Blommor som hobby.

Dom här bilderna är inte tagna nu men dom finns hos mig. Bilderna är tagna olika perioder under året så jag har samlat dom i en mapp så det ska bli kul att se om dom blommar om.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Jag och frun fick ju utav en kund i jan/feb 2014 gamla orkideér som såg anskrämliga ut, idag så fick jag 2 bilder från frugan angånde mitt/vårt jobb vi gjorde för att rädda dessa från att dö.
De är ju inte lika exklusiva och fina som Farang53's vackra, men de lever...

1601731344953.jpg

1601733018203.jpg

Snyggt jobbat Jo-Be. Man ska inte kasta bort dom bara för att det inte ser ut att finnas liv i dom. Dom är seglivade så det är bara att vänta ut dom.

"Farang53 " sa:
Snyggt jobbat Jo-Be. Man ska inte kasta bort dom bara för att det inte ser ut att finnas liv i dom. Dom är seglivade så det är bara att vänta ut dom.

Tackar tackar!
:wink_transparent:

Jag som många andra blommfånar, som har en liten kärlek till orkideér är bara ett måste att göra ett försök att rädda, i det här fallet så gav jag dem vätskenäring var tredje dag i 2,5månad och lite vatten samtliga andra dagar, sen fick frugan ta över eftersom jag är hemma i LOC för tillfället och jag har sagt till henne att fortsätt ge lite vatten men se till att någon gång ibland få torka ut.

Sen har frun fått förklarat att efter blommning ska de få vila lite med väldigt lite vatten, sen efter vila ska frun börja om med att ge vätskenäring igen var tredje dag och vatten i 1-2 månader, enl. di lärde så skall orkideérna komma igång igen utan trubbel...

Fick ytterligare par bilder från frun och utav 6st korgar så verkar det att 3st hit in tills som levererar orkideér i år, vad jag kan se utav frugans kamerahantering...

1608441227968.jpg

1608443172402.jpg

Fina orchideer Jo-Be.

I December forra året satte jag en liten uttorkad planta i en skreva uppe på stammen
på ett stort träd vi har bakom huset.

Nu nio månader senare slog några jättefina blommor ut.

Om jag har tur har jag en stor fin blomma där om några år.
Orchider gillar ju att klättra på trädstammar och ta sin näring från trädet.

IMG_1438.jpg

IMG_1434.jpg

"Bossej " sa:
Fina orchideer Jo-Be.
I December forra året satte jag en liten uttorkad planta i en skreva uppe på stammen på ett stort träd vi har bakom huset.
Nu nio månader senare slog några jättefina blommor ut.
Om jag har tur har jag en stor fin blomma där om några år.
Orchider gillar ju att klättra på trädstammar och ta sin näring från trädet.

Snygg blomma! Bossej.. :thumbsup: :thumbsup:

Dessa blommar fortfarande på soien
http://img.tapatalk.com/
d/14/09/10/guqy9u7a.jpg
6agajyra.jpg
tudu4u5y.jpg
ebudugum.jpg

Fick ytterligare en bild av frugan, på vårt projekt "Rädda orkideén".

Denna gång blir det flera blommor på "stängeln", eller vad den nu kallas...

1703492632353.jpg

Frugan var hemma hos en kund som tydligen gillar rosor och annat blomster..
Jag har inte fått den bilden på en riktigt stor "gul" ros som hon visar på LINE.
Kommer ihåg när jag var liten och hemma hos fammo i Finland hon hade en ros buske med någon gammalsort som luktade helt j-vla gott, nostalgi..

1983022325015.jpg

1983027758184.jpg

1983039757416.jpg

Det var en fin ros, Tack för att du lägger ut bilder, här har det varit dåligt med det men jag ska ta mig i kragen och lägga ut några framöver.

"Farang53 " sa:
Det var en fin ros, Tack för att du lägger ut bilder, här har det varit dåligt med det men jag ska ta mig i kragen och lägga ut några framöver.
Farangen53, du har ju lite koll på vad för grönsaker växer i LOS, jag bara undrar vad de andra blomorna är för några, rosen går inte att ta fel på att den tillhör rossläktet, men de 2 andra?

Den röda ser ju nästan ut som en gerbera men ändå inte, ser ut som bollformad och pollen ser lite annorlunda ut väl. Farang53 vet säkert ...

Sjysst med dessa bilder i en kylslaget Stockholm. Såg dock utslagen videung idag, känns lite tidigt. Dess stod iofs mot en väg.

"Farang53 " sa:
Porslinsblomman (Hoya)
jag plockar sticklingar ute i naturen och efter 6 månader så börjar dom blomma. har flera färger men det är bara en som blommar nu.

Var hittar du denna , brukar ha sådana hemma i Swedala ,visste inte att de fanns här i t
Thailand,finns de vilda ute i skogen .....

Den tillhör korgblommor. Gerbera tillhör samma art. Den här heter Zinnia och på Thai บานชืน.
Jag hoppas att ni fick svar på frågan.

Tillbaka
Topp