågetecknen den kvällen hade kunnat rätas ut med enkel information som får plats på en lapp i plånboken.

Säkert någon annan som har hamnat i liknande situation. Vilken typ av dokumentation bär ni på er vid utlandsvistelse?
Jag har alltid en liten inplastad lapp i plånboken med telefonnummer till lite olika personer, både Svenska samt Thailändska vänner som känner mig.

Liknande trådar

A
Svar
7
Visningar
1 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp