Ta hand om er och berätta vid en olycka.

Jag var på sjön den julafton men jag tror att även jag och mina barn hade hamnat under samma julgran den julafton om jag varit hemma.
Jag hoppas ju att Långeman skall vara jultomten i år.
Vi hade redan planerat, julfirande hemma hos mig i år, besök från Sverige, ungarna leker och en oväntad jultomte som skulle vara en barnpolare från Sverige som dök upp i skägg.
Nu kommer det ju inte hända och jag vet att folk på forumet hoppas och ber.
Men som jag sagt till andra det skall mer än ett mirakel till, det ser illa ut.
Jag kan spekulera och dra runt trådarna och låtsas, men nä tyvvär, jag tror och vi skall minnas han för den han var.
Har jag fel är ja lycklig, men tyvärr tror jag inte så...............
Jag har endast träffat er en gång men jag insåg direkt att ni visste vart ni hade varandra. Det är verkligen skit det som hänt.

Jag har endast träffat er en gång men jag insåg direkt att ni visste vart ni hade varandra. Det är verkligen skit det som hänt.
Jag började känna Långeman genom detta forum 2012 , vi skypade nästan varje dag fram tills dess att jag flyttade ner 2013 , När jag träffade Långeman första gången var Boss inte stor inte :) Sen umgicks vi i stort sett varje dag ,pratade i telefon varje dag under flera år, vi är ju lika envisa båda två så ibland drogs det inte jämt , men har alltid ansett Långeman som en vän och riktigt bra kille , körde och mekade hoj ihop, hans fru och min fru gick mycket bra ihop så det blev massor med umgänge .Så ja, jag känner honom mycket väl och önskar även jag verkligen av hela mitt hjärta att han tillfrisknar så pass att han kan få ett värdigt liv efter denna händelse :confused:

Vad gäller annat som @kurant skrev något om sjukvården här nere, jag tyckte och tycker att Långeman fick riktigt bra vård när han var på sjukhuset, och tiden till akuten är väl bättre än en norrlänning får!!
Snacka om att prata mot vetande.
Inlägget i # 19 skriver Nam Falang att han hamnat på ett sjukhus som inte kan operera och måste förflyttas till ett annat sjukhus.
Det måste handlat om lång tid för Nam Falang både åkte hem och tog taxi till sjukhuset. Timmar?????
Värdefull och kanske livsavgörande tid schabblas bort.
Hur kan du påstå att detta är bättre än Norrland. Struntprat.............
Sånt händer inte i Norrland utan behandling påbörjas redan i ambulans eller helikopter och man hamnar alltid där rätt resurser finns.
Ambulanser och även helikoptern har senaste utrustning och utbildad personal ombord som inte finns i Thailand.
Under hela transporten är ambulansen uppkopplad mot sjukhuset och vid framkomsten rullas man in direkt till rätt operationsbord.

Tiden från olycka tills man får första behandling är mycket bättre i Sverige och i Thailand släpps inte ens ambulansen fram i trafiken.

Inlägget i # 19 skriver Nam Falang att han hamnat på ett sjukhus som inte kan operera och måste förflyttas till ett annat sjukhus.
Det måste handlat om lång tid för Nam Falang både åkte hem och tog taxi till sjukhuset. Timmar?????
Sånt händer inte i Norrland utan behandling påbörjas redan i ambulans eller helikopter och man hamnar alltid där rätt resurser finns.
Ambulanser och även helikoptern har senaste utrustning och utbildad personal ombord som inte finns i Thailand.
Under hela transporten är ambulansen uppkopplad mot sjukhuset och vid framkomsten rullas man in direkt till rätt operationsbord.

Tiden från olycka tills man får första behandling är mycket bättre i Sverige och i Thailand släpps inte ens ambulansen fram i trafiken.
Där har du nog tyvärr rätt Kurant , jag tror att transporten till sjukhus är avgörande , men nog kan de en del även här , inte bara köra bilen , sjukvårdarna har väl även de en utbildning om ändock precis som i Sverige med varierande färdighet, att man inte gör rätt bedömning från början utan måste flytta patienten finns många exempel på även i Sverige

Där har du nog tyvärr rätt Kurant , jag tror att transporten till sjukhus är avgörande , men nog kan de en del även här , inte bara köra bilen , sjukvårdarna har väl även de en utbildning om ändock precis som i Sverige med varierande färdighet, att man inte gör rätt bedömning från början utan måste flytta patienten finns många exempel på även i Sverige
Kvalitén på ambulanser skiljer mycket i Thailand och dom bättre privata sjukhusen har väl egna ambulanser med bra utrustning men hur får man fram en sån när olyckan är framme och man ligger medvetslös??

Kvalitén på ambulanser skiljer mycket i Thailand och dom bättre privata sjukhusen har väl egna ambulanser med bra utrustning men hur får man fram en sån när olyckan är framme och man ligger medvetslös??
Det handlar om att ha en bra försäkring , låta en kopia på försäkringsbrevet ligga under sadeln eller i fickan /plånboken , jag har låtit min frus dotter skriva på Thai (på försäkringsbrevet ) att jag är fullförsäkrad och skall till det bästa som finns att erhålla ,, även att de kan ta kontakt med SOS Alarm i Danmark om frågor rörande min ev vård

Jag har pratat med nam farang på pm och behandling påbörjade nog genast, tyvärr har dom inte utrustning för att behandla kraftig hjärnblödning i ambulanserna, vet inte om Norrland har det?
Chonburi hospital är det statliga sjukhus som är utrustat för att behandla sådana här fall och tyvärr så blir det avstånd som man kan räkna med i glesbyggd.
På Smögen är närmaste sjukhus för boende uddevalla, men dom tar inte akuta fall som detta så även där i Sverige hade det handlat om 1h30min innan operationsbänk.

Jag har själv varit med om alvarlig trafikolycka då jag blev överkörd, ambulanspersonalen gjorde ingenting innan sjukhus då dom inte visste vilka invärtes skador jag hade och deras behandling kanske skulle förvärra.

Senast ändrad:
Detta avsåg jag bra att ha med

Jag tog bort bilden eftersom namn och personnummer syntes. @Phonta , lägg in den igen om du vill men personuppgifter så öppet är inte bra. // Berra

Senast redigerad av en moderator:
Dock så är alla sjukhus enligt ny lag från juntan tvungna att ta akutfall vid olycka sedan något år tillbaks.
Så om man orkar kan man nog göra stor sak av detta, då juntaledaren själv gått ut och sagt att alla sjukhus även privata är tvungna att ta akutfall och ambulans skall köra till närmaste sjukhus.

Harr alltid detta på första sidan i plånboken.

20181023_082737.jpg

Jag har pratat med nam farang på pm och behandling påbörjade nog genast, tyvärr har dom inte utrustning för att behandla kraftig hjärnblödning i ambulanserna, vet inte om Norrland har det?
Chonburi hospital är det statliga sjukhus som är utrustat för att behandla sådana här fall och tyvärr så blir det avstånd som man kan räkna med i glesbyggd.
På Smögen är närmaste sjukhus för boende uddevalla, men dom tar inte akuta fall som detta så även där i Sverige hade det handlat om 1h30min innan operationsbänk.

Jag har själv varit med om alvarlig trafikolycka då jag blev överkörd, ambulanspersonalen gjorde ingenting innan sjukhus då dom inte visste vilka invärtes skador jag hade och deras behandling kanske skulle förvärra.
Vi har två ambulanshelikoptrar i Umeå för att snabba på transporterna.

Dock så är alla sjukhus enligt ny lag från juntan tvungna att ta akutfall vid olycka sedan något år tillbaks.
Så om man orkar kan man nog göra stor sak av detta, då juntaledaren själv gått ut och sagt att alla sjukhus även privata är tvungna att ta akutfall och ambulans skall köra till närmaste sjukhus.
Men då kan man kanske fråga sig varför vår vän inte ligger på BKK Hospital , borde ju vara närmare än att köra upp till Chonburi , de har säkerligen bra mycket bättre resurser på BKK Hospital :'(

Fick du frågan om du var försäkrad och hade råd???
Som jag skrev i tidigare inlägg så kan man göra sak av detta och driva det vidare då juntan har lagfört att alla sjukhus även privata skall ta akutfall och ambulansen köra till närmaste sjukhus som är lämpat för det.
Som jag förstått så bedömdes det att närmaste utrustade sjukhus för sådant fall var Chonburi Hospital men jag tror att Bangkok hospital men vet inte, kanske kunde tagit det.
Banglamung hospital bedömdes har jag hört i efterhand när jag var på sjukhuset inte ha dem läkare och utrustning som behövdes vid ett sådant här fall då det behövdes kirurger för att öppna skallen.
Så man klrde förbi och vidare till Chonburi som tyvärr blir en rätt lång extra tid.

Och även dom kan vara upptagna eller på service med flygförbud , detta har hänt förr :(
Ja, man måste välja rätt dag och tidpunkt när man råkar illa ut, men ambulanserna på hjul finns ju också tillgängliga.

Flygförbud var det väl på Sjöfartsverkets Räddningshelikopter om jag minns rätt och inte Landstingets?

Ja, man måste välja rätt dag och tidpunkt när man råkar illa ut, men ambulanserna på hjul finns ju också tillgängliga.

Flygförbud var det väl på Sjöfartsverkets Räddningshelikopter om jag minns rätt och inte Landstingets?
Har det väl minskats på dessa helikoptrar och sker en olycka till sjöss nu för tiden eller akut helikopter behövs på ena sidan måste dom flyga tvärs över landet först.
Men i Norrland står dom väl standby och är där på 5 min var du än befinner dig?

Flygförbud inträder allt som oftast om inte service görs inom tidsramarna , dvs enligt helikopterns loggbok , ingen som trotsar det ostraffat

Har det väl minskats på dessa helikoptrar och sker en olycka till sjöss nu för tiden eller akut helikopter behövs på ena sidan måste dom flyga tvärs över landet först.
Men i Norrland står dom väl standby och är där på 5 min var du än befinner dig?
Haha555Det låter i alla fall inte så när Norlänningarna normalt beskriver sin situation ,, Då är det LÅÅÅNGT till vården :(

Liknande trådar

A
Svar
7
Visningar
1 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp