Blommor som hobby.

Den här orkideén hittsde vi går (Geodorum attenuatum)

http://www.orchidspecies.com/geodorum.htm

SAM_3980.jpg

1. Syrener som är på gång att slå ut.
2. Mini lupiner på gång.
3. Påskliljor och en buske som jag inte kan namnet på.

Bilderna är tagna idag i min trädgård.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Tjusiga bilder som har publicerats här. Blommor är bland det finaste som finns. Stort tack!

Här kommer några flera som slagit ut en del är tagna förra året.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Porslinsblomman (Hoya)
Det blev en annan färg på den här porslinsblomman jag har några till som det ska vara andra nyanser på.

21.jpg

Jag var ut och tog en bild på vad grannen ser mot vårat hus.

SAM_4109.JPG

Fina blommor och foton Farang53

Bifogar några nytagna foton från min trädgård i Nang Rong

IMG_1032.jpg

IMG_1029.jpg

IMG_1026.jpg

IMG_1027.jpg

Visst är det vackert att se blommorna i sin rätta miljö. Vissa av växterna har man haft som krukväxter, men det blir ju inte samma sak.Hade några porslinsblommor innan, samma rosa färg som på ett av dina senare foton. Den var ju fin när den blommade, men mesta delen av året var den ju bara grön, att ha dem ute som du där de kan blandas upp med något annat som blommar måste ju vara underbart. Nackdelen med porslinsblomman var när blomman vissnade det blev ett slem som klister som föll ner på fönsterbrädan och golvet, så man fick försöka ta den strax innan och slänga den eller skura ...

Tänk om man bodde granne med dig ... man skulle ju ha en fin vy men alltid ligga i lä ...

Kul att du delar med dig. Blommar ju mycket för att vara mitt i varmaste perioden nu! Vattnar du mycket?

Vi vattnar varje dag 2 gånger men inte alla växter. Jag har dödat många med för mycket vatten eller haft dom för soligt man får ha flera av samma sort och plasera ut dom på olika platser då ser man vart dom trivs. Det kommer flera bilder när knopparna har slagit ut vissa blommor gör sig bäst i närbild för dom är så små så man ser dom nte i gröntskan.

"Farang53 " sa:
Vi vattnar varje dag 2 gånger men inte alla växter. Jag har dödat många med för mycket vatten eller haft dom för soligt man får ha flera av samma sort och plasera ut dom på olika platser då ser man vart dom trivs. Det kommer flera bilder när knopparna har slagit ut vissa blommor gör sig bäst i närbild för dom är så små så man ser dom nte i gröntskan.
Glämde skriva att vi ger gödning var tredje dag till vissa av orkidéerna som vi vet blommar flera gånger om året

Nu är vädret mulet och det passar bra för blommorna så jag var ut och tog några bilder och det ser ut att komma flera.

1a.jpg

2a.jpg

3a.jpg

4a.jpg

"Farang53 " sa:
Nu är vädret mulet och det passar bra för blommorna så jag var ut och tog några bilder och det ser ut att komma flera.
Skyddar du blommorna från solen annars, med lövverk (naturlig skugga) eller med sånt när man brukar se, eller annat?

"Janne " sa:
Skyddar du blommorna från solen annars, med lövverk (naturlig skugga) eller med sånt när man brukar se, eller annat?
Naturligt lävverk. Jag har svart nät där det är dåligt med löv. Vissa gillar sol så dom skyddar jag inte alls. Jag plockar en del från naturen då tittar jag hur dom växer om dom behöver skugga eller inte.

Tillbaka
Topp