Tempel och hur befolkningen finansierar

 

Holmen

Forumveteran
Här hemma går frugan ut till huvud sojen var och varannan dag vid sex tiden på morgonen hon har då med sig lite ris och nått grönt samt oftast en tjuging.
Nu är det under tio dagar hundra munkar i templet, så nu blir det mer mat att leverera. Men hon är ju inte ensam, kommer folk från andra byar också.

Totalt sett under ett år blir väl kostnaden mellan fem o sju tusen.
Hur har ni andra det
 
Här hemma går frugan ut till huvud sojen var och varannan dag vid sex tiden på morgonen hon har då med sig lite ris och nått grönt samt oftast en tjuging.
Nu är det under tio dagar hundra munkar i templet, så nu blir det mer mat att leverera. Men hon är ju inte ensam, kommer folk från andra byar också.

Totalt sett under ett år blir väl kostnaden mellan fem o sju tusen.
Hur har ni andra det
Frugan ger inga pengar till munkar längre, för mycket korruption säger hon nu efter alla korrupta munkar som uppmärksammats i media det sista.
Sist kallade en ung munk henne snål i byn när hon gav en 20 bahting, hon som hade farang borde ju kunna skänka en stor summa.
Sen dess har hon sagt att hon ger inget alls efter den kommentaren.
 
Här hemma går frugan ut till huvud sojen var och varannan dag vid sex tiden på morgonen hon har då med sig lite ris och nått grönt samt oftast en tjuging.
Nu är det under tio dagar hundra munkar i templet, så nu blir det mer mat att leverera. Men hon är ju inte ensam, kommer folk från andra byar också.

Totalt sett under ett år blir väl kostnaden mellan fem o sju tusen.
Hur har ni andra det

Jag har gjort ett val att inte ge några pengar till templet efter att ha sett de hundra tusentals baht som templet får varje år och som stannar där.

Våra munkar går runt i byn varje morgon och hämtar upp mat. Någon ur min familj brukar gå ut och ge lite ris på morgonen. En klart symbolisk handling.

Jag försöker istället hjälpa fattiga bybor direkt eller indirekt genom att stötta deras verksamheter.
 
Jag har gjort ett val att inte ge några pengar till templet efter att ha sett de hundra tusentals baht som templet får varje år och som stannar där.

Våra munkar går runt i byn varje morgon och hämtar upp mat. Någon ur min familj brukar gå ut och ge lite ris på morgonen. En klart symbolisk handling.

Jag försöker istället hjälpa fattiga bybor direkt eller indirekt genom att stötta deras verksamheter.
Ja men nu var ju frågan mer om hur gör din fru.
Jag gör ingen ting mer än drar en suck.
Kan ju inte ta från deras själ ang tron, för djup rotad.
 
Här skänks det än men i betydligt mindre skala vart en fläkt + vatten i år till templet i hembyn, om det sen beror på mitt tjat om att det finns annat som är bättre hjälpa eller egen hågkomst ska jag låta va osagt, men dom sista 2 åren är det ett hem för föräldralösa barn i khon kaen som fått stöd.
 
Frugan lämnar inte en Bth sen flera år tillbaka..
Vi skänkte pengar när dom skulle bygga om Templet för en 6-7 år sen..

Annars är det Barncancerfonden eller liknade organisationer som gäller..
 
Frugan lämnar inte en Bth sen flera år tillbaka..
Vi skänkte pengar när dom skulle bygga om Templet för en 6-7 år sen..

Annars är det Barncancerfonden eller liknade organisationer som gäller..
Inget skänks till Wat vare sig i Thailand eller i Sverige. Frugan vill inte besöka templet här pga allt struntprat samt avundsjuka samt avundsjuka som råder där.
 
Inget skänks till Wat vare sig i Thailand eller i Sverige. Frugan vill inte besöka templet här pga allt struntprat samt avundsjuka samt avundsjuka som råder där.
Tempel i Sverige går helt bort...
Vi var ju till Paviljongen där uppe i Norrland (Minnet av Rama V) för några år sen..
Då skulle dårarna ha 100:-/person tror jag det var i entré..
Aldrig i livet sa frugan.. Dom pengarna går inte till något bra..
 
Inget skänks till Wat vare sig i Thailand eller i Sverige. Frugan vill inte besöka templet här pga allt struntprat samt avundsjuka samt avundsjuka som råder där.

Sitter och spånar lite och kanske det är så att när man blir ihop med en västerlänning så öppnas ju en del dörrar till andra värderingar, principer och framförallt mer demokratiska värderingar där hierarkiska samhällsstrukturer inte finns i lika hög grad i alla fall och detta gör att de mer får upp ögonen för hur ortodoxt system som Thailand egentligen har bara utnyttjar folk.

Får se när min fru kommer hit och hon varit här ett tag kanske också hon kommer att få upp ögonen lite på glänt, när hon har något att jämföra med. Vi har ju vår kollekt, vart går de pengarna till, kan man ju fråga sig, aktieköp i Lundins Oil eller går det till församlingen?
 
Sitter och spånar lite och kanske det är så att när man blir ihop med en västerlänning så öppnas ju en del dörrar till andra värderingar, principer och framförallt mer demokratiska värderingar där hierarkiska samhällsstrukturer inte finns i lika hög grad i alla fall och detta gör att de mer får upp ögonen för hur ortodoxt system som Thailand egentligen har bara utnyttjar folk.

Får se när min fru kommer hit och hon varit här ett tag kanske också hon kommer att få upp ögonen lite på glänt, när hon har något att jämföra med. Vi har ju vår kollekt, vart går de pengarna till, kan man ju fråga sig, aktieköp i Lundins Oil eller går det till församlingen?
Vad kollekten går till deklareras väl alltid av prästen. Ofta till arbete i U-länder eller Stadsmissionen.
 
Sitter och spånar lite och kanske det är så att när man blir ihop med en västerlänning så öppnas ju en del dörrar till andra värderingar, principer och framförallt mer demokratiska värderingar där hierarkiska samhällsstrukturer inte finns i lika hög grad i alla fall och detta gör att de mer får upp ögonen för hur ortodoxt system som Thailand egentligen har bara utnyttjar folk.


Tror helt klart det kan vara så tycker mig se en stor skillnad här med vad som skänks nu mot för 5-10 år sen då det var insamlingar mest hela tiden både till tempel här i Sverige samt Thailand är länge sen jag såg nån sån där kuverthög här nu :thumbsup:
 
Tempel i Sverige går helt bort...
Vi var ju till Paviljongen där uppe i Norrland (Minnet av Rama V) för några år sen..
Då skulle dårarna ha 100:-/person tror jag det var i entré..
Aldrig i livet sa frugan.. Dom pengarna går inte till något bra..
Paviljongen ägs av kommunen fic jag höra.
Den är en gåva från thailand men kommunen vill tjäna på den.
Så ingen tempel får ngt öre för dessa.
 
I vår by i thailand finns det 2 lika Buddha tempel .
Ena närheten av byn ( munkar som får äta 2 ggr om dagen )
Den andra ligger långt in i skogen . Royal någonting. ( där munkarna får endast äta en gång om dagen )
Vår familj går till Royal som ligger i skogen.

En dag var Jag ute på en promenad tidigt på morgonen . Upptäckte att vägen till templet var bortspolad.
När jag kom hem igen så frågade jag frugan - vägen til templet är ju bortspolad. Hur skall gamlingarna komma fram?
Frugan sa- ingen vill laga vägen.
Då tog jag en ny promenad med 1 flaska Whiskey i handen. Gick fram till en thaisnubbe som hade en stor fin traktor .
Jag frågade - är du buddhism?
Bonden - yeah
Jag - gillar du whiskey ?
Bonden - yeah.
Jag - gillar du pengar?
Bonden - yeah.
Jag - good! Nu dricker vi whiskey sen startar du traktorn och följer mig!
Jag tog motoriken . Bonden körde efter mig.
Framme vid bortspolade vägen.
Jag - va bra! Nu har vi halva flaskan kvar. Här har du 500 Bath ! Nu skrapar du vägen fin hela vägen til templet i skogen.
Bonden drack whiskey med 500bath i bröstfickan och körde i väg.
Vägen blev fin.
Dagen efter.
Frugan - Älskling! Nu är vägen lagad så nu ska halva byn fira i templet .
Jag tänkte - vafan?
Väl framma i templet efter en stund.
Frågade min fru mig- dem påstår att du har lagat vägen???
Jag - Nääs det va bonden med whiskeyn hahahaha

Så nu är mitt namn uppskriven högt upp på tavlan.
På andra plats på tavlan är en snubbe som skänkt bort 150 000 Bath.

Snacka om att frugans släkt är stolt över mig :)
 
Det är väl en förening som driver projektet..??
Och den har väl varit anklagad för skumma affärer har jag för mig..??
Denna paviljong styrs av kommunens turistavd.
Men templet brukar ha fester på deras mark.
Men däremot finns det templar i Uppland som skriker av skumma affärer.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
8
Visningar
3 K
A
 
Tillbaka
Topp